بعثت پيامبر(ص) مهم‌ترين فراز از تاريخ اسلام بوده‌است/ حضرت علی(ع) نخستین مسلمان ایمان آورده به خاتم پیامبران(ص)

14:40 - 05 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۲۳۷۳
حجت الاسلام و المسلمین قربانپور با تاکید بر اینکه بعثت پيامبر(ص) مهم‌ترين فراز از تاريخ اسلام بوده، از حضرت علی(ع) به عنوان نخستین مسلمان ایمان آورده به خاتم پیامبران(ص) سخن گفت.
پیامبر اکرمحجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: بعثت پيامبر(ص) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهم‌ترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز می‌شود. 

وی توضیح داد: کلمه بعثت به معنای «برانگيخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدايت ديگران است. همان‌طور که از روايات اسلامی و مطالعات تاريخی برمی‌آيد، مسأله بعثت پيامبر(ص) در اديان الهی با برخی از خصوصيات و نشانه‌ها، قبل از ظهور آن حضرت، مطرح بوده و بسياری از اهل کتاب و پاره‌ای از اعراب مشرک نيز با آن آشنايی قبلی داشته‌اند. 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: نويد و بشارت ظهور پيامبر خاتم(ص)، به تصريح قرآن در تورات و انجيل ذکر شده و حضرت عيسی(ع) نيز پس از تصديق توراتی که به حضرت موسی(ع) نازل شده بود، به برانگيخته شدن رسول اکرم(ص) بشارت داده است. 

وی افزود: همچنين در اين کتب، به خصوصيات رسول اکرم(ص) و يارانشان نيز اشاره شده است. بنابراين(و همانگونه که قرآن نيز ذکر می‌کند) دانشمندان اهل کتاب، پيامبر اکرم(ص) را همچون نزديک‌ترين افراد مربوط به خود می‌شناختند.

حجت الاسلام و المسلمین قربانپور اظهار کرد: حضرت علی(علیه السلام) به دلیل نزدیک بودن به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در غار حراء، همراه ایشان بوده‌اند که لحظه نزول اولین وحی هم یکی از آن مواقع بوده است. پس بسیار طبیعی به نظر می‌رسد که حضرت علی(علیه السلام) که از نزدیک این وقایع عظیم و مبعوث شدن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در غار حراء، از جانب خداوند متعال باخبر بودند، در آنجا به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ایمان آورده و از ایشان به عنوان اولین مسلمانان، چه در میان زنان و چه در میان مردان یاد شود.

وی همچنین گفت: در مورد اولین زن مسلمان نیز باید گفت که به اتفاق عموم مورخان اسلام، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولین زن مسلمان بوده‌اند، چون پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) پس از مبعوث شدن با اولین کسی که برخورد داشته‌اند، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بوده، ضمناً، ایشان در گفتار خویش به طور تلویحی پیامبری پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را تصدیق کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بعد از این دو بزرگوار می‌توان به ابوذر غفاری که جزو اولین مسلمانان بوده، نیز اشاره کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *