ایرانیان مقیم خارج می‌توانند سطح دانش کشور را ارتقا دهند/ گفتمان من حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است

8:05 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۹۰۵
سید مصطفی هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایرانیان مقیم خارج می توانند سطح دانش کشور را ارتقا دهند و پلی برای افزایش صادرات، ارتباطات مالی، فنی و تکنولوژیک ایران با سایر کشورها باشند.
هاشمی طبا
به گزارش گروه سیاسی ، سید مصطفی هاشمی طبا در برنامه 'ایران 96' در پاسخگویی به سئوالات ایرانیان خارج از کشور در حوزه های مختلف که از استودیو جام جم سازمان صدا و سیما پخش شد، اظهار داشت:‌‌در طول دولت های نهم و دهم با مشکلاتی مواجه بودیم و در دولت دکتر روحانی نسبت به ترمیم برخی مشکلات گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی در عین حال شرایط داخلی امروز کشور را نیازمند در دستور کار قرار گرفتن اولویت های مهمتری دانست.گفتمانی که امروزدر جامعه مطرح است ما را به سمت تعالی نمی برد، امروز گفتمان معیشت مردم در جامعه مطرح است.

هاشمی طبا با بیان اینکه، احساس خوبی نسبت به برخی مشکلات داحلی از جمله مشکلات زیست محیطی و اقلیمی ندارد، گفت: بنابراین اولویت هایی که پیش بینی کرده ام نسبت به سایر نامزدها بحث حفظ طبیعت ایران است، چراکه در اینصورت از مشکلات آینده کشور کاسته خواهد شد.

وی اظهار داشت: پس از حماسه آفرینی و ایثار دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس در حفظ مرزهای کشور به جای تاسی و ادامه سیاست های دفاع مقدس، ایران را به یک کشور مصرفی تبدیل کردیم.

این نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز صرف نظر از استخراج بی رویه و فروش نفت و گاز، حتی در بحث آب های زیرزمینی نیز با مشکل مواجه شده ایم.

هاشمی طبا با بیان اینکه امروز رودخانه های کشورآلوده شده و زباله ها در بسیاری از نقاط پراکنده شده است، افزود: شیرابه همین زباله ها در مناطقی از کشور از جمله شمال که مرطوب می باشد تبدیل به مواد سمی و وارد رودخانه ها شده است، ضمن اینکه استفاده از کود و سم زیاد مردم را به بیماری های مزمن دچار کرده است.

وی همچنین با اشاره به بروز پدیده آلودگی هوا در بسیاری از شهرها و از بین رفتن یک سوم از مساحت جنگل ها بعنوان ریه تنفسی شهرها، و اینکه آمار سرطان در کشور افزایش یافته است افزود: این بدان معنی است که سرزمین طبیعی و خدادادی از جمله کشتزارها و دشت ها در حال نابودی است و پبش بینی می شود اگر وضع به همین شکل باشد در 10 سال آینده 10 میلیون روستایی به سمت حاشیه شهرها سوق پیدا کنند، لذا بنده گفتمان حفظ ایران را مطرح کرده ام.

وی دومین اولویت خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را رسیدگی به وضعیت محرومان عنوان کرد و با انتقاد از توزیع یکسان یارانه بین اقشار فقیر و غنی گفت: این در حالی است که بی سرپرستان و معلولان کشور با مشکلاتی مواجه هستند و این مشکل بایستی از طریق همین بودجه سراسری مرتفع شود، ضمن اینکه بحث تولید، اشتغال، خدمات و توریسم بایستی به جریان بیافتد.

وی در مورد اهمیت ایرانیان خارج از کشور و برنامه مورد نظرش در این باره گفت، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور فرهیخته، تحصیلکرده و توانمند می باشند. 

وی افزود:هم اکنون ایرانیان در بسیاری از سازمان های کشورهایی همچون آمریکا مدیر یا اینکه پزشکان قابلی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از آنها می توانند سطح دانش کشور را ارتقا دهند یا پل ارتباطی برای افزایش صادرات و ارتباطات مالی، فنی و تکنولوژیک کشور با سایر کشورها باشند.

هاشمی طبا در مورد برنامه هایش برای تنوع مبادلات که از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت، منظور از تنوع این نیست همه چیز را از همه جا یا از یکجا تهیه کنیم، بلکه در حقیقت معنای آن خلاف انحصار است.

وی با تاکید بر اینکه، ما بایستی منافع خودمان را در کشورهای مختلف جست‌و جو کنیم، اظهارکرد: بایستی در شرایط غیرتحریم بهترین فروشنده و خریداران را بشناسیم و دست خود را در ارتباطات با کشورهای مختلف باز کنیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره ارزیابی اش از عملکرد نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور و برنامه اش برای افزایش کارآمدی این دفاتر اظهار داشت، در سفرهایی که به برخی کشورها داشته است، کم و بیش با فعالیت های آنها آشناست و اگر صادقانه بخواهم بگویم برآورد دقیقی از عملکرد این دفاتر ندارم.

هاشمی طیا گفت: بنده به دلیل نداشتن بازدید و همچنین عدم دسترسی به گزارش دقیق از عملکرد دفاتر نمایندگی های ایران در خارج از کشور نمی‌توانم در این خصوص بصورت دقیق اظهار نظر کنم اما باید بگویم این دفاتر با اهمیت هستند و بایستی فعالتر عمل کنند.

وی در ادامه در خصوص استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج کشور برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی گفت: با تشکیل «ان جی او»ها (تشکل‌های مردم نهاد) و اقدامات تشویقی برای راه اندازی شرکت های توریستی و اقدامات فرهنگی می توان اعزام توریست به کشور را ساماندهی کرد.

وی با اشاره به تجربیات شحصی خود در ارتباط با افراد خارجی بازدید کننده از ایران گفت: دیدگاه بسیاری از آنها قبل از ورود و پس از خروج از ایران متفاوت است و احساس می کنند به جامعه خوبی وارد شده اند و مشکل ما در واقع نه در خارج بلکه در توانایی پذیرش توریست به لحاظ امکانات است.

هاشمی طبا در مورد نحوه مقابله با موانعی که دولت آمریکا در مقابل سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده است نیز گفت: رفع این مشکل و پاسخ به این سئوال با توجه به روی کار آمدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا که از عملکرد غیر قابل پیش بینی برخوردار است سخت به نظر می رسد.

وی درعین حال مقاومت ایرانیان مقیم آمریکا را در برابر چنین جریاناتی ضروری دانست و گفت: این گونه مسایل مانند وزیدن باد به یک سرو است هرجند ممکن است اثرکوچکی هم داشته باشد اما گذرا است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابا ریاست جمهوری د رمورد راهکارهای معرفی فرهنگ دفاع مقدس به ایرانیان خارج از کشور، به ویژه به نسل های سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج گفت: در اینجا برای مبادلات فرهنگی و استفاده از سرپل ها و تشکل های مردم نهاد، صنعت توریسم است.

هاشمی طبا ادامه داد: اگر بخواهیم به نسل های سوم و چهارم و حتی نسل دوم ایرانیان مقیم خارج فرهنگ فداکاری و شهامت و شجاعت را نشان دهیم، کاروان راهیان نور و همچنین ساخت فیلم هایی همچون 'از کرخه تا راین' بسیار اثرگذار است.

وی در خصوص برنامه های خود برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد، یکی از مشکلات اصلی ما در صادرات صنایع دستی و سنتی در تبلیغات است.

وی تصریح کرد: ‌ما در بخش صنایع دستی و فرش بایستی با رفع این مشکل در بازار عطش ایجاد کنیم.

هاشمی طبا افزود: ضمن اینکه در بخش صنعت نیز با دعوت از تجار خارجی و ایجاد نمایشگاه ها می توان به صادرات رونق بخشید.

هاشمی طبا در مورد گسترش گردشگری گفت، در ایران خیلی روی اشتغال و تولید فشار آورده می شود، به نظرم اصراری که رهبر معظم انقلاب در این زمینه دارند بدین جهت است که به مشکل بودن آن پی برده اند و به همین دلیل تاکید می کنند که فراموش نشود.

هاشمی طبا با بیان اینکه صنعت و کشاورزی دو امر بسیار مهم در تولید است و بایستی حداکثر سرمایه گذاری در این بخش ها صورت گیرد، گفت: البته اینها به تنهایی نمی توانند با بیکاری مقابله کنند و صنعت توریسم و جهانگردی بهترین راهکار مقابله با بیکاری است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصول بنده پرداختن قوی به صنعت گردشگری است، گفت در صنعت توریسم و جهانگردی بسیاری از حرف و صنایع مشغول خواهند شد و حتی یکبار قبل برای رونق این صنعت پیشنهاد دادم که هر توریستی که وارد کشورمان شود یک میلیون دلار بیمه حوادث شود.

هاشمی طبا در مورد چگونگی ارتباط دولتش با کشورهای همسایه و منطقه و جهان گفت: تقسیم بندی در این زمینه نباید مکانیکی باشد و بایستی حتی با وجود حکومت های دیکتاتوری و قبیله ای ارتباط خوبی با آنها داشته باشیم.

وی گفت: ما بایستی در عین قدرتمندی و توانمندی بر اساس عطوفت اسلامی با همسایگان خویش مراوده داشته باشیم و با همه کشورها به غیر از چندکشور که به رسمیت نشناخته ایم روابط فرهنگی خوب داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج کشور برای خنثی سازی سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی دستگاه‌های تبلیغاتی غرب نیز گفت: آنکس که خواب است را می توان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده است را نمی توان بیدار کرد و دقیقا کشورهای اروپای غربی و آمریکا خود را به خواب زده اند.

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تاکنون یک ایرانی حتی ضد انقلاب در حملات تروریستی در غرب حضور نداشته است، گفت: ایرانیان خارج از کشور با اخلاق محمدی زندگی می کنند و بهترین راه مقابله با اینکه ایران را جز 6 کشور تروریست پرور به حساب آورده اند، رعایت اخلاق و توجه به عرق ایرانی از سوی خارج از کشور و ادامه گفت و گوی تمدن‌هاست.

وی در خصوص برنامه خود برای جهش و رشد اقتصادی مطابق با سند چشم‌انداز 20 ساله اقتصادی گفت: البته بنده تصورمی کنم لفظ جهش اقتصادی غلط باشد.

هاشمی طبا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجموعه ای از دستورالعمل های دقیق و منظم را در قالب اقتصاد مقاومتی ارایه کرده اند، گفت: ‌به نظرم معاهده برجام نیز در همین راستا باشد، چراکه اگر بخواهیم به مجموعه اقتصاد مقاومتی عمل شود در ابتدا بایستی مشخص شود آیا با تحریم است یا بدون تحریم.

وی گفت: مجموعه درست و ارزشی اقتصاد مقاومتی حداقل نیازمند 10 سال کار است لذا بنده جهش اقتصادی را موضوع ممکنی در کشور نمی بینم چراکه این لفظ به دلیل نداشتن زمان با ابهامات زیادی مواجه است.

وی همچنین در خصوص برنامه خود برای ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی اظهار کرد: موضوع عدالت اجتماعی با آن مساواتی که مورد نظر مارکسیست‌هاست متفاوت است و اساتیدی همچون مطهری، بهشتی و علامه جعفری و سایر علمای اسلامی عدالت را هر چیزی در جای حود نهادن می دانستند.

وی ادامه داد: اگر بر اساس منابع سرشا و فرهیختگان بتوانیم تولید را در کشور گسترش و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم سهم هر فرد بهتر و عدالت نیز به شکل صحیح خود جاری خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *