جنگنده‌هایی که دیروز بر فراز تهران پرواز کردند چه نام داشتند+تصاویر/ شمشیر باز هوایی ایران را بیشتر بشناسید

6:10 - 30 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۰۷۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
"فنسر" که لقب برگزیده برای جنگنده بمب افکن سوخو 24 است، از نظر لغوی به معنای "شمشیر باز" می باشد.
-گروه سیاسی: روز گذشته 48 فروند جنگنده ارتش ایران بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمدند؛ این جنگنده ها همزمان با 29 فروردین (روز ارتش جمهوری اسلامی ایران) به پرواز درآمدند.

در غیاب جنگنده "میراژ"، دیروز جنگنده های "سوخو 24" ، "اِف 14" ، "اِف 4" ، "اِف 5" ، "میگ 29" ، "صاعقه" ، "سی 130" و "سوخت رسان 707" ، به صورت یکپارچه و در قالب چند گروه هماهنگ بر فراز مرقد امام خمینی (ره) در تهران که مراسم روز ارتش در آنجا ترتیب داده شده بود، پرواز کردند.

این 48 فروند هواپیمای جنگنده تنها بخشی از توان تجهیزاتی نیروی هوایی ارتش ایران بود؛ از امروز قرار است در سلسله گزارش های ، با هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش ایران و قابلیت ها و توانایی های آنها بیشتر آشنا شویم؛ در مرحله اول به مرور جنگنده بمب افکن سوخو 24 می پردازیم:

ویژگی های عملیاتی سوخو 24

جنگنده بمب افکن های راهبردی "سوخو 24" به عنوان جنگنده ی ضربتی ارتش ایران، دارای سرعتی مافوق صوت (سرعتی معادل 2 هزار و 200 کیلومتر بر ساعت) است و برای حمله به اهداف زمینی تعبیه شده است.

 این جنگنده با برد 3 هزار و 500 کیلومتر از توان انجام عملیات در هر شرایط آب و هوایی به صورت شبانه روزی همراه با تسلیحات هدایت شونده دقیق برخوردار است؛ حمله به سوی اهداف مورد نظر در زمان تاریکی، به دلیل کاهش امکان رویت شدن با چشم غیر مسلح، احتمال موفقیت حمله را بسیار افزایش می دهد؛ امکانی که سوخو 24 نیروی هوایی ارتش ایران آن را داراست.

سوخو 23

از سوی دیگر دو بال‌ متغیر و دو موتوره بودن این جنگنده، که یک ویژگی کم نظیر در میان جنگنده ها محسوب می شود، قابلیت انعطافی آن را حد بسیار زیادی بالا برده است؛ بال های متغیر سوخو، بسته به شرایط پروازی و سرعت هواپیما، باز یا به سمت عقب جمع می شود.

قابلیت راداری سوخو 24

سوخو 24 از سیستم های راداری پیشرفته ای برای موقعیت یابی هدف بهره می برد و قادر است حدود 8 تن تسلیحات مختلف از جمله توپ، انواع موشک ها و بمب ها را حمل کند؛ یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سوخو 24 این است که در صورت روشن بودن رادار دشمن، به دلیل توانایی حمل موشک‌های لیزری قادر است هرگونه فرکانس موشکی را شناسایی و با متمرکز شدن روی مراکز راداری و هواپیماهای دشمن، به طور اتوماتیک این مراکز و هواپیماها را به طور صددرصد منهدم کند.

قابلیت ضد راداری سوخو 24

پرواز در ارتفاع پایین علاوه بر افزایش دقت در ضربه زدن به اهداف مورد نظر، موجب کاهش دید راداری طرف مقابل می شود؛ ویژگی ای که سوخو 24 از آن برخوردار است و با دارا بودن قابلیت "پرواز اتوماتیک در ارتفاع پست"، می تواند از دید راداری مصون بماند. 

ویژگی های فیزیکی سوخو 24

طول سوخو 24 حدوداً 25 متر و طول دو سر بال آن حدود 17 متر (در حالت بسته) است؛ ظرفيت مخزن سوخت داخلی سوخو 24، "11 هزار و 700" ليتر است و علاوه بر این ظرفیت، این جنگنده قادر به سوختگیری هوایی نیز می باشد. 

کابین سوخو 24

کابین سوخو 24

در درون سوخو 24 علاوه بر سرخلبان، یک کمک خلبان نیز می نشیند که صندلی های آن دو نفر، در کنار یکدیگر قرار گرفته و در این میان کمک خلبان مسئولیت استفاده از تسلیحات و تجهیزات را بر عهده دارد.

سوخو 24 در اختیار کدام کشورهاست؟

فنسر که لقب برگزیده برای جنگنده بمب افکن سوخو 24 است، از نظر لغوی به معنای "شمشیر باز" می باشد؛ امروز این شمشیر باز هوایی 19 تُنی، علاوه بر ایران در اختیار نیروی هوایی کشورهای روسیه، اوکراین، قزاقستان، بلاروس، سوریه و آذربایجان نیز قرار دارد.

آخرین بکارگیری سوخو 24 در ایران

آخرین نمونه از بکارگیری جنگنده بمب افکن های راهبردی سوخو 24 در کشورمان، به مهر ماه سال گذشته برمی گردد؛ زمانی که در رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، این جنگنده ها اهداف مورد نظر را با موشک های بهینه سازی شده و نقطه زن Kh-29 و Kh-25 منهدم کردند.

سوخو 24

با توجه به اوضاع بحرانی امروز منطقه غرب آسیا و با درنظر گرفتن لزوم بهره گیری از تاکتیک های نوین جنگی در مقابله با دشمنان، قابلیت انعطافی سوخو 24 می تواند به سیستم دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین کمک را کند.

قابلیتهای رادارگریزی، پرواز در ارتفاع پایین، انهدام صددرصدی اهداف در شب، سوختگیری هوایی، حمل 8 تُن تسلیحات و همچنین بال های منعطف، باعث شده که این جنگنده همچنان در مقاله های نظامی بین المللی به عنوان یکی از توانمندترین جنگنده های تهاجمی جهان شناخته می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *