کشف آبراهه‌های جدید در مسجد امام اصفهان

10:49 - 07 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۰۱۰
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان از کشف آبراهه‌های جدید در مسجد امام اصفهان همزمان با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در این مسجد خبر داد.
آبراهه مسجد امام اصفهانبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،فریدون اله یاری گفت:همزمان با کشف آبراهه‌های دوران صفوی در این مسجد عظیم تاریخی در اواخر سال 1395، ادامه عملیات باستان‌شناسی در این آبراهه، هم‌زمان با عملیات مرمت آبراهه که بسیار آسیب دیده بود، ادامه یافته است.

وی افزود: باستان‌شناسان این اداره‌کل در یک طرح شش‌ماهه عملیات کاوش را در این آبراهه کهن تاریخی ادامه دادند و موفق شدند چندین تونل جدید را در ادامه این آبراهه کشف کنند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تونلی به‌طول 12 متر در مسیر شرقی و غربی آبراهه اصلی و همچنین تونلی کوچک‌تر به طول 34 متر در مسیر شمالی و جنوبی آبراهه اصلی کشف شده است.

اله یاری تأکید کرد: باستان‌شناسان در ادامه این عملیات موفق به کشف ورودی تونل‌های کوچکتری هم شده‌اند که خود نشان از دقت و ظرافت و همچنین پیچیدگی در طراحی این تونل‌ها در بیش از 400 سال قبل در عمق 4 متری زمین دارد.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه مجموعه عظیم میدان امام اصفهان در قلب شهر اصفهان در عصر صفوی قرار داشته، فرضیه وجود یک شبکه بزرگ و پیچیده آب‌رسانی در زیر‌ زمین با توجه به کشف آبراهههای متعدد دیگر در نزدیکی این آبراهه‌ها در بخش‌های مختلف شهر را بیش از گذشته تقویت می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد:هم‌اکنون کار مستند‌نگاری و مرمت بخش‌های جدید کشف‌شده در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفته است.
انتهای پیام/ 

برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *