صالحی: نمایشگاه کتاب محل تبلیغات انتخاباتی نیست/شهرام ‌نیا: حذف کامل بن‌های کاغذی برای جلوگیری از سواستفاده‌های مالی

9:47 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۴۹۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا دقایقی دیگر با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه برگزار خواهد شد.
 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ٬ نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رئیس نمایشگاه برگزار می‌شود. این نشست با حضور سید عباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه با تاخیر آغاز شد.

طباطبایی مسئول بخش رسانه نمایشگاه کتاب در ابتدای این نشست با عذرخواهی نسبت به تاخیر صورت گرفته از هماهنگی برای رسیدن تمامی خبرنگاران به این نشست به علت باران و شرایط ترافیکی خبر داد.

ناصری رئیس نمایشگاه کتاب با تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب در ابتدا نگاهی به گذشته داریم و سعی کردیم با تجربه کسب کردن از گذشته دوره سی ام را هر چه بهتر برگزار کنیم. در نخستین گام بخش‌های اجرایی نمایشگاه را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کرده و مدیریت اجرایی دوره سی ام را تشکل‌های خصوصی نشر بر عهده دارند.

وی ادامه داد: شورای نشر امسال دو تشکل را برای این دوره در نظر گرفته است. رویکرد دوم دوره سی‌ام تقویت بخش بین الملل بود به صورتی که بتوانیم از عنوان بین المللی صیانت کرده و آن را از حالت شعاری دربیاوریم. همواره نقدی بر نمایشگاه کتاب بوده است که نمایشگاه کتاب بیشتر تبدیل به یک فروشگاه شده است برطرف کردن این نقد و اتفاق به علت اینکه بخش اقتصادی نمایشگاه همواره به رونق صنعت نشر کمک کرده کمی باید با گذشت زمان و برنامه‌ریزی مدون صورت پذیرد.

نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد

ناصری تصریح کرد: ما امسال سعی کردیم با ایجاد بخش‌های جانبی رویکرد نمایشگاهی این رویداد را تقویت کنیم. بخش دیگر مهم دراین دوره از نمایشگاه برگزاری آن به منزله یک اتفاق ملی است. به همین جهت ما شهرستان‌ها را در این دوره مورد توجه قرار داده و سعی کردیم جزو اولویت‌های ما باشند به این صورت که اولویت‌های ویژه‌ای برای ناشران شهرستانی و همچنین مخاطبانی که از شهرستان به تهران می‌آیند لحاظ کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب هر روز را به نام یک استان زده‌ایم و درآن روز استان مورد نظر با برگزاری اتفاقات فرهنگی نظیر معرفی استان ، آشنایی با فرهنگ و موسیقی آن استان با مردمان سایر استان‌ها ارتباط برقرار کرده واستان مورد نظر به طور کامل معرفی می‌شود.

رویکرد بعدی اصلاح ارشادی نمایشگاه کتاب است. به این صورت که در اولین قدم بودجه بندی و طرح ریزی ویژه ای برای بن‌های کتاب انجام داده‌ایم. امسال از مفسده‌هایی که از طریق بن‌های کتاب صورت می‌گرفت به طور کامل جلوگیری شده و بن‌های کاغذی کاملا حذف شده‌اند. 

رئیس نمایشگاه کتاب توضیح داد: سال گذشته یکی از نمونه‌های این مفسده نهادی بود که یک میلیارد تومان بن مرجوعی را به نمایشگاه آورده و طلب پول آن را می‌کرد. یکی دیگر از توجهات ویژه دوره سی ام بر نگاه منضبط بر بخش دانش‌آموزی است. امسال برای اولین دوره علاوه بر بن‌های دانشجویی بن‌های دانش‌آموزی درنظر گرفته شده که خوشبختانه با استقبال ویژه‌ای هم رو به رو شد.

وی یادآور: آخرین رویکرد اینکه امسال سعی کردیم فضای نمایشگاه کاملا در خور و شایسته نام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد. البته افق‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های مدون مشخص شده و بی شک سالهای آینده شاهد فضایی بهتر و مناسب‌تر در خصوص نمایشگاه کتاب هستیم.
 
گفتنی است سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

اسماعیلی مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در ادامه بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه اولین گام واگذاری کامل نمایشگاه به بخش خصوص است. شورای نشر دو تشکل اصلی را به عنوان تشکلهای اصلی معرفی کرده و امروز همه بخش‌های اجرایی نمایشگاه برعهده تشکلها می‌باشد.
 
شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه امسال از برگزاری کم نقص نمایشگاه سی‌اُم خبر و ادامه داد: امسال توقع می‌رود نمایشگاهی کم نقص‌تر از سال گذشته را داشته باشیم و برای دستیابی به این هدف 70 دستگاه اجرایی بسیج شده‌اند. در این دوره از نمایشگاه 135 هزار متر مربع فضا در نظر گرفته شده که امیدواریم سال آینده در بخش فضای دائم رشد و افزایش صورت گیرد. از این میزان 85 متر مربع فضای موقت داریم که نسبت به سال گذشته 15 متر مربع افزایش یافته است.
 
وی افزود: در نمایشگاه سی‌اُم 2260 غرفه حاوی 1607 ناشر در نمایشگاه حضور دارند.  امسال برای چهارمین سال پیاپی کشور میهمان را در جشنواره خواهیم داشت که این دوره نوبت به ایتالیا رسیده است. البته شهر میهمان این دوره از نمایشگاه استانبول ترکیه است و از این شهر ناشران و نویسندگان مطرحی به کشور می‌آیند. از کشور ایتالیا 42 نفر شامل 33 نویسنده میهمان جشنواره بوده و از شهر استانبول نیز میهمانانی حاضر خواهند شد.
 
قائم مقام نمایشگاه کتاب تصریح کرد: امسال نیز با ما شاهد ارائه بورسیه به ده نماینده منتخب هستیم. این ده نماینده توسط کمیته ارزیابی داخلی و خارجی انتخاب شده و مهم‌ترین عامل انتخاب آنها فعالیت در خصوص ادبیات فارسی و ترجمه معکوس ایرانی به خارجی است.
 
موسایی مدیر کمیته بین‌الملل با ارائه برخی آمارها نسبت به برگزاری بخش بین‌الملل گفت: امسال در بخش عربی 64 درخواست کننده حاضر شده اند که در مجموع 472347 عنوان کتاب به نمایشگاه آورنده‌اند. در بخش لاتین هم 45 نماینده با 150144 عنوان کتاب به نمایشگاه آمده‌اند.
 
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم نمایشگاه امسال برنامه‌های سرای اهل قلم بوده که به آشنایی و معرفی بیشتر آثار، ناشران و نویسندگان منجر می‌شود. این برنامه از 13 اردیبشهت هرروز در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.
 
هومان حسن پور مدیر کمیته ناشران داخلی گفت: امسال معاونت فرهنگی ان واگذاری به بخش خصوصی را آزامیش می‌کنیم. ما سعی داریم در حوزه های مختلف آمادگی اصناف را سنجیده و برای سال آینده آمر درستی ارائه دهیم. امسال 2643 نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند و به آنها 1803 غرفه اختصاص داده شده است. امسال ناشران انصرافی سال گذشته خوشبختانه به نمایشگاه آمده‌اند.
 
صالحی با تاکید بر لزوم جداسازی بخش آموزشی کنکوری نمایشگاه از بخش اصلی، درخصوص فهرست ارائه شده از سوی دادستانی برای کتاب‌هایی که ممنوعیت چاپ دارند ادامه داد: هر ساله فرهستی از سوی دادستانی درخصوص این کتاب‌ها ارائه می‌شود و ما ملزم به رعایت آن هستیم ولی از سوی دیگر ناشران هم همواره حمایتشان از ناشران را ادامه می‌دهند. امسال هنوز فهرستی از سوی دادستانی به ما ارائه نشده است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدم ایجاد فضای انتخاباتی در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در نمایشگاه کتاب امسال سعی شده تا رویکردهای انتخاباتی با نمایشگاه وارد نشوند و این رویداد ملی محلی برای تبلیغات نامزدها نباشد. امیدوارم با جلوگیری از ورود این فضاها به نمایشگاه بگذاریم روند برگزاری این جشنواره مطلوب و در فضایی فرهنگی شکل بگیرد.
 
 

 
 
 
 


ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
0
0
سلام..اونایی که دانش آموز و دانشجو نیستن و میخوان کتاب بخرن ..چجوری بن تهیه کنن..یا بهشون تعلق نمیگیره..سالهاست هر جا که اسم نمایشگاه کتاب میاد ، اولین چیز شلوغی و ازدحام بازدید کنندگان این نمایشگاهه که به ذهن خطور میکنه، و خیلیها هم میگن که از شلوغی و ازدحامش فراری هستن، اما نظر من عکس اینه ، یعنی یکی از قشنگیها و زیباییهای یه نمایشگاه فرهنگی و علمی همچون کتاب، به تعداد بازدیدکنندگانش بستگی داره و همینه که به من انرژی میده ، یعنی با دیدن این شور و شوق و هیجان مردم و مخصوصا" قشر جوان و دانشجو همیشه هم خودم رفتم و هم به اطرافیانم اینو گفتم و اونارو قانع کردم که این شلوغی جدای از شلوغی مترو، اتوبوس و سایر مکانهای عمومی هستش،امیدوارم امسال خیلی خیلی بیشتر از سالهای دیگه مردم عزیز کشورمونو تو این نمایشگاه ببینیم..با تشکر
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *