صادرات خاک مراتع و جنگل‌های کشور غیرقانونی است

13:06 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۶۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: دو نوع خاک صنعتی و خاک مرتعی و جنگلی داریم دسته اول با دریافت مجوز امکان صادراتش وجود دارد اما صادرات دسته دوم چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق ممنوع است.
صادرات خاک مراتع و جنگل‌های ایران غیرقانونی است به گزارش گروه اقتصاد به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مسعود منصور درباره قانونی بودن صادرات انواع خاک اظهار کرد: خاک های صنعتی با تهیه مجوز وتبیین اینکه این خاک جزو خاک های صنعتی فرآوری شده است با گواهی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز صادر می شود و امکان صادراتش وجود دارد و صادرات دسته دوم چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق ممنوع است.
 
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به جزیره هرمز اشاره کرد و گفت: در این جزیره، معدنی وجود دارد که خاک آن صنعتی است و در دسته اول قرار می گیرد اما اگر احیانا در جای دیگری غیر از آنجا، برداشت خاک صورت می گیرد، خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی باید از صادرات مواد خام جلوگیری شود، تصریح کرد: باید در کشور تلاش کنیم چیزی را خام صادر نکنیم و حتی آن چیزی که صادراتش قانونی است ترجیحا باید فرآوری و بعد صادر شود چون خام فروشی ضربه ای بر بنیان های اساسی کشور است.

منصور تاکید کرد: دخل و تصرف در اراضی ملی جرم است و باید با آن مقابله شود و ما تلاش می کنیم این اتفاق نیفتد.

وی گفت:  برای حفاظت از منابع طبیعی مردم نقش اساسی دارند و  باید به مشارکت گرفته شوند و یکی از ابزارهای ما گزارشات مردمی و گزارشات دستگاه های نظارتی است تا دستگاه متولی را مطلع کنند تا برود و برخورد کند و این نافی اینکه آن دستگاه نخواهد وظیفه اش را انجام دهد نیست.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در حوزه صادرات باید مبادی رسمی تمام احتمالات را در نظر بگیرند و بعد اجازه صدور کالا را دهند، گفت: یکی از گلوگاه هایی که قرار است خاک از آنجا بطور رسمی صادر شود گمرک است و باید احصا شود که آیا این خاکی گواهی دارد و صنعتی است یا خیر.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *