دسترسی بیماران متابولیک به شیرخشک آسان شد

10:52 - 03 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۱۵۴۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از سامانه «حامی»، گفت: تا کنون 3 هزار و 834 بیمار متابولیک را ثبت کرده‌ایم که 2 هزار و 538 نفر آنها بیمار PKU هستند.

جمشیدی به گزارش گروه جامعه ، امیرحسین جمشیدی با بیان اینکه در سال ۹۲ با کمبود شدید فراورده‌های متابولیک و رژیمی روبرو شدیم، گفت: در آن زمان آمار دقیقی هم از تعداد بیماران نداشتیم و شیوه عرضه این فرآورده‌ها نیز به صورت سنتی انجام می‌شد. همچنین برخی از این اقلام که هزینه‌هایشان بسیار بالا بود از کشور خارج می‌شدند و همه اینها دست به دست هم می‌داد تا مجاب شویم که به یک سیستم جدید برای تامین و توزیع این فرآورده‌ها نیاز داریم تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین در ابتدای سال ۹۴ طراحی سامانه حامی آغاز شد و بعد از ۱۰ ماه به اتمام رسید. بر این اساس کل فرایند اجرای این سامانه در چهار گام انجام شد. ابتدا تمامی گروه‌های درمانی، دارای کارتابل الکترونیکی شدند بطوریکه تا کنون ۲۲۷ پزشک و ۵۷ کارشناس تغذیه در آن ثبت شده‌اند. در مرحله بعد تمامی بیماران متابولیک نیز در این سامانه نشان دار شدند. تا کنون ۳۸۳۴ بیمار متابولیک را ثبت کرده‌ایم که ۲۵۳۸ نفر از آنها بیمار PKU هستند. همچنین تا کنون ۲۹ هزار نسخه الکترونیکی ثبت شده است. این در حالی است که یک زمانی ایجاد نسخه الکترونیک برای ما رویا بود که اکنون محقق شده است.

جمشیدی ادامه داد: در مرحله سوم از بهمن ۹۴ تمامی ۱۵۰ هزار فرآورده از طریق سامانه و نسخه الکترونیک و در داروخانه‌های منتخب ثبت شدند و تمام کارها از طریق سامانه انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه بهترین سامانه ارسال این است که فراورده را به محل سکونت فرد ارسال کنیم، اظهار کرد: در مرحله چهارم با شرکت پست وارد مذاکره شدیم و اولین فرآورده ما به یکی از روستاهای بوشهر در کمتر از ۴۸ ساعت ارسال شد.

جمشیدی با بیان اینکه تا کنون ۳۴۱۱ مرسوله داشته‌ایم که از طریق پست انجام شده‌اند، گفت: ۳۰۰۰ مورد از آنها برای تهران بوده است و نزدیک به ۴۰۰ مرسوله نیز در کل کشور به صورت پایلوت ارسال شده است. همچنین باید توجه کرد که در این سامانه کلیه سوابق پزشکی بیمار، فراورده‌ها، آزمایشات بیماران و ... قابل ثبت است و از طرفی با سازمان‌های بیمه‌گر هم ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: ما از طریق این سامانه به طور کامل مرسولات را پیگیری و رهگیری می‌کنیم و به چند مرکز اطلاعاتی به صورت آنلاین اتصال داریم. همچنین از طریق این سامانه امکان پیش بینی نیاز ما برای سال آینده نیز وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *