آموزش دسرهای خانگی به نام حلوا

9:20 - 29 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۸۱۲
حلوا یکی از دسرها و شیرینی‌های مخصوص ایرانی است که با آرد تهیه می‌شود.
آموزش دسرهای خانگی به نام حلوابه گزارش گروه فضای مجازی،  حلوا یکی از دسرها و شیرینی‌های مخصوص ایرانی است که با آرد تهیه می‌شود. بهترین آرد هم برای پخت آن، آرد گندم است.
 
حلوا انواع مختلفی دارد که طریقه تهیه برخی از آنها را در ادامه توضیح داده‌ایم.

در پخت حلوا، آرد نان سنگک هم گزینه مناسبی است. تهیه و طبخ حلوا به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد چون آرد باید خوب هم زده شود تا حلوایی خوب و خوشرنگ به دست بیاید.

حلوای آرد گندم

برای تهیه این حلوا ابتدا یک استکان یا ظرفی در همین اندازه را به عنوان پیمانه قرار دهید. حالا دو پیمانه آرد گندم را دو یا سه بار الک کرده و درون ظرفی که بهتر است استیل باشد تفت دهید. اگر حلوا را درون ظرف نسوز یا تفلون تهیه کنید باعث آسیب‌دیدن ظرف خواهد شد. شعله گاز نباید زیاد باشد. حتما با شعله ملایم آرد را سرخ کنید تا نسوزد. در این حالت باید مرتب آرد را هم بزنید تا نسوزد و بوی سوختگی نگیرد. در صورت تمایل می‌توانید آرد را با روغن مخلوط کرده و تفت دهید، ولی اگر آرد را مقداری تفت داده و بعد روغن به آن اضافه کنید حلوای خوشمزه‌تری خواهید داشت. وقتی آرد تفت داده و عطرش بلند شد، نوبت روغن است. شما می‌توانید از روغن مایع و کره برای عطر بهتر حلوا استفاده کنید. البته روغن حیوانی و روغن نباتی نیز به کار می‌آید. اگر فقط از روغن مایع استفاده کنید، حلوا عطر و چسبندگی زیادی نخواهد داشت. پس اول کره را با کمی روغن مایع اضافه کرده و آرد را مرتب هم بزنید تا کره آب شود. از ریختن روغن زیاد پرهیز کنید زیرا وقتی حلوا به روغن بیفتد حلوایی با روغن زیاد و ظاهری نامطلوب خواهید داشت. یادتان باشد برای دو پیمانه آرد یک پیمانه روغن و کره کافی است. البته این اندازه تقریبی است زیرا ممکن است آرد شما به روغن و شربت کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد. آرد و روغن باید به رنگ قهوه‌ای روشن دربیاید. برای امتحان می‌توانید یک زیردستی آماده کرده و کمی از آرد سرخ شده داخل آن بریزید و کمی هم شربت به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ دلخواه شما به دست آید. بعضی خانواده‌ها علاقه دارند حلوای آنها به رنگ قهوه‌ای تیره باشد و برخی هم حلوای کمرنگ‌تر را دوست دارند. بهتر است رنگ حلوا را براساس ذائقه خانواده تعیین کنید. همچنان که گفتیم بجز آرد گندم می‌توان از آردهای دیگر نیز برای تهیه حلوا استفاده کرد.

برای تهیه شربت حلوا یک پیمانه آب روی حرارت بگذارید. وقتی آب جوش آمد، یک تا یک و نیم پیمانه شکر به آب اضافه کنید. میزان شکر بستگی به ذائقه شما دارد. وقتی شکر و آب جوشید، نصف پیمانه گلاب و زعفران داخل شربت بریزید و ظرف را از روی حرارت بردارید. وقتی آرد هم به میزان لازم و دلخواه سرخ شد ظرف حاوی آن را از روی حرارت برداشته و کمی صبر کنید. سپس شربت را کم‌کم به آن اضافه کنید. در این مرحله بسیار دقت کنید و صورت خود‌را کمی دورتر از ظرف نگه دارید، زیرا بخار بسیار داغی از آرد سرخ شده بلند خواهد شد که ممکن است باعث سوختگی شما شود. همه شربت را داخل آرد نریزید، زیرا همان طور که گفته شد بنا بر نوع آرد ممکن است شربت کمتری نیاز داشته باشید. وقتی شربت و آرد مخلوط شد می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید. اگر به آب بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید تمامی شربت را داخل آرد بریزید. حالا دسته‌های ظرف را با دستگیره بگیرید و ظرف را محکم به طرفین تکان دهید تا حلوا به روغن بیفتد. در این مرحله باید حلوا کاملا از ظرف جدا شود و به صورت خمیر درآید. در این مرحله می‌توانید حلوا را درون ظرف بکشید و با قاشق سطح آن را صاف کنید.

حلوای زنجبیل

برای تهیه این حلوا یک پیمانه آرد گندم را بعد از الک کردن تفت دهید. این مرحله مثل حلوای آرد گندم است. یعنی می‌توانید هم آرد را تنها سرخ کرده بعد روغن داخل آن بریزید یا این که از اول روغن و آرد را مخلوط کرده بعد سرخ کنید. برای تهیه این حلوا به 70 گرم کره نیاز دارید. وقتی آرد کاملا سرخ شد ظرف را از روی حرارت بردارید و یک پیمانه پودر قند که کاملا ساییده شده و نرم است داخل آرد بریزید و به‌هم بزنید تا پودر قند با آرد مخلوط شود. مقداری زعفران هم در کمی آبجوش مخلوط کرده و داخل حلوا بریزید و آن را به‌هم بزنید. حالا نوبت زنجبیل است. مقدار یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل یا زنجبیل رنده کرده داخل حلوا بریزید و آن را خوب مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا حلوای یکدست و نرمی به دست بیاید. یادتان باشد زنجبیل را باید آخر اضافه کنید تا عطرش از بین نرود.

ترحلوا

نوعی دیگر از انواع حلواها، ترحلواست که با آرد برنج تهیه می‌شود. یک پیمانه آرد برنج را بعد از این که دو یا سه بار الک کردید با مقداری کره و روغن مایع مخلوط کرده و روی حرارت کم بگذارید تا سرخ شود. در این مدت هم آن را مرتب هم بزنید تا نسوزد. آرد ترحلوا باید کمتر از حلوای آرد گندم سرخ شود. وقتی کمی رنگ آن تغییر کرد، آرد را از روی حرارت بردارید. بقیه موارد ترحلوا نیز مانند حلوای آرد گندم است. یک پیمانه آب و یک پیمانه شکر را مخلوط کرده و بعد از جوشیدن، گلاب و کمی زعفران به آن اضافه کنید. وقتی کمی جوشید شربت را از روی حرارت بردارید و با آرد سرخ شده مخلوط کنید. اگر ترحلوا شل بود می‌توانید آن را روی حرارت کم بگذارید و هم بزنید تا کمی غلیظ شود و اگر هم ترحلوا کمی سفت بود مقداری آب جوش داخل آن بریزید. ترحلوا را بعد از آماده شدن خوب هم بزنید و تکان دهید تا به روغن بیفتد.

کاچی

تهیه کاچی بسیار راحت و البته سریع‌تر از حلواست. برای تهیه کاچی یک پیمانه آرد گندم یا آرد برنج را دو یا سه بار الک کرده و با مقداری کره و روغن سرخ کنید. یادتان باشد آرد آن باید کمتر از حلوای آرد گندم سرخ شود. حدود پنج تا شش لیوان آب را روی حرارت بگذارید وقتی آب جوش آمد، یک تا یک‌ونیم پیمانه شکر را داخل آن بریزید و مقدار نصف استکان گلاب و کمی هم زعفران درون شربت بریزید. وقتی کمی جوشید آن را از روی حرارت بردارید. آرد که سرخ شد شربت را کم‌کم روی آن بریزید و مرتب هم بزنید تا گلوله نشود و مایع یکدست و نرمی به دست بیاید. کاچی نباید مثل حلوا سفت باشد و باید مثل ماست نرم شود. در این مرحله اجازه دهید کاچی کمی بجوشد. در صورتی که کاچی غلیظ بود، می‌توانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *