اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان

19:40 - 01 خرداد 1396
کد خبر: ۳۰۱۶۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
همایش کارگاه آموزشی سامانه نظارت و مراقبت الکترونیکی زندانیان برگزار شد.
یه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، همایش کارگاه آموزشی سامانه نظارت و مرافقبت الکترونیکی زندانیان با حضور مسئولان قوه قضائیه برگزار شد.
 
اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان/ فرصت‌های جدید قانون آئین دادرسی کیفری برای کاهش جمعیت کیفری 
 
اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به مشکلات پیش روی زندانبانی در کشور، گفت: اگرچه قانون آئین دادرسی کیفری فرصت‌های جدیدی را پیش روی ما قرار داده است، اما هنوز زیرساخت‌های اجرای این فرصت‌ها فراهم نشده است. با این حال سیستم زندانبانی به کار خود ادامه می‌دهد.
 
رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام این مطلب که امروز بیشترین تعداد زندانیان بر اساس شکایت‌های فردی، زندانی شدند، افزود: بسیاری از افراد هم پس از عدم حصول نتیجه در جریان دادرسی و دادگستری به خصوص در مسائل مالی، به دنبال زندانی کردن افراد هستند.برخی از افراد هم پس از زندانی شدن، برائت گرفته و آزاد می‌شوند. در فرآیندهایی که از مرحله تعقیب، محکومیت و اجرای حکم وجود دارد افرادی بی گناه شناخته شده و تبریه می‌شوند؛ به همین دلیل نباید افراد این چنینی از ابتدا وارد زندان شوند.
 
اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان/ فرصت‌های جدید قانون آئین دادرسی کیفری برای کاهش جمعیت کیفری 
 
جهانگیر به فرآیندهای طولانی رسیدگی به پرونده‌های قضایی اشاره و تصریح کرد: علیرغم همه تلاش‌ها در این حوزه، هنوز با اطاله دادرسی مواجهیم و افرادی که با این عنوان زندانی می‌شوند، افراد بلاتکلیف محسوب می‌شوند. این فرآیند‌های ناقص و دارای اشکال ما را بر این داشت تا راه‌های جایگزین را دنبال کنیم.
 
رئیس سازمان زندان‌ها به مجازات‌های جایگزین حبس اشاره و تصریح کرد: در همین زمینه اجرای طرح پابندهای الکترونیک مطرج شد که به دلیل برخی اشکالات، اجرای آن تا به امروز به تعویق افتاد.
 
وی  با بیان اینکه نباید افراد را به بهانه‌های مختلف زندانی کرد، گفت: در سال گذشته تعدادی از افراد فقط به خاطر یک روز به زندان افتادند و قضات باید در صدور قرار زندان، دقت بیشتری کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ظهر امروز در  کارگاه آموزش سامانه نظارت و مراقبت الکترونیکی زندانیان که در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد؛ با اشاره به روزهای پایانی ماه شعبان، اظهار کرد: در مناجات شعبانیه اشاره می شود به کسانی که دنبال شهرت هستند و برای این منظور به خدا مشغول شوید. آن شناخته شدگی، حقیقی است که به واسطه ذات خداوند حادث شود. 

وی ادامه داد: کسی که پناهگاهش خداوند باشد، هیچگاه شکست نمی‌خورد. کسانی برنده هستند که به جای پناه به خلق خدا، به خداوند پناه می برند. بنابراین توصیه می‌کنم در همه حال خدا را در نظر داشته باشیم.
 
اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان/ فرصت‌های جدید قانون آئین دادرسی کیفری برای کاهش جمعیت کیفری 

شهریاری به ماده 62 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: در جرایم تعزیری درجه 5 و 8 ،دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر در تعویق مراقبتی محکوم به حبس را با رضایت وی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه الکترونیکی قرار دهد. در تبصره این ماده آمده است که دادگاه در صورت لزوم می تواند محکوم را تابع تدابیر نظارتی یا دستورات ذکر شده در تعویق مراقبتی قرار دهد.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه  تصریح کرد: در ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن وی و تضمین حقوق بزه دیده، مواردی بیان شده است.
 
معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به اجرای طرح پابندهای الکترونیکی گفت: امکان ردیابی از طریق این نرم افزارها وجود دارد و 35 شرط در این نرم افزارها قابل مدیریت است. در حال حاضر این طرح بر روی سیصد نفر اجرا می شود و قرار است ظرف شش ماه آینده این طرح در کل کشور اجرایی شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ضمن قدردانی از مساعدت ریاست محترم قوه قضائیه گفت: در راستای اجرایی شدن این طرح، بر خود لازم می‌دانم همچنین از همکاری و مساعدت آقای جهانگیری رئیس کل سازمان زندانها، اسماعیلی رئیس کل دادگستری، جعفری دولت آبادی دادستان تهران و همکارانم در مرکز آمار و اطلاعات قدردانی کنم. 
 
وی با اشاره به بندی دیگر از ماده ٢١٧ قانون آيين دادرسي كيفری، افزود: اين ماده قانون، از ما كاهش جمعيت كيفری و استفاده از پابندهای الكترونيكی را خواسته است. متاسفانه جرم انگاری، مشكلاتی برای ما در جايگاه تعداد زندانيان ايجاد كرده است، درحالي‌كه بايد به كاهش جمعيت كيفری و مجازات‌های جايگزين حبس تاكيد داشته باشيم.

وی ادامه داد: از همين رو آيين نامه كاهش جمعيت كيفری به تصويب رئيس قوه قضائیه رسيد و در اختيار گرفتن امكانات بيشتری به سازمان زندانها پيشنهاد شده است.

شهرياری با تاكيد بر لزوم استفاده از روش های جايگزين در دنيا به هدف اصلاح  و تبديل زندانیان به شهروند عادی، گفت: دنيا زندان را مجازات تلقی نمی كند بلكه آن را اصلاح می داند.

وی ادامه داد: نمی گوييم اين موضوع برای همه زندانيان امكان پذير است اما برای زندانيانی كه نخستين بار وارد زندان شده اند، امكان انجام وجود دارد.
 
معاون قوه قضاييه با بيان اينكه امكان رديابی چند زندانی بصورت همزمان در زمان هاي مشخص و نمايش آن وجود دارد، گفت: اگر زندانی دو دقيقه از محدوده معين خارج شد به او هشدار داده می شود .
 
اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان/ فرصت‌های جدید قانون آئین دادرسی کیفری برای کاهش جمعیت کیفری 

وي ادامه داد: هنوز در كشور مشكلات زيرساختی داريم و اميدواريم سامانه ای طراحي كنيم كه به هيچ وجه از طرف خارج كشور قابل رديابی و رصد نباشد. 
 
غلامحسین اسماعیلی در حاشیه کارگاه آموزشی سامانه نظارت و مراقبت الکترونیک (پابند الکترونیکی) در جمع خبرنگاران گفت:  زمانی که در سازمان زندان‌ها بودم سعی کردیم از تجارب موجود در سایر کشورها در ارتباط با پابندهای الکترونیک استفاده کنیم و قراردادهایی بسته شد و نمونه‌هایی از این پابندها را وارد کشور کردیم. بعد از اینکه دادگستری تهران آمده ام دوستان تصمیم گرفتند که فناوری تولید این پابندها و نرم افزار مربوط به مراقبت الکترونیکی را هم بومی‌سازی و هم ارتقا دهند و در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: ما در مجموعه قضایی کشور سال هاست برای استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در فرآیند رسیدگی و اجرای حکم تلاش می کنیم. هدف ما در استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، صرفا کاهش جمعیت کیفری نیست بلکه در برخی جرایم سبک‌تر، جدا کردن فردی که به هر دلیل خطایی از او سر زده از خانواده، آسیب‌های مختلفی برای فرد، خانواده و جامعه دارد و اگر تحت کنترل سامانه‌های الکترونیکی قرار گیرد ضمن جلوگیری از خطای مجدد، می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.
 
اجرای طرح پابندهای الکترونیک در کل کشور تا 6 ماه آینده/ پیش‌بینی کاهش یک پنجم از جمعیت زندانیان/ فرصت‌های جدید قانون آئین دادرسی کیفری برای کاهش جمعیت کیفری 

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد:  پیش‌بینی می‌شود در آینده با توسعه این سامانه یک پنجم از جمعیت زندانیان را کاهش دهیم و زندانیان را در خارج از زندان  تحت نظارت سامانه ها قرار دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *