اضافه وزن در کمین کودکان بی دفاع/ بهترین روش برای کم کردن وزن کودکان در 6 سالگی

23:50 - 30 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۴۶۵
پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: چاقی یک بیماری است و در جهت درمان این بیماران، باید سبد غذایی خانواده ها را کنترل و رژیم درمانی را بدون دلسوزی های بی مورد، آغاز کرد.
وزن کودکانپیمان فرحبخش در گفت و گو با خبرنگار جامعه ، افزایش وزن در جوانان به ویژه کودکان را معضل خانواده ها معرفی کرد و گفت: در دهه اخیر در تمام دنیا شاهد چاقی مبرم در بین جوانان بالاخص کودکان هستیم که از تصورات اشتباه تغذیه ای  نشأت می گیرد.

وی افزود:  آمارهای به دست آمده نشان می دهد چاقی بیش از حد کودکان ناشی از مصرف بی رویه غذاهای فست فودی است که جایگزین تغذیه سالم و مقوی در برنامه های غذایی خانواده ها شده و معضل چاقی و کوتاهی قد را در کودکان ایجاده کرده است.

فرحبخش خاطرنشان کرد: تهیه برنامه غذایی برای کودکان که در فرایند رشد قرار دارند، ضروری و به عنوان عامل کنترل چاقی معرفی می شود که براساس نسبت قد به وزن افراد تنظیم ، وبا معیار بین 5 تا 85 درصد نرمال، از 85 تا  95 درصد اضافه وزن و  بیش از 95 درصد چاقی مفرد، محاسبه می شود.

وی عنوان کرد: اضافه وزن در هر سنی سلامتی افراد را تهدید می کند براین اساس  توصیه می شود با افزایش فعالیت های فیزیکی ، تهیه برنامه غذایی بر مبنای الگوی درست تغذیه و آموزش تغذیه مناسب، سلامت خود را حفظ کنید.

پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی اذعان داشت:  چاقی یک  بیماری است و باید با افراد چاق بالاخص کودکان به عنوان یک بیمار برخورد؛ و از دلسوزی های بی مورد در رژیم غذایی پرهیز کرد چرا که سلامتی این افراد در معرض خطر قرار داشته  و با ملاحظات عاطفی،  شرایط برای بروز انواع بیماری های دیابت، فشار خون ، سرطان و غیره فراهم می شود. 

وی گفت: رشد باورهای غلط غذایی در جامعه عاملی برای افزایش بیماری ها در افراد شده است. باورهایی چون استفاده بیش از حد ازشیر و تاثیر آن درافزایش قد یکی از اشتباهاتی است که منجر به افزایش چربی و انرژی های غیر ضروری در بدن کودکان می شود که با  آموزش میتوان به اصلاح  باورهای غلط کمک کرد.

فرحبخش افزود: چاقی مفرد  در هر سنی عوارضی دارد که باید آن برخورد شود. شیوه غذای کم در کودکان  6 تا 7ساله، مناسب ترین روش جهت کاهش وزن معرفی می شود  تا علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از اضافه وزن، افزایش قد در کودکان متوقف نشود اما در سنین بالاتر باید رژیم غذایی را به طور جدی  به کار گرفت و مانعی برای کمبود انواع ویتامین ها  ایجاد نمی کند. استفاده از گروه های غذایی پر کالری مانند لبنیات که در میزان رشد کودکان تاثیر گذار است باید توسط متخصص تغذیه کنترل، و از جذب کالری اضافی در بدن جلوگیری شود. همچنین مصرف آجیل و دانه های روغنی افزایش چربی در بدن را موجب می شود. گفتنی است نوع طبخ غذا و استفاده بیش از حد از روغن، منجر به بروزانواع بیماری های متعدد در بدن شده و توصیه می شود  از شیوه کبابی کردن و آب پز در پخت غذا استفاده شده و مصرف آبلیمو و انواع سرکه ها فراموش نشود. 

وی عنوان کرد: مصرف خوراکی هایی چون چیپس، پفک ، شکلات و غیره باید به طور جدی کنترل شده و از سبد غذایی خانواده حذف شود تا از بروز بیماری هایی چون چربی و فشار خون جلوگیری، واز چاقی مبرم افراد در مدت زمان کم پیشگیری کرد. 

فرحبخش در پایان خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی منجر به اصلاح باورهای غلط غذایی شده و رسانه ها و جراید مهترین عامل معرفی  و نشر این فرهنگ محسوب می شوند. همچنین خانواده ها می توانند با مراجعه به متخصصین تغذیه، وزن را کنترل و از بروز بیماری ها پیشگیری کنند.  

اتمام پیام/


ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
منظور از چاقی مفرد یا چاقی مبرم در متن چاقی مفرط می باشد؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *