رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تحلیل اظهارات مسکنی قائم مقام وزیر راه/ مسکن مهر چه می‌شود؟

9:52 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۹۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم و پیشرفت 96 درصد پروژه مسکن مهر، وعده مسئولین وزارت راه در سال گذشته برای اتمام این طرح هنوز محقق نشد و قائم مقام وزیر راه اتمام این طرح را به زمانی دیگر موکول کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در حالی که طبق وعده دولت قرار بود پروژه مسکن مهر تا پایان سال 95 به اتمام برسد که روز گذشته مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از رشد 96 درصدی این پروژه خبر داد و گفت: کیفیت مسکن مهر براساس آورده متقاضیان کاهش یا افزایش پیدا می کند.
 
این طرح در ابتدا با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد روی کار آمد و انصافا توانست در ابتدای پروژه تا حدودی اهدافش را محقق کند ولی در اواسط راه این طرح نیمه تمام باقی مانده و هنوز منابع کافی برای اتمام این طرح فراهم نشده است.
 
به علاوه با وجود گذشت چندین سال از این طرح هنوز بسیاری از افرادی که به قصد خانه‌دار سرمایه خود را وارد پروژه کرده‌ بودند نتوانستند واحدهای خود را تحویل بگیرند و به گفته مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی حدود 110 هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح است ولی به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی امکان واگذاری این واحدها وجود ندارد.
 
این در حالی که بیش از 39 هزار و 659 میلیارد تومان از منابع مسکن مهر از طریق تسهیلات اعطای به متقاضیان تامین شده که با این وجود معاون وزیر راه اتمام این پروژه را وابسته به آورده متقاضیان می‌داند.
 
در این میان قائم مقام وزیر راه باز هم وعده اتمام مسکن مهر را در سال جاری داد و گفت: تنها کمتر ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و حدود ۷۰ درصد در مرحله نازک کاری قرار دارند که همه واحدهای مسکن مهر امسال به اتمام می رسد.
 
اما در میان پروژه مسکن مهر، مسکن‌های مربوط به پردیس و پرند کمترین پیشرفته را داشته‌اند و بسیاری از متقاضیان از روند تکمیل این واحدها و یا توقف ساخت آن‌ها ناراضی هستند با این حال قائم مقام وزیر راه گفت: مسکن مهر پردیس دارای ۸۲ هزار واحد است که تا به امروز ساخت ۵۰ هزار واحد از آنها به اتمام رسیده و با تزریق تسهیلات از سوی بانک‌ها سرعت کار نیز چند برابر افزایش می یابد و تعدادی از واحدهای مسکن مهر پردیس و پرند در هفته آینده افتتاح می‌شود.
 
براساس آمار از ابتدای شروع طرح مسکن مهر یک میلیون و 830 هزار واحد افتتاح شده و یک میلیون و 538 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.
 
در حالی که قرار بود پروژه مسکن تا پایان سال گذشته به اتمام برسد که مهرآبادی در این باره گفت: با این حال تا پایان امسال صرفا بخش ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر به اتمام می رسد ولی تأسیسات روبنایی و سایر امکانات شهرهایی که مسکن مهر در آنها ساخته شده از جمله مسجد، کلانتری، مدرسه، بیمارستان و خدمات تجاری چندین دولت را درگیر خود خواهد کرد.
 
در این‌باره احمد رضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با میزان گفت: مکان‌هایی برای ساخت مسکن مهر در نظر گرفته شده بود،  که عملا برخی از مردم حاضر نیستند برای سکونت آنجا را انتخاب کنند و با این امر فقط سرمایه ملی دفن شد.
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید به اندازه منابع مالی مسک ایجاد می‌کرد و کمیت را نباید فدای کیفیت می‌کرد، افزود: پیمانکاران خارجی هم نتوانستند قدمی در رفع مشکل مسکن بردارند چرا که بیشتر پروژه‌ها تحت تاثیر کمبود مواد اولیه  با تاخیر در تحویل مواجه شده اند.
 
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: تعیین تکلیف واحدهای مسکونی مهر باید بر اساس متقاضیان اولویت بندی شود.
 
سرحدی در پایان تصریح کرد: دولت باید به منظور پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات بیشتر قبل از تکمیل پروژه‌ها زیرساخت‌هایی از جمله درمانگاه، کلانتری، مسجد، مدرسه، آب و برق و گاز را تکمیل کند.
 
براساس این گزارش، حال باید دید با توجه به وعده هر ساله دولت برای اتمام پروژه مسکن مهر، این طرح در چه زمانی و از طریق چه منابعی به اتمام خواهد رسید.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *