ماه رمضان یعنی چه

8:49 - 06 خرداد 1396
کد خبر: ۳۰۱۵۹۱
چرا به رمضان، رمضان می‌گویند؟ رَمَضَ یعنی سوخت. رمضان به معنی گناه سوزی است. «سمّی الرمضان لانه یرمض فیه الذنوب» (بحارالانوار، ج. ۵۵، ص. ۳۴۱) یعنی تُحرَق.
ماه رمضان یعنی چه
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ،" چرا در ماه مبارک رمضان باید روزه  بگیریم و ماه رمضان یعنی چه؟" در ادامه خبر گزیده ای از صحبت های حجت الاسلام و المسلمین قرائتی را با "موضوع رمضان، ماه روزه و تلاوت قرآن کریم که در تاریخ 21 خرداد 94 ایراد شده است را می خوانید که به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

 
آثار و برکات روزه در دنیا و آخرت 
 
چرا به رمضان، رمضان می‌گویند؟ رَمَضَ یعنی سوخت. رمضان به معنی گناه سوزی است. «سمّی الرمضان لانه یرمض فیه الذنوب» (بحارالانوار، ج. ۵۵، ص. ۳۴۱) یعنی تُحرَق. حدیث داریم «لِکُلِّ شَی‏ءٍ زَکَاةٌ» هرچیزی زکات دارد، «وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ» (نهج البلاغه صبحی صالح، ص. ۴۹۴) حضرت امیر فرمود: زکات بدن این است که آدم روزه بگیرد. خداوند فرشته‌ها را موظف کرده که روزه‌دار‌ها را دعا کنند. کسانی که روزه می‌خورند، از دعای ملائکه محروم هستند.
 
فایده روزه هم‌دردی است. از امام پرسیدند: چرا باید روزه بگیریم؟ فرمود:«لِیَستَوِیَ بِهِ الغَنِیُّ وَالفَقیرُ» (علل الشرایع/ج ۲ /ص ۳۷۸) روزه بگیرید تا فقیر و غنی هر دو مزه گرسنگی را بچشند. برای خودمان فایده دارد؟ حدیث داریم «صوموا تصحوا» روزه بگیرید برای سلامتی‌تان خوب است. ولی یک سری از چربی‌ها در بدن می‌ماند. هضم نمی‌شود. ولی وقتی فشار گرسنگی آمد، آن چربی‌ها ذوب می‌شود و از راه تنفس دفع می‌شود؛ و لذا روی زبان روزه‌دار زرد است. آب دهانش چسبان می‌شود. آن موادی که مانده است و هضم نشده، وقتی فشار گرسنگی آمد، سوخت می‌شود و آن ضایعات دور می‌شود.
 
یک روسی که اسلام هم ندارد، یک کتابی نوشته که من با روزه نوزده رقم بیماری را درمان کردم. من کار به روزه اسلام ندارم، می‌گوید: من با گرسنگی و تشنگی، امساک... امساک به نظرم کتابش هم امساک است. امساک درمان بیماری‌ها! یک نفر روسی نوشته است و مسلمان هم نیست.
 
حضرت زهرا (س) فرمود:«فرض الله الصیام تثبیتاً للاخلاص» (علل الشرایع/ج ۲ /ص ۲۴۸) یا «الصِّیَامُ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق‏» (نهج البلاغة/حکمت ۲۵۲) روزه تن‌ها عبادتی است که پیدا نیست. حج می‌فهمند، مکه رفت. نماز خواند. تنها عبادتی که آدم نگاه به طرف می‌کند و نمی‌فهمد روزه است. زهرا (س) فرمود:روزه یعنی کار بی‌نام کردن. باقی کار‌ها همه آرم دارد. تنها کاری که هیچ پیدا نیست، روزه است. «تثبیتاً للاخلاص» روزه برای آینده‌نگری هم خوب است. چون حدیث داریم، «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ» (خطبه شعبانیه) وقتی خیلی گرسنگی و تشنه شدید، یاد بیافتید که قیامت هم تشنگی دارد. قیامت هم گرسنگی دارد. یک دری و پنجره‌ای هم به قیامت باز می‌شود.
 
بهشت یک دری دارد که جز روزه‌دار‌ها حق ندارند از آن در وارد شوند. کسانی که اینجا گرسنگی می‌کشند، قیامت گرسنگی نمی‌کشند و کسانی که اینجا نزد شکمشان رودروایسی دارند و هرچه دیدند می‌خورند، قیامت گرسنه خواهند بود. این در مورد اهمیت ماه رمضان...
 
جمعه آخر ماه شعبان پیغمبر یک خطبه‌ای خواند. خطبه‌ شعبانیه، خطبه قشنگی است و آماده باشی است برای اینکه مردم آماده ماه رمضان باشند. «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ» پیغمبر فرمود: ماه خدا دارد می‌آید. ماهی است با رحمت، برکت، ساعاتش بهترین ساعات، اینهایی که می‌گویم همه ترجمه آن خطبه است. روزش بهترین روز و شبش بهترین شب و ساعاتش بهترین ساعت است. یک آیه خواندن در ماه رمضان مثل یک ختم قرآن است. در ماه رمضان به کوچک‌ها رحم کنید. کوچک‌ها نسبت به بزرگ‌ها احترام کنند. از سر تقصیر همدیگر بگذرید. به کارگرتان، به زیردستتان یک خرده رفاه بدهید. کسی اگر در ماه رمضان افطاری بدهد، چقدر ثواب دارد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: ماه رمضان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *