دستمزد یک سال کارگر، یک ماهه در جیب صاحبان آپارتمان‌های لوکس

12:16 - 03 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۱۵۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
طعم اجاره‌نشینی در مناطق مختلف کلان‌شهرها با یکدیگر متفاوت بوده و در بعضی از مناطق بالای شهر شاهد داغ بودن بازار اجاره ‌نشینی هسیتم تا جایی که اجاره یک ماه این واحدها معادل حقوق یک ساله یک کارگر می‌شود.
دستمزد یک سال کارگر، یک ماهه در جیب صاحبان آپارتمان‌های لوکسبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اجاره نشینی امروزه به بخشی از زندگی مردم مبدل شده و بعضا شعارشان اجاره نشینی و خوش نشینی است و عده ای در آرزوی داشتن سرپناهی تا مجبور نباشند هنوز یک سال نشده، اسباب و اثاثیه شان را جمع و خانه دیگری را هر چند کوچک تر برای اجاره پیدا کنند.
 
کافی است یک سری به بنگاه های شهر بزنید تا تفاوت اجاره بها در مناطق مختلف را به خوبی مشاهده کنید تفاوت قیمت در مناطقی چون نیاوران، فرمانیه، کامرانیه و دربند تا جنوبی‌ترین منطقه تهران بسیار فاحش است.
 
بسیار از مستاجریان مناطق شمالی شهر تهران حاضر هستند با پیش پرداخت 100 میلیونی ماهانه 10 میلیون تومان نیز برای اجاره یک واحد از یک برج معروف در تهران هزینه کنند ولی حاضر نیستند سرمایه در گردش خود را برای خرید همان واحد خرج کنند و به تعبیری دیگر در مناطق بالای شهر اجاره نشینی همچنان خوش‌نشینی است؛نکته قابل توجه اینجاست که اجاره یک واحد در برج‌های بالای شهر معادل حقوق یک‌ساله یک کارگر خواهد بود.
 
این در حالی است که هز میزان به مناطق جنوبی کلان شرهای نزدیک می‌شویم به شلوغی و ترافیک افزوده شده و در مقابل شاهد کم‌تر شدن میزان پیش‌پرداخت و اجاره ماهیانه برای یک واحد مسکونی هستیم تا جایی که برای اجاره یک واحد آپارتمان مسکونی باید مبلغی حدود 30 میلیون با 500 هزار تومان اجاره و هر چقدر در مناطق پایین‌تری باشد از این پیش‌پرداخت و اجاره کاسته خواهد شد.
 
در این میان مناطقی در جنوب شهر نیز وجود دارد که به علت قدیمی بودن آن هزینه اجاره و خرید یک واحد آپارتمان در این منطقه خیلی کمتر از بالای شهر نیست و با وجود خلوت و دنج بودن این مناطق اجاره نشینی آن ر آن رونق بیشتری برای خوش‌نشین‌ها  دارد.

نکته قابل توجه اینجاست که افزایش آمار اجاره نشینی می تواند به دو دلیل باشد یكی اینكه خریداران از قدرت كافی برای خرید ملك مورد نظر خود برخوردار نیستند و ترجیح می دهند تا آرام شدن اوضاع بازار مسكن همچنان اجاره نشین باقی بمانند و دلیل دیگر می تواند این باشد كه صاحبان املاك به دلیل بی اعتمادی به بازار و نوسان قیمت ها ترجیح می دهند كه تا به قیمت رسیدن قیمت ها در بازار و تثبیت آنها از فروش واحد های خود صرف نظر كنند و آن را به دست مستاجر بسپارند.

با این همه این روزها اکثر بنگاهداران املاک تاکید می‌کنند که اجاره بها در اکثر فایل‌های سپرده شده اگرچه بالا است، اما با شروع سال جدید همچنان دچار نوسان نشده است یعنی میزان تورم در نیمه دوم سال گذشته بر نرخ‌های اجاره تاثیر چندانی نداشته است.

براساس گزارش میزان، اجاره نشینی همچنان در برخی از مناطق کلان‌شهرها خوش‌نشینی محسوب می‌شود و برای برخی دیگر از افراد مشکلاتی از قبیل جابجایی هر ساله اسباب و وسایل بوده و خوشایند نیست و این در حالی است که شرایط اجاره نشینی در بازار مسکن نیز به گفته مشاورین املاک تغییر چندانی نداشته و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به تابستان و اتمام فصل مدارس بازار جابجایی داغ شده و قیمت‌ها تا حدودی افزایش یابد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *