ایران به دنبال صادرات برق به اتحادیه اروپا/سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر

9:57 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۵۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو گفت: ایران در تامین انرژی نفت و گاز جهان سهم بالایی داشته و تصمیم دارد برای صادرات برق به اروپا از طریق کشور ترکیه اقداماتی انجام دهد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حمیدچیت چیان در اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار گفت: برگزاری نشست مشترک ایران و اتحادیه اروپا در ایران نشانه اهتمام سیاست گذاران در موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و چاره جویی برای ان است.

وی افزود: ایران یکی از کشورهای قربانی تغییر اقلیم است که به همین خاطر  شاهد اثراتی همچون خشک شدن تالاب ها، کاهش سطح ایستایی اب، خالی شدن برخی روستا به دلیل نبود اب و کوچ اجباری انها به حاشیه شهرها بوده که این امر تاثیرخود را در معیشت و فعالیت اقتصادی و سلامت جامعه گذاشته است. به همین خاطر ایران را می توان قربانی پدیده تغییر اقلیم نام نهاد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران در راستای برخورد با این پدیده در سه محور مختلف اقداماتی را انجام داده، تصریح کرد: از این موارد می توان به انطباق با شرایط جدید اقلیمی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای،مشارکت و فعالیت با انجمن ای بین المللی از نمونه ای از این اقدامات بوده است.

چیت چیان افزود: مدیریت مصرف انرژی از جانب تقاضا و عرضه یکی دیگر از فعالیت های مهم در این راستا بوده که توانستیم نیروگاه ها که از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت های فسیلی هستند با تبدیل به سیکل ترکیبی راندمانشان را افزایش دهیم و در کنار ان از توربین های کلاس F و H استفاده شد که این اقدامات راندمان نیروگاهها از ۳۸ درصد به ۶۰ درصد افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد:اقدام دیگر هوشمند سازی شبکه توزیع برق بوده که ما با استفاده از این روش می توانیم کنترل دقیق تری داشته باشیم و در کنار این مورد جایگزینی مصرف سوخت های مایع با مصرف گازهای طبیعی به عنوان سوخت پاک باعث کاهش معادل ۱۵ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۹۵ شده که تمام این موارد نشان از تعهد ایران در این موضوع دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ مگاوات از نیروگاه های کشور نیروگاه های تجدید پذیر است که اگر ما فقط انرژی خورشیدی و بادی را تقسیم بندی کنیم میزان نیروگاه های جدید که در سال ۹۵ نصب شد در مقایسه با سال ۹۴ به ۷ برابر رسیده است.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه این اقدامات به سادگی قابل دسترس نیست بله دولت و وزارت نیرو حمایت های زیادی انجام داده به قیمت فروش برق اشاره و بیان کرد: قیمت فروش برق برای ایرانیان با یارانه به ازا هر کیلو وات ۲ سنت است متوسط خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر ۱۱ سنت به همراه قرار دادخرید تصمینی برق برای ۲۰ سال است .
 
وزیر نیرو عنوان کرد: ایران علی رغم برخورداری از منابع سوخت های فسیلی داوطلبانه پذیرفته در این اقدام جهانی مشارکت داشته تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴ درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را در پیش بگیرد که در صورت همکاری به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت.

وی به سرمایه گذاری های صورت گرفته در خصوص انرژی ها تجدید پذیر اشاره و تصریح کرد: سرمایه گذاران خصوصی استقبال خوبی نشان دادن و به شهادت وزارت اقتصاد و دارایی به میزان بیش از ۳ میلیارد دلار برای برق تجدیدپذیر ثبت شده که از این میزان برخی سرمایه گذاری شده برخی هم اقدامات ابتدایی آن صورت گرفته است.

چیت چیان اضافه کرد: به صورت تاریخی ایران در تامین انرژی جهان نقش حائز اهمیتی داشته و برای ما مهم است که در  زمینه جلوگیری از تغییر اقیم مشارکت بالایی داشته باشیم.

وزیر نیرو بیان کرد: ایران امکان فروش گاز طبیعی به اقصی نقاط جهان را دارد که در کنار منابع فسیلی امکان اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق اروپا از طریق کشور ترکیه نیز دارد تا از این طریق مبادلات برقی نیز با اتحادیه اروپا صورت گیرد.

چیت چیان در خصوص افتتاح نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور گفت: ۶ ماه گذشته اولین نیروگاه ۱ مگاواتی در کشور افتتاح شد، بعد از گذشت ۳ ماه از اولین افتتاح ۲ واحد ۷ مگاواتی خورشیدی به صورت همزمان افتتاح شد،۲ روز گذشته یک واحد ۱۰ مگاواتی افتتاح شد و در ماه ها آینده افتتاح واحد ۳۰ مگاواتی دردستور کار قرار گرفته و در نهایت احداث نیروگاه های چند صد مگاواتی را در دستور کار داریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این نشست بتواند ایران و کشورای اتحادیه اروپا را به اهداف روشن برساند و شاهد همکاری های موثر فی مابین کشورها باشیم.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار گفت: ایران به صورت سنتی در تامین انرژی برق اروپا نفش داشته و هم اکنون نیر به این کشورها نفت و گاز صادر می کند، در همین راستا به دنبال صادرات برق نیز هستی.
ایران در حال حاضر با 7 کشور همسایه تبادلات برقی دارد که به زودی امکان صادرات برق به گرجستان و روسیه نیز فراهم می شود. 

وی راهکارهای توسعه انرژی تجدیدپذیر را برگزاری مناقصات برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر دانست و گفت: مناقصه برای بیش از 100 مگاوات برگزار می شود و طی این روش تا 5 سال آینده ایران 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر نصب و راه‌اندازی خواهد کرد.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *