معرفی بسته کتاب "شورای نگهبان" مرکز اسناد انقلاب اسلامی ویژه نمایشگاه کتاب

15:30 - 04 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۲۱۰۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
در نمایشگاه کتاب امسال از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب‌هایی با عناوین "نگهبان آرا"، "بررسی تطبیقی کارویژه‌های شورای نگهبان در ایران، فرانسه و آمریکا"، و "تاریخچه و جایگاه شورای نگهبان " در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.
 به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی٬ با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم و نقش نظارتی شورای نگهبان در انتخابات، مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتاب "شورای نگهبان" را ویژه نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند.

در این بسته٬ کتاب‌هایی با عناوین "نگهبان آرا"، "بررسی تطبیقی کارویژه‌های شورای نگهبان در ایران، فرانسه و آمریکا"، و "تاریخچه و جایگاه شورای نگهبان " در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

1- نگهبان آرا
 
از آنجا که شورای نگهبان طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، تنها مرجع عالی رسیدگی به شکایات و اعتراض ها پیرامون جریان انتخابات میباشد .

این کتاب٬ گزارش شورای نگهبان از اقدامات آن شورا برای رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 است و در این کتاب اقدامات قانونی شورای نگهبان و عملکرد آن پس از انتخابات 88 مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این کتاب اسنادی را درباره انتخابات ریاست جمهوری دهم منتشر کرده است.

2- بررسی تطبیقی کارویژه‌های شورای نگهبان در ایران، فرانسه و آمریکا
 
این کتاب در 3 فصل تهیه و تنظیم شده است که در فصل اول به بررسی وظایف شورای نگهبان در بدو تاسیس تا امروز و نقش آن شورا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

فصل دوم و سوم نیز به تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات در ایران، فرانسه و آمریکا پرداخته و آن را تشریح و مقایسه می‌کند.
 
3-شورای نگهبان، تاریخچه و جایگاه
 
در این کتاب با بررسی تاریخچه شورای نگهبان، جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است.
 
در مقدمه کتاب آمده است: جایگاه و اعتبار ویژه شورای نگهبان به گونه‌ای است که بر اساس اصل 93 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد. بنابراین نهاد مذکور ضامن اجرا و پایبندی به احکام و موازین اسلام و قانون اساسی به شمار می‌آید و تمام وظایف قانونی آن اعم از نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، نظارت بر انتخابات های مختلف و تفسیر قانون اساسی در راستای همان وظیفه ذاتی و مبنایی "نگهبانی" از نظام جمهوری اسلامی است.
 
علاقمندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب "شورای نگهبان " به غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند.


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *