آغاز هشتمین فصل کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی بلقیس

15:23 - 04 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۲۱۶۳
مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین از آغاز هشتمین فصل کاوش باستان‌شناختی در این شهر تاریخی خبر داد.
شهر بلقیسبه گزارش گروه جامعه ،علیرضا نجفی گفت: اولین فعالیت‌های باستان‌شناسی به‌صورت علمی در این مجموعه از سال 1386 آغاز و هرساله به‌صورت مستمر ادامه داشته است.

وی گفت:در فصل هفتم کاوش‌های باستان‌شناختی که در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت در داخل ارگ بقایایی از منازل مسکونی پیرامون یک حیاط مرکزی با یک سیستم آب‌رسانی با ساختار تنبوشه‌ای که به حوض انبار وصل می‌شد کشف شد.

نجفی افزود:بخش دیگر کاوش‌ها که در شارستان در بخش معروف به تپه‌منار صورت گرفت، منجر به کشف یک صحن بزرگ با رواق‌های پیرامونی با یک ورودی آجرفرش که ایوان آن مزین به گچ‌بری‌هایی از نوع برهشته بوده و در نوع خود از بی‌نظیرترین گچ‌برهای دوران اسلامی در قرون 7-5 ه.ق به شمار می‌رود کشف شد، این گچ‌بری‌ها که احتمالاً بقایای مسجد‌ مدرسه سلجوقی است. از کشفیات دیگر در تپه‌منار می‌توان به ادامه تالار ستون‌دار (شبستان مسجد) یک سیستم آب‌رسانی (قنات) اشاره کرد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین تصریح کرد: برای شناخت ساختار شهر و تکمیل کاوش‌های فصول پیشین، فصل هشتم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین پس از کسب مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان، از اوایل اردیبهشت‌ به‌مدت دو ماه به‌همت پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک‌گفتار در مجموعه پایگاه شهر بلقیس در دو بخش، داخل ارگ و شارستان انجام می‌شود.

نجفی تصریح کرد: این فصل از کاوش در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود در آن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدیدکنندگان و همچنین فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و در محدوده شارستان با تأکید بر تپه‌منار باهدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار مسجد‌ مدرسه که بخش‌هایی از آن در فصول گذشته با کاوش‌های باستان‌شناختی نمایان شده بود آغاز شده است.

شهر تاریخی اسفراین معروف به شهر بلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب غرب شهر فعلی اسفراین و شرق روستای جوشقان قرار گرفته است. این شهر بالغ‌بر 200 هکتار وسعت و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض است.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *