احضار 33 کاندیدای شورای شهر به دادسرا/ رصد تحرکات انتخاباتی و نظارت دقیق برای پیشگیری از ایجاد حواشی

11:08 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۵۷۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان‌ زاهدان از احضار 11 نفر، دادستان گرگان از احضار 7 نفر و دادستان قزوین از احضار 15 نفر از کاندیدای شورای شهر به دادسرا خبر دادند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا سال 96،  ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور در قوه قضائیه کار خود را از اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد.

علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه و جانشین دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، «پیش بینی بموقع»، «پیشگیری بهنگام» و "«برخورد سریع و خارج از نوبت» با هدف جلوگیری و کاهش جرائم و تخلفات انتخاباتی احتمالی و همچنین ایجاد آرامش لازم و سالم سازی محیط انتخابات و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارکرد حرفه ای جامعه سیاسی، امنیتی، انتظامی و قضایی کشور را با هدف تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، را از اصول اساسی فعالیت ستادهای مذکور دانست.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم جرم قوه قضائیه ترویج قانون مداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانون انتخابات، ارتقاء آگاهی‌های عمومی و تخصصی از جرائم و تخلفات انتخاباتی، توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها، نامزدها و روسای ستادهای انتخاباتی آنان را با هدف همسوسازی و بازدارندگی و دعوت، فراخوانی، احضار، توجیه و متعهدسازی کاندیداها به لزوم رعایت قانون و قانون مداری را به عنوان مهمترین راهبرد قوه قضائیه در پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی احتمالی ذکر کرد.

قوه قضائیه در این دوره از انتخابات متمرکز بر جرائم و تخلفات اولویت دار از جمله موضوعات زیر است:

-پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از امکانات دولتی و بیت المال در جهت تحقق اهداف انتخاباتی نامزدها.

-جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی مسئولین ملی، استانی و محلی اعم از لشگری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری خود، له یا علیه کاندیداها و یا ستادهای انتخاباتی آن‌ها .

-پیشگیری از اخلال و بی نظمی و تعرض احتمالی به نشست ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی.

-جلوگیری از تخریب، توهین و افتراء علیه کاندیداهای رقیب.

-جلوگیری از بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت های قومی و مذهبی و اقشار خاص.

- پیشگیری از سیاه نمایی و تخریب چهره و عملکرد نظام .

تشکیل پرونده برای 11 کاندیدای شورای شهر

حال قوه قضائیه با این رویکرد با تخلفات انتخاباتی برخورد می‌کند و حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد دادستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی  از دستور تشکیل پرونده برای 11 کاندیدای شورای شهر  به دادسراهای مربوطه به دلیل تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی خبر داد. 

وی ادامه داد: در این راستا 6 نفر از نامزدهای شورای شهر زاهدان، 3 نفر زابل و 2 نفر خاش به دادسرا احضار شدند.

ارسال 7 گزارش تخلف انتخاباتی به دادسرا

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی از ارسال 7 گزارش تخلف انتخاباتی به دادسرای  عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان خبرداد و گفت: شعبه دوم بازپرسی به عنوان شعبه  ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی معرفی شده است.

وی افزود: این افراد به  راه اندازی گروهی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و  به توزیع کارت تبلیغاتی شورای شهر در گرگان اقدام کرده اند.

این مقام قضایی در استان گلستان در ادامه بیان کرد: گزارش های رسیده به شعبه دوم بازپرسی به عنوان شعبه  ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی ارجاع شده است.

دادستان گرگان در پایان به کاندیداهای انتخاباتی تاکید کرد که براساس موازین و چارچوب قانونی عمل کرده و به هواداران خود نیز توصیه کنند.

احضار بیش از 15 کاندیدای شورای شهر به دادسرا

حجت‎الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ،  با اشاره به فرارسیدن پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد:  دادسرای قزوین با آمادگی کامل و با مدیریت فضای مجازی نسبت به جلوگیری از تخلف در این حوزه اقدام خواهد کرد تا مشکلات این بخش به حداقل ممکن برسد.

وی از احضار بیش از 15 کاندیدای شورای شهر به دادسرا خبر داد و گفت: بالغ بر 15 نفر به دلیل تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی به دادسرا احضار شدند و طی تذکراتی، متعهد شدند که مطابق قواعد و مقررات عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی تصریح کرد: در زمینه جرائم انتخاباتی هیچ پرونده‎ای در دادسرا تشکیل و ثبت نشده است و اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل و پیشگیری از بروز جرائم است؛  مهمترین رویکرد دادستانی امنیت و سلامت انتخابات است که در این راستا از ابتدای سال با رصد تحرکات انتخاباتی و نظارت دقیق از ایجاد حواشی جلوگیری کرده‏‎ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *