رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جنگنده صاعقه؛ راحت برای خلبان و ترسناک برای دشمن + تصاویر

10:51 - 30 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۲۷۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
در صاعقه خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپيما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریزها و درگیری های هوایی را افزایش می دهد.
-گروه سیاسی: "سوخو 24" ، "صاعقه" ، "اِف 14" ، "اِف 4" ، "اِف 5" ، "میگ 29"  ، "سی 130" ، "میراژ" و "سوخت رسان 707747" هواپیماهای در اختیار نیروی هوایی ارتش ایران هستند؛ جنگنده هایی که در رژه روز 29 فروردین امسال نیز بر فراز مرقد امام خمینی (ره) به پرواز درآمدند و بار دیگر اقتدار هوایی ایران را به اثبات رساندند.

در این گزارش به بررسی همه جانبه یکی از جنگنده های قدرتمند هوایی ایران که به گفته آمریکایی ها، موجب افزایش ترس آنها از نبرد هوایی با ایران شده، می پردازیم. 

صاعقه

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوایل سال 1383 از ساخت جنگنده "صاعقه" توسط متخصصان توانمند داخلی خبر داد؛ این جنگنده در شهریور 1385 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست؛ در دی ماه سال 93 امیر چیت فروش سخنگوی نیروی هوایی ارتش، خبر از تولید انبوه جنگنده صاعقه داد؛ صاعقه ای که تا آن زمان 7 سال بود به بهره برداری رسیده بود و در مانورها مورد استفاده قرار می گرفت.

متخصصان نظامی با توجه به قابلیت‌های این جنگنده، آن را نمونه‌ای از جنگنده "اف18" می‌نامند؛ تولید این جنگنده در اواسط دهه 80 بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است.

صاعقه

ویژگی های عملیاتی صاعقه

سرعت صاعقه ایرانی بین 1.6 تا 1.8 دهم و موتور آن از نوع j-85  است.

ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی است؛ صاعقه از توانمندی حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با بهره گیری از سیستم راداری پیشرفته برخوردار است.

قدرت مانور هوایی صاعقه، نیروی تخریب زیاد، درصد خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه ای و سریع از ویژگی های این جت جنگی محسوب می شود.

جنگنده صاعقه دو سکان عمودی مورّب شبیه به سکان های جنگنده آمریکایی اف18 برخوردار است؛ این دو سکان برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده تعبیه شده است.

توان راداری صاعقه 

رادار کنترل آتش "صاعقه" از نوع Phazotron-NIIR  یا همان N019 بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت «رهگیری به هنگام جستجو» (TWS) از فاصله حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم زمان به دو هدف شلیک کند.

توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در جنگنده میراژ 2000H ارزیابی شده است.

رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین می باشد و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است.

صاعقه

چرا خلبان صاعقه دغدغه های کمی دارد

کاکپیت یا همان کابین خلبان صاعقه، تماما دیجیتالی و بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.

از سوی دیگر، جدار شیشه ای ضد گلوله برای کابین خلبان صاعقه، امنیت خلبان را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

در صاعقه خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپيما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریزها و درگیری های هوایی را افزایش می دهد.

بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم است.

صاعقه


آخرین بکارگیری صاعقه در ایران

آخرین بکارگیری جنگنده صاعقه در کشورمان، به مهر ماه سال گذشته برمی گردد؛ زمانی که در رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، این جنگنده ها با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

اعتراف آمریکا به ترس از صاعقه ایرانی

چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به پیوستن "صاعقه" به نیروی هوایی ایران، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده های ایرانی گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده های ایرانی نمی ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما الان ما اطلاعاتی درباره جنگنده های ساخته شده در ایران نداریم و نمی دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم؛ ما قدرت آنها را در درگیری های هوایی شاهد بوده ایم و جنگ 8 ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.



ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
افرین بر متخصصان ایرانی و دلاور مردان خلبان نیروی هوایی ارتش و سپاه . این نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است.
دوستار
|
-
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
درود به روان پاک شهیدان نیروهای مسلح ایران رمین
محسن
|
-
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
0
0
موتور ان ساخت کجاست .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *