جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد مقاومتی

14:23 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۶۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه درتولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد اقتصاد آن کشور پیشرفته‌تر خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصاد ،بیمه برای کنترل و بی اثر کردن فشارهای حوزه‌های مختلف در اقتصاد مقاومتی، نقشی حیاتی دارد و حتی می‌تواند چینن فشارهایی را به فرصت تبدیل کند. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خودکفایی تأکید داشت که اگر نیک بنگریم جایگاه بیمه برای دستیابی به این هدف بسیار کلیدی است.
 
بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه درتولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد اقتصاد آن کشور پیشرفته‌تر خواهد شد. نقش اصلی بیمه کاهش ریسک است. هر چه احتمال ریسک بالاتر باشد، احتمال اینکه کسب و کار در آن زمینه سرمایه گذاری کند کمتر است.
 
اما شرکت‌های بیمه دراقتصاد و اقتصاد مقاومتی نقشی بیش از این دارند: بدون بیمه ، کسب و کارها امکان گسترش ندارند و زمانی که کسب وکار نتواند گسترش پیدا کند، اشتغال ایجاد نمی‌شود. در واقع ، ممکن است بنگاه‌های اقتصادی کارکنان خود را اخراج کنند و زمانی که کاری وجود نداشته باشد مشتری و مصرف کننده مبلغ کمتری را هزینه کرده و حرکت اقتصاد با کندی به پیش می‌رود.
 
از سوی دیگر، بیمه نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال در جامعه داشته و شرکت‌های بیمه با استخدام نیروی انسانی، ایجاد اشتغال کرده و از این جنبه نیز براقتصاد کشور تأثیرگذار هستند. برا ساس گفته‌های رئیس کل محترم بیمه مرکزی، حدود 110 هزار نفر شاغل درصنعت بیمه فعالیت می‌کنند که نشان دهنده پتانسیل بالای صنعت بیمه در حوزه اشتغال است و مطمئنا اگر بتوان از روش‌های جدید فروش بیمه همانند استارت آپ‌ها بهره برد، شغل بیشتری در صنعت بیمه ایجاد می‌شود چرا که دردنیا بخش‌های خدماتی حرف اول را در زمینه اشتغال می‌زنند و بیمه نیز ازبخش‌های مثبت و مهم خدمات به شمار می‌آید که رفاه و آسایش مردم را تامین می کند.
 
علاوه براین علیرضا ابراهیم پور مدیر عامل بیمه ملت به تاثیر بیمه، بخصوص بیمه‌های زندگی، در بخش تولید اشاره کرد. صنعت بیمه از بخش‌های اصلی در حوزه‌ نهادهای مالی است و ضریب نفوذ آن یکی ازشاخص‌های توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای است. دراین بیمه زندگی، علاوه بر داشتن وجوه توسعه مالی واقتصادی، یکی از شاخص‌های توسعه رفاه نیز محسوب می‌گردد.
 
بیمه زندگی بزرگترین بخش صنعت بیمه در دنیاست، زیرا از یک سو با هدایت سرمایه‌های کوچک خانوار به سوی ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و از سوی دیگر با رفع دغدغه‌های آتی نهاد خانواده به عنوان عرضه کننده نیروی کار، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی واجتماعی دارد.
 
کارمندی که آسایش داشته باشد و بیمه در تمامی گرایش‌ها اعم ازدرمان، عمر و حوادث در زندگی وی جاری باشد، تمامی فکر و خلاقیت خود را صرف حرفه‌اش خواهد کرد و به همین نسبت تولید نیز با کیفیت شده و افزایش خواهد داشت.
 
گفتنی است، زمانی که بنگاه‌های اقتصادی ریسک‌های خود را بیمه می‌کنند، در زمان روز خسارت سرمایه خود را صرف پرداخت و جبران آن خسارت نکرده و در واقع موتوراقتصادی با همان سرعت در بخش تولید و خدمات در حال حرکت خواهد بود و نقش جبران خسارت را صنعت بیمه تقبل خواهد کرد. بدین صورت نیز تولید ادامه داشته و بروز یک حادثه باعث توقف تولید و لطمه اقتصادی نمی‌شود.
 
در حادثه اخیرآتش سوزی انبار قطعات یدکی و لوازم اولیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان قطعات خودرو، شوک وارده به شرکت ارائه دهند و شرکت‌های خودروساز که دریافت کننده قطعات بودند به وضوح مشاهده می شد. اما حضور صنعت بیمه بخش‌های بیمه های آتش سوزی از میزان خسارت مالی وارد شده به این شرکت کاست و تمرکز آن را بر ارائه هرچه سریعتر قطعات و انجام تعهدات زمانی ارائه محصولات معطوف کرد.
 
از جنبه اقتصادی که بگذریم، می توان با رویکردی متفاوت با تعریف مفهوم تاب آوری در جنبه‌های مختلف زندگی علاوه بر حوزه اقتصاد به نقش بیمه در تمامی این جنبه ها اشاره کرده و حضور و تاثیر بیمه را در این جنبه‌ها تشریح نمود.
 
بیمه و تاب‌آوری هر دونقش مشابهی در بازگشت از شرایط دشوار به حالت عادی و با ثبات در همه جوانب زندگی اعم از اقتصادی، طبیعی، روانشناختی و ... بر عهده دارند. در مدیریت ریسک، بیمه به عنوان آرامش ذهن، جبران هزینه‌های مالی و تسهیلگر در ترمیم سیستم تحت فشار تعریف شده است و همان گونه که درتعریف تاب آوری آمده تاب آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار وادامه دار وتوانایی درترمیم سیستم است.
 
کارشناسان  حوزه اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تاب آوری جامعه در برابر مشکلات و بلایای طبیعی می‌دانند. بیمه اماکن تجاری و مسکونی، در زمان بروز بحران باعث جبران سریع تر خسارات شده و از جایگاه خاصی در فرآیند مدیریت بحران برخوردار است.
 
از حوزه‌های دیگری که تاب آوری به عنوان شاخص‌های مهم در آن مورد توجه قرار گرفته، روانشناسی است. توانایی افراد در تطبیق مناسب با شرایط تنش زا و دشواری‌ها، تاب آوری روانشناختی گفته می‌شود. روانشناسان همواره سعی کرده اند که این قابلیت انسان را برای سازگاری و غلبه بر خطر وسختی‌ها افزایش دهند. تاب آوری روانی در مورد کسانی به کار می‌رود که وقتی در معرض خطر قرار می‌گیرند ، دچار اختلال نمی‌شوند. البته باید توجه داشت که تاب آوری، استرس را محدود نمی‌کند، مشکلات زندگی را پاک نمی‌کند، بلکه به افراد قدرت می‌دهد تا با مشکلات پیش رو مقابله سالم داشته باشند.
 
در مباحث مدیریتی نیز بحث تاب آوری به عنوان یک فرآیند مورد توجه قرامی‌گیرد، به طوری که تاب آوری را یک راهبرد مدیریت ریسک و زیر عنوان مدیریت بحران و تداوم قرار می‌دهند.
 
خانواده‌ها ممکن است بواسطه بروز حادثه‌ای، با از دست دادن سرپرست خانواده یا از کارافتادگی وی امکان تامین هزینه‌های درمانی  احتمالی و آتی خود را نداشته باشند و علاوه بر استر روانی وارده می‌بایست با مشکلات مالی پیش رو نیز دست و پنجه نرم کرده واین موضوع می‌تواند شالوده یک خانواده را بر هم زند.
 
صنعت بیمه با ارائه محصولات بیمه‌های زندگی و حمایت از خانواده‌ها تاب آوری درا ین بخش را نیز افزایش می دهد. شاید بسیاری از افراد سرمایه گذاری در بانک و سایر بخش‌های اقتصادی را ترجیح داده و اختصاص بودجه در بیمه‌های زندگی را بی فایده و هزینه بر تلقی کنند که این امر متاسفانه ناشی از عدم آگاهی آنها در تاثیر صنعت بیمه بر جنبه‌های مختلف زندگی است و مستلزم تلاش بیشتر نهادهای مربوطه و شرکت‌های بیمه برای بالا بردن دانش بیمه‌ای جامعه و فرهنگ استفاده از این محصولات است.
 
بیمه‌های درمان نیز که با گسترده ای بسیار توسط شرکت های بیمه ارائه می‌شوند؛ این امکان را برای کسب و کارهای مختلف فراهم می‌آورند تا کارفرمایان با تحت پوش قرار دادن پرسنل خود، بار روانی هزینه‌های سرسام آور درمان را ازدوش آنها برداشته و در بخش بیمه‌های مسئولیت، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، خطرات ناشی از اتفاقات و حوادث حین کار را بیمه می نمایند و جبران خسارت از این دست را به شرکتهای بیمه محول می‌کنند.
 
با توجه به مطالب ذکر شده، سرمایه گذاری در بخش بیمه علاوه بر حوزه اقتصادی در سایر جنبه‌های روانی – انسانی، کلان مدیریتی و ازهمه مهمتر فرهنگی، نیاز اساسی جوامع امروزی است و عملکرد مثبت و روبه جلوی صنعت بیمه می تواند سطح زندگی جوامع را در همه جنبه‌ها افزایش دهد و عامل پیش برنده اقتصاد مقاومتی محسوب گردد.
 
بی دلیل نیست که در کشورهای پیشرفته حضور بیمه در همه عرصه ها به صورت پررنگ دیده شده و جز جدایی ناپذیر زندگی آنها است.
 
علیرضا ابراهیم پور کارشناس صنعت بیمه
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *