بسیج عمومی سیاستمداران فرانسه برای شکست نامزد راستگرایان افراطی/خیابان‎های پاریس صحنه تظاهرات و اغتشاش شد

9:11 - 04 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۱۹۲۴
امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه راه یافتند.
به گزارش گروه بین‌الملل ، انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پس از ماه‌ها رقابت و تبلیغات 11 نامزد انتخاباتی روز دوشنبه برگزار شد که در نهایت «امانوئل ماکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب با کسب 24 و 21.7 درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند.

مارین لوپن

«فرانسوا فیون» نامزد حزب راست سنتی «جمهوری خواهان» 20 درصد آرا  و ژان لوک ملانشون نامزد جنبش «فرانسه سرکش» 19.2 درصد آرا را به دست آوردند و  «بن نوا امون» نامزد حزب سوسیالیست، حزب حاکم، تنها کمی بیش از ۶ درصد آرا را کسب کرد.

راه‌یابی مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه همانند پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا بسیاری از ناظران سیاسی و همچنین مردم جهان را شگفت‌زده کرده‌است وحتی کسانی نتیجه انتخابات فرانسه را زلزله سیاسی در فرانسه می‌دانند که بیش از هرچه‌چیزی اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

لوپن ماکرون


به دلیل ترس از پیروزی «لوپن»  پس از اعلام نتایج  «فرانسوا فیون» و «امون»به سرعت از طرفداران خود خواستند که در دور دوم به «ماکرون» رأی دهند، پیش از این نیز بسیاری از سیاستمدران فرانسوری و اروپایی نسبت به پیروزی مارین لوپن در  انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داده بودند.

دو سیاستمدار در بسیاری از زمینه‌ها با هم متفاوت هستند، در حالی که مارین لوپن مصمم است، برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند در حالی‌که ماکرون که پیش‌تر وزیر اقتصاد فرانسه بوده قصد دارد پیوند میان فرانسه و دیگر اعضای اتحادیه را مستحکم‌تر کند.


لوپن ماکرون

مارین لوپن با تبلیغات علیه مهاجران و پناه‌جویان به‌ویژه مهاجران مسلمان به میدان مبارزه آمده، در عوض امانوئل ماکرون در این راستا با نمایندگان گروه‌های مسلمان ملاقات و برای پیروزی بر مشکلات کشور دست‌همکاری به سوی آنان دراز می‌کند.


پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و به ویژه راه‌یابی «مارین لوپن» به دور دوم مخالفان سرسخت او به خیابان‎های فرانسه آمدند و علیه وی شعار سر دادند؛ بخش عظیمی از سازمان دهندگان این تظاهرات را گروه‌های فعال اجتماعی و «ضدفاشیست» هستند که اعتقاد دارند پیروزی لوپن پیروزی سیاست‎های فاشیستی و ضد مهاجرتی است.

فرانسه

تظاهرکنندگان با آتش‌زدن خودروهای پارک شده در خیابان‎ با نیروهای پلیس درگیر شدند؛ خشونت درگیری‌ها به حدی بود که پلیس برای متفرق‌کردن تظاهرکنندگان خشمگین از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

فرانسه

بیشتر تظاهرات در شهر پاریس رخ داده اما پلیس فرانسه گزارش داد که در درگیری‎های پس از اعلام نتایج ده‌ها نفر در سراسر فرانسه بازداشت کرده‌ است.

فرانسه

با اینکه عمده تظاهرات علیه نامزد حزب «جبهه ملی» بود اما شماری از تظاهر کنندگان نیز با شعار «نه ماکرون، نه لوپن» علیه دو نامزد راه‌ یافته به دور دوم شعار سر دادند.

فرانسه


فرانسه

در شهر «نانت» فرانسه نیز تظاهرات گروه‌های ضد-فاشیست به خشونت کشیده شد.

فرانسه

فرانسه

در همین حال گروهی از جوانان طرفدار ماکرون با شعار «ماکرون بدان تمام جهان از لوپن وجبهه ملی متنفر است» به پشتیبانی از ماکرون پرداختند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *