ویلاسازی وسط تالاب

12:48 - 31 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۷۸۹
در اقدامي عجيب تالاب گالشکلام گیلان توسط سودگران ويلاسازی خشكانده شده و به مسكونی تغييركاربری داده است.
تالاببه گزارش گروه فضای مجازی ، روزنامه قانون نوشت:پای دلالان ویلاسازی این بار به تالاب گالشکلام گیلان باز شده است. در اقدامی عجیب این تالاب توسط سودگران ویلاسازی خشکانده شده و به مسکونی تغییرکاربری داده است. تاکنون مسئولان محیط زیست و استانداری گیلان نسبت به تغییرکاربری تالاب به مسکونی واکنشی نشان نداده‌اند.

گیلان قطب تالاب‌های کشور

گیلان یکی از قطب‌های تالاب ایران است. وجود صدها تالاب بزرگ و کوچک در این استان چشم‌اندازهای جادویی و شگرفی به‌وجود آورده است. اما وجود این صدها تالاب برای گیلان تبدیل به یک معضل شده است. چراکه برای مسئولان و مردم گیلان دارا بودن این نعمت خدادای دیگر عادی شده است و به نظر می‌رسد اراده‌ای حفاظت از تالاب‌های این استان باقی نمانده است.

ایران روزگاری سرآمد حفاظت از تالاب‌های جهان بود و کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان؛ کنوانسیون رامسر را راه‌اندازی کرد. اما هم‌اکنون در لیست قرمز این کنواسیون قرار گرفته است و بسیاری از تالاب‌های کشور از لیست آن خارج شده‌اند و بسیاری نیز در صف انتظار خروج از این کنوانسیون هستند.

ویلاسازی وسط تالاب

گالشکلام نیز همانند هزاران تالاب دیگر از دست تخریبگران محیط‌زیست کشور در امان نمانده است. اما یک تفاوت با بسیاری از تالاب‌های کشور دارد. بسیاری از تالاب‌های کشور هنگامیکه بخشی از آنها خشک شد، توجه افکارعمومی به آن جلب شده است. ولی گالشکلام علاوه‌بر خشک شدن بیش از نیمی از آن نیزدرحال حاضر به شهرکی برای ویلاسازی تبدیل شده است. نکته مهم بی‌توجهی و سکوت مسئولان مربوطه نسبت به این فاجعه است.  

گالشکلام یک تالاب بین‌المللی نیست و همین مساله بلای جان این تالاب شده چراکه اگر یک تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر بود به این راحتی خشک و تغییرکاربری داده نمی‌شد.

خیابان‌کشی در تالاب

یکی از فعال محیط زیست که نخواست نامش فاش شود به «قانون» درباره وضعیت تالاب گالشکلام گفت:«متاسفانه از سال گذشته برخی از افراد سودجو اقدام به شن و خاک‌ریزی در تالاب و تفکیک آن کردند. پس از این اقدامات بیش از نیمی از تالاب خشک شد و هم‌اکنون می‌توان گفت که تالاب نابود شده است. وسط تالاب جاده احداث شد؛ این جاده علاوه‌بر خشکی تالاب موجب جدایی جغرافیایی آن نیز شده است. پس از انجام مراحل مقدماتی و بسترسازی؛ پای دلالان ویلاسازی به تالاب باز شد و ویلاها همانند قارچ‌های سمی در تالاب سبز شدند. باتوجه به شواهد موجود به‌نظر می‌رسد که دلالان ویلاسازی مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند چراکه اگر مجوزی نداشتند به این راحتی نمی‌توانستند ساخت و ساز انجام دهند.»

بی‌تفاوتی مسئولان به نابودی تالاب

او درباره عملکرد اداره محیط زیست و مسئولان استانداری نسبت به خشکی تالاب و ویلاسازی در آنجا گفت:«تاکنون من کوچکترین گزارش و اعتراضی از محیط زیست و استانداری نشنیده‌ایم و به‌نظر می‌آید آنها تنها سکوت را در پیش گرفته‌اند. شهر لنگرود دارای ده‌ها تالاب بزرگ و کوچک است. همین مساله موجب بی‌تفاوتی مسئولان و مردم نسبت به حفاظت از آنها شده است. دیگر حساسیتی نسبت به تخریب تالاب‌ها وجود ندارد.»

این فعال محیط زیست عنوان کرد:«گالیشکلام جزو تالاب‌های بین‌المللی نیست که برای مجوز آن به استعلام از اداره محیطزیست نیاز باشد. این موضوع موجب شده است که دلالان ویلاسازی به‌راحتی در روز روشن تالاب را خشک به مسکونی تغییرکاربری دهند.

او گفت:«یک مزیت دیگر تالاب گالیشکلام؛ تلاقی دو رودخانه  شلمان‌رود و لنگرود رودخانه وسط آن است. از تلاقی این دو رودخانه طبیعت بکر و زیبایی به‌وجود آمده بود که زیستگاه هزاران گونه جانوری بود. خشک شدن و تغییرکاربری تالاب به مسکونی شاهد تخریب این زیستگاه ارزشمند هستیم.»

گوش شنوایی برای محیط زیست نیست

تالاب بکر و زیبای گالشکلام در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر لنگرود استان گیلان و در مجاورت ساحل زیبای چمخاله واقع شده است. به‌دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی رودخانه‌های شلمان‌رود و لنگرود رودخانه، بستری امن و آرام برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در مساحتی نه‌چندان بزرگ بود. این پهنهٔ زیبای طبیعی در فصل زمستان نیز میزبان گونه‌های ارزشمندی همچون فلامینگو، پلیکان، چنگر، خوتکا، قو و انواع پرندگان مهاجر و بومی بود.
 
گویی طبیعت گیلان ساحل آرام را به خود نخواهد دید و گویی هر از چندگاه علی‌رغم غرولندهای دوستداران طبیعت باید شاهد از دست رفتن سرمایه‌ای دیگر از داشته‌های طبیعتمان در گیلان باشیم. گویی گوشی برای شنیدن ناله‌های دلباختگان محیط زیست در این استان آفریده نشده است. انتقادهای کارشناسان محیط زیست هم خریداری ندارد. محیط زیست گیلان، گوشی برای شنیدن ندارد. تغییر مدیریت‌های مکرر و بدون برنامه در محیط‌بانی چمخاله، در آشفته بازار تغییرات مداوم مدیریت در گیلان، آشفتگی‌های این عرصه را دوچندان کرده است. جالب آنکه برای انتقاد درخصوص انتصاب‌ها نیز گوشی شنوایی نیست و کمترین آثار این کری مصلحتی تاراج تالاب و تغییر دوباره و دوباره  فرمانده محیط‌بانی در کمتر از ۳ ماه است.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *