دولت برای چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها منتظر تصمیم مجلس است

14:57 - 08 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۹۹۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: سخنگوی دولت گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها هر آنچه را که مجلس تصویب کند ، اجرایی خواهیم کرد .

: سخنگوی دولت گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها هر آنچه را که مجلس تصویب کند ، اجرایی خواهیم کرد .

به گزارش گروه سیاسی ، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران که در حاشیه هیأت دولت برگزار شد، افزود: بر اساس پیشنهاد ما بخشی از درآمد حاصل از حذف یارانه حامل های انرژی به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد و بخش دیگر نیز به صورت سبد حمایتی ویژه خانوارهای کم درآمد و بخش دیگر نیز به بخش بهداشت و درمان و رونق تولید اختصاص خواهد یافت.

وی گفت : برای سال آینده 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش بهداشت و درمان و 5 هزار و 727 میلیارد تومان به بخش های صنعت و معدن ، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در قالب تفاوت تسهیلات ارزان قیمت ازمحل درآمد حاصل از حذف یارانه حامل های انرژی اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای مسکن ویژه زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار از محل تفاوت یارانه ها را از دیگر برنامه های دولت در سال آینده اعلام کرد.

نوبخت گفت: ‌در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 1000 میلیارد تومان نیز به اجرای برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهد یافت.

نوبخت خاطرنشان کرد : این ارقام از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی تامین خواهد شد.

اطلاعات درباره افراد ثروتمند کامل نیست

سخنگوی دولت با اشاره به پرداخت 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی گفت :‌ نظر دولت این است که تعدادی از خانوارهای کشور حتما به یارانه نقدی نیاز دارند و قطعا عده ای نیز به این پول نیاز ندارند ، اما هنوز اطلاعات ما درباره افراد ثروتمند که نیازمند دریافت یارانه نقدی نیستند ، کامل نشده است.

وی افزود: اگر اطلاعات در این زمینه کامل شود از منبع یارانه ها برای توسعه اشتغال و بهبود وضعیت بهداشت و درمان و رونق تولید استفاده خواهیم کرد .

نوبخت گفت: با حذف یارانه ثروتمندان موافق هستیم اما روش این کار باید عادلانه باشد.

سخنگوی دولت گفت:‌ از مجلس انتظار داریم به دولت کمک و به طور مشخص اعلام کند به چه اقشاری یارانه نقدی پرداخت شود یا چه کسانی را حذف کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد : چون برای دولت گروههایی که باید حذف شوند قابل شناسایی نیست ، مجلس باید فهرست کسانی را که نیاز به یارانه نقدی ندارد به ما بدهد و دولت آن را اجرا خواهد کرد اما انتظار داریم تصمیم مجلس در این زمینه واقع بینانه و عملیاتی باشد.

نوبخت با تاکید بر اینکه در موضوع هدفمندی یارانه ها چشم ما به نظر مجلس است ، گفت : هم اکنون کمیسیون تلفیق مجلس 224 هزار میلیارد تومان منابع عمومی پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده را به 207 هزار ملیارد تومان برای شش ماهه سال آینده تصویب کرد که از مجلس بابت این اقدام تشکر می کنیم.

سخنگوی دولت افزود: دلیل تشکر من آن است که با توجه به نوسان قیمت نفت تصویب رقم 207 میلیارد تومان ضریب اطمینان را افزایش می دهد.

وی گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه منابع عمومی 17 هزار میلیارد تومان کاهش یافت اما به دولت این مجوز داده شد که اگر درآمدها افزایش یافت همان رقم 224 هزار میلیارد تومان را هزینه کنیم.

از قیمت ۷۷ دلاری نفت در بودجه دفاع نمی کنیم

نوبخت با بیان اینکه دولت از قیمت 77 دلار به ازای هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده دفاع نمی کند، گفت : ‌دولت از لایحه ای دفاع می کند که برای درآمد کمتر از 72 دلار به ازای هر بشکه نفت نیز راه حل دارد.

وی افزود : کمیسیون تلفیق مجلس در این زمینه کار اصولی کرد و سال آینده کاهش بودجه عمران نخواهیم داشت و نظر دولت و مجلس در این زمینه

همسو است.

آماده سازی راه های مواصلاتی برای نوروز

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت اعتباری به منظور آماده سازی راه های مواصلاتی استان تهران به سمت استان های شمالی برای تعطیلات نوروزی اختصاص داد.

آقای نوبخت افزود : مبلغ 150 میلیارد تومان برای تسریع در تکمیل قسمت هایی از راه های هراز، فیروز کوه و رشت - قزوین اختصاص یافت.

وی گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت مبلغ 15 میلیارد تومان هم برای مقابله با سیل و مشکلات ناشی از حوادث غیرمترقبه به استان گلستان اختصاص داده شد.

طرح تحول سلامت شتاب می گیرد

سخنگوی دولت افزود: دولت در لایحه بودجه 94 از محل منابع هدفمندی یارانه ها و منابع بودجه ای برای اجرای طرح تحول سلامت و بهداشت و درمان کشور 52 هزار میلیارد تومان اختصاص داده که این مبلغ نسبت به بودجه امسال 44 درصد رشد داشته است.

وی گفت:‌ با توجه به بودجه 224 هزار میلیارد تومانی تقدیمی به مجلس که در کمیسیون تلفیق 207 هزار میلیارد تومان تصویب شده است اعتبار 52 هزار میلیارد تومانی برای بهداشت و درمان مبلغ قابل توجهی است.

نوبخت به مصوبه جلسه شورای عالی اداری در چهارم بهمن نیز اشاره کرد و گفت: در این جلسه برای ارتقای جایگاه سازمان فضایی کشور و ارتقای آن مصوبه سال 1389 لغو شد.

ارتقاء جایگاه سازمان فضایی

وی گفت: بر اساس مصوبه سال 1389 سازمان فضایی کشور که بر اساس قانون از سازمان های تابعه وزارت ارتباطات است به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده بود و با توجه به اینکه نهاد ریاست جمهوری تشکیلات اداری است باید جایگاه این سازمان با توجه به پیشرفت های فضایی که جزء اقتدار ملی کشور است ارتقاء یابد .

نوبخت افزود : این شورا تصمیم گرفت سازمان فضایی کشور به جایگاه حقیقی خود یعنی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شود که البته پژوهشگاه فضایی همچنان به کار خود ادامه می دهد و بخشی از ماموریت های این سازمان نیز به معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری واگذار شد.

وی گفت: ما برنامه هایی داریم که به صورت گسترده تری از این دانش استفاده کنیم و آن را ارتقاء دهیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *