نقش آمریکا در وضعیت غم‌انگیز یمن بیشتر شده است

11:06 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۴۰۳۱
یک مقام سابق سازمان ملل و استاد حقوق بین‌الملل بر این باور است که نقش آمریکا در وضعیت غم‌انگیز یمن بیشتر شده است.
یمنبه گزارش گروه فضای مجازی ، ریچارد فالک در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: حمایت واشنگتن از تجاوز عربستان سعودی به یمن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا حمایت خود از تجاوز رژیم عربستان علیه یمن را افزایش داده است.

این مقام سابق سازمان ملل گفت: ماهیت تجاوز نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

فالک پیش از این گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص اوضاع حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین بوده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تلفات گسترده تجاوز وحشیانه رژیم عربستان سعودی به یمن و سکوت مجامع بین المللی و کشورهای غربی در قبال این جنایات، اظهار داشت: این یک شرایط غم انگیز است و ناتوانی جامعه بین المللی برای واکنش نشان دادن موثر به شدیدترین بحران انسانی را نشان می دهد، موانع سیاسی بزرگی وجود دارد. نقش عربستان سعودی در ایجاد و تشدید بحران در یمن، قطعی و مشخص است، و با توجه به اهرم فشار عربستان سعودی در سازمان ملل با حمایت آمریکا، همه تلاش های سازمان ملل برای واکنش نشان دادن به این بحران از طرف مردم بیگناه یمن را بی اثر می شود.

وی در ادامه درباره نقش آمریکا در تجاوز رژیم سعودی به یمن و قراردادهای تسلیحاتی واشنگتن و ریاض، گفت: از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا حمایت خود از تجاوز رژیم عربستان علیه یمن را افزایش داده است. ماهیت تجاوز نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

این مقام سابق سازمان ملل در پاسخ به این سئوال که "چرا عربستان سعودی علی رغم دست نیافتن به اهداف خود در یمن همچنان به حملات وحشیانه خود ادامه می دهد، آن هم با توجه به هزینه های سنگین این تجاوز و کسری بودجه 100 میلیارد دلاری" گفت: البته من در مقامی نیستم که انگیزه اصلی چنین رفتاری را از سوی دولت عربستان بدانم. تنها می توانم حدس بزنم که نگرانی پارانوئیدی درباره ثبات ساختارهای حاکمیتی عربستان، از اینجا ناشی شده است که دولتی در یمن در حال شکل گیری است که از سوی ریاض دشمن تلقی می شود. همان طور که عربستان در سال 2011 در بحرین مداخله کرد، رهبری در ریاض به شدت از سوی تحولات سیاسی یمن که به زعم آنها نامطلوب است، تهدید می شود. بی شک سیاست های منطقه ای عربستان همان طور که در سوریه مشخص است، بر درگیری های فرقه ای و جلوگیری از نفوذ شیعه استوار شده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پیش بینی اش در خصوص آینده تحولات خاورمیانه ، تاکید کرد: با توجه به نیروهای متناقض، انواع بازیگران مداخله گر منطقه ای و جهانی، و انواع جنبش های افراطی، غیر ممکن است که بتوانیم آینده تحولات منطقه را پیش بینی کنیم. این تصور وجود دارد که قتل عام و کشتار و درد و رنج مردم منطقه در نهایت کشورهایی مثل روسیه و آمریکا را تشویق کند تا با استفاده از اهرم های فشار خود به دنبال برقراری آتش بس و توافقات سیاسی باشند، گرچه این تلاش ها نیز به خودی خود شکننده است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *