رشد صنعت مثبت است/ افزايش ٣٣ درصدى صادرات

11:50 - 02 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۱۲۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت كشور با رشد مثبت روبه رو بوده و صادرات كشور ٣٣درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزارى ميزان، محمدرضا نعمت‌زاده با بيان اين كه هزار طرح نيمه تمام در سراسر كشور در دوره دولت يازدهم تكميل شده است اظهار كرد: ٥ هزار طرح نيمه تمام صنعتى در دولت تدبير و اميد تكميل شده و ٣١طرح ملى به بهره بردارى رسيده است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعلام نرخ رشد منفی برای عملکرد ۹ ماهه سال گذشته بخش صنعت گفت: نرخ رشد صنعت منفى اعلام شده كه توسط بانک مرکزی و مرکز آمار در حال اصلاح نرخ است.
 
وى افزود: صادرات بخش صنعتى كشور گرچه از لحاظ مبلغ ٣درصد رشد داشته اما رشد غير نفتى رشد ٣٣درصد را تجربه كرده است.
 
نعمت‌زاده با بيان اين كه بخش صنعت در بحث ارزش افزوده ٥ درصد رشد داشته ايم خاطر نشان كرد: در بخش صنعت بر اساس آمار مرکز آمار در بخش ارزش افزوده صنعت ۵ درصد رشد داشته و در خودرو و فلرات اساسی و لوازم خانگی هم ما تکلیفی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داشته ايم لذا اين امر حاصل حمایت از صنایع کوچک و متوسط بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وى افزود: وزارت صنعت باید از ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط حمایت می کرد که ۱۲ هزار مورد تسهیلات بانکی پرداخت شده و با اضافه شدن بخش کشاورزی به ۲۰ هزار مورد هم رسیده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با قانون رفع موانع توليد، اظهار کرد: در زمینه رفع موانع تولید پیرو تصویب قانون رفع موانع تولید، آیین نامه های مورد نیاز آماده شد که برخی از این آیین نامه ها زمان بر بوده و به مرور مشکلات حل می شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در زمینه موضوعات مالیاتی به جمع بندی خوبى با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتى رسیدیم، افزود: اظهارنامه مالیاتی بنگاههای کوچک هم مانند واحدهای بزرگ تنظیم و طی یکماه ارائه خواهد شد و با توجه به قانون سازمان مالیات ظرف یکماه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند اما دستورالعمل ها و بخشنامه ها مغایر بود که سازمان مالیاتی بازنگری کرد و این مشکل حل شد.

وى ادامه داد: شبکه بانکی سال گذشته ۱۶۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرد که ۳۲ درصد رشد داشته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در بخش تجارت ۷۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد كه البته بخش زيادى از این تسهیلات پول جدید نبود و ۵۰ تا ۶۰ درصد آن، برای استمهال بدهی های واحدهاى توليدى و صنعتى بوده است.

نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی کارخانجات ارج و داروگر گفت: بی انصافی است و خبر نادرست مطرح می شود. تعدادی از این کارخانه ها در طول تاریخ فرسوده و تخریب شده است.

وی در خصوص رکود حاکم بر بخش تولید گفت: ما در رکود نیستیم. البته صنعت مشکل زیاد دارد که این هم مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست. برخی مشکلات از دولتهای قبل ایجاد شده که در حال رفع است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخش قابل توجهی از صنایع ما در چند ماه اخیر تقاضای توسعه دارند و بزرگترین مشکل آنها زمین است. این به معنای افزایش امیدواری است. موضوع دیگر آنکه طی چندسال اخیر سرمایه به کندی به سمت صنعت می آید. اما طی ۸ سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم اما روند رو به تنزل آن را متوقف کردیم. ما واحدهای قبلی در حال توسعه را به واحدهای جدید ترجیح می دهیم.

نعمت‌زاده ادامه داد: بانک مرکزی که یک روز مارا قبول نداشت الان هر روز زنگ می زند و از ما آمار می خواهد که کدام بانک در کدام استان چه میزان تسهیلات دادند.

وی در خصوص تفاهم نامه ها و ملاقاتها با هیآت های خارجی گفت: این رفت و آمدها طبیعی است. مذاکرات اولیه برای شناسایی مجدد وضعیت کشور بعد از تحریمها بود.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به كارخانه هاى تعطيل شده گفت: با توجه به اين كه بنگاه هاى اقتصادى اگر خود را نوسازى نكنند تعطيل خواهد شد و حدود نصف بنگاه هاى تعطيل شده مربوط به دولت هاى قبل است.

نعمت‌زاده در ارتباط با واردات برخى محصولات كه داراى مشابه داخلى است، بيان كرد: واردات محصولاتى كه مشابه داخلى دارد كار درستى نيست و در باره خبر واردات مربا بايد گفت ٩٦درصد اين واردات پوره هاى ميوه بوده كه توليد آن در كشور امكان نداشته است.

وی بيان كرد: پرداختى ها مربوط به بنگاه هاى توليدى اكثرا در نيمه دوم سال بوده و براى ١٠هزار نفر اشتغال زايى ايجاد شده و ٢٥٠٠شغل تثبيت شده است.
 
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تصویب ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام در بخش صنعت و معدن در هیأت عالی سرمایه گذاری خارجی در وزارت اقتصاد گفت: عملیات اجرایی ۷۶ پروژه شروع شده، ۲۶ پروژه راه اندازی شده و ۴۸ پروژه نیز در شرف اجرا است.

نعمت‌زاده ادامه داد: دو مورد از سرمایه گذاری‌ها عقب افتاده که از پدر بزرگشان که در آمریکا هستند ترسيده و مسایل سیاسی را نمی توان پیش بینی کرد اما امیدواریم سرمایه گذاری های انجام شده به نتيجه رسد.

وی در ارتباط با وضعیت انعقاد قرارداد سازمان گسترش و رنو فرانسه و همچنين دلیل تعویق در اجرايى شدن آن ها، خاطر نشان كرد: عجله به نفع ايران نبوده و باید منافع کشور را در نظر بگيريم، هرچند اگر خود مذاکره کننده بودم زودتر کار را جلو می بردم. 
 
انتهاى پيام/
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *