بانک‌ها عامل اصلی انحراف نقدینگی هستند/ ورود بانک‌ها به دلالی زمین و ملک

13:30 - 31 مرداد 1393
کد خبر: ۲۹۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه خبرهای رسیده حاکی از آن است که بانک ها مصوبه نرخ سود بانکی را به درستی اجرا نمی کنند، گفت: به نظر می رسد نرخ سودبانکی با توافق بانک ها تعیین شده است از این روانتظار می رود که به درستی اجرا شود و نظارت ها هم کافی باشد.

: رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه خبرهای رسیده حاکی از آن است که بانک ها مصوبه نرخ سود بانکی را به درستی اجرا نمی کنند، گفت: به نظر می رسد نرخ سودبانکی با توافق بانک ها تعیین شده است از این روانتظار می رود که به درستی اجرا شود و نظارت ها هم کافی باشد.

به گزارش ، غلامرضا تاجگردون، درباره تخطی بانک ها از نرخ سود مصوب توسط شورای پول و اعتبار، گفت: از بانک مرکزی انتظار می رود بر نحوه اعمال دستورالعمل نرخ سودبانکی نظارت کند.

وی با بیان اینکه تجربه خوبی هم در این باره در سیستم بانکی نیست، افزود: به نظر می رسد نرخ سودبانکی با توافق بانک ها تعیین شده است از این رو انتظار می رود که به درستی اجرا شود و نظارت ها هم کافی باشد.

به گفته وی خبرهای رسیده حاکی از آن است که بانک ها مصوبه نرخ سود بانکی را به درستی اجرا نمی کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تنها تعدادی از بانک هایی که در حیطه دسترسی دولت قرار دارند رعایت می کنند، گفت: از کمیسیون اقتصادی مجلس می خواهیم که به این موضوع رسیدگی کند.

این نماینده مردم در مجلس در این باره که گفته می شود بانک ها به دلیل زیان ده بودن نرخ سود را افزایش می دهند،‌ گفت: اگر منابع ندارند یا ضرر می کنند می توانند وام ندهند اما بالاتر از این نرخ هم نمی توانند وام بدهند.

هشدار در مورد ورود بانک ها به دلالی زمین و ملک
دیگر عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس با تاکید بر اینکه املاک مازاد بانک ها از جمله مهمانسراها قابل تبدیل به میلیاردها پول است،‌ گفت: خرید و فروش زمین و سایر کالاها و تجارت به بانک ها ربطی ندارد اما وارد معاملاتی شدند که نباید بشوند از این رو بهتر است به رسالت اصلی خود بپردازند.

عزت الله یوسفیان ملا،‌ درباره نحوه رسیدگی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به وصول مطالبات معوق، ‌گفت: رییس کل بانک مرکزی مسوول شد ماهانه گزارش معوقات را به ستاد ارائه دهدو منتظر گزارش رییس کل بانک مرکزی تا پایان فرصت یک ماهه خواهیم بود.

وی در این باره که بانک ملی مدعی است برای وصول مطالبات بانک در حال مذاکره با مه آفرید خسروی بود که  او به دار مجازات آویخته شد،‌ اضافه کرد: آنها برای یک معامله و خرید و فروش رفته بودند، اموال مه آفرید دست دولت است و طلب بانک ها پرداخت می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید یورو و دلار مردم را از حلقوم این افراد بیرون بکشیم،‌ گفت: باید تا آخرین یورو از درآمدهای کشور و منابع نفتی را از بابک زنجانی بگیریم.

این عضو کمیسیون برنامه، و بودجه مجلس در باره ادعای یک ایرانی خارج از کشور برای پرداخت بدهی های بابک زنجانی،‌گفت:این خبرصحت ندارد،‌ اینها می خواهند خود را مطرح کنند، این که می گوید بدهی های بابک زنجانی را بدهدکیست؟ هویتش چیست؟

یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه اینها ترفند است، افزود: اگر کسی می خواهد پرداخت کند نیاز به این نیست که اعلام کند می تواند با دادستان صحبت کند.

وی در باره چگونگی ارتقای سطح تسهیلات دهی بانکها برای خروج از رکود گفت:املاک مازاد بانکها از جمله مهمانسراهای آنها قابل تبدیل به میلیاردها پول است.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس خرید و فروش زمین و سایر کالاها و تجارت به بانکها ربطی ندارداما وارد معاملاتی شدند که نباید بشونداز این رو بهتر است به رسالت اصلی خود بپردازند.

بانک ها عامل اصلی انحراف نقدینگی هستند
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تولید در حال حاضر در شرایط رکود تورمی است از این رو کارشناسان مجلس، دولت و فعالان بازار پول معتقدند که بانکها عامل اصلی انحراف نقدینگی هستند.

علی محمد احمدی درباره راههای تقویت سیستم بانکی به منظور افزایش سطح تسهیلات دهی بانک ها به بنگاه های تولیدی جهت خروج از رکود، افزود: مشکل اساس این است که بانک ها نمی خواهند شرایط موجود اقتصادی کشور را بپذیرند اما مسیری که اکنون طی می کنند مسیری است که باید در شرایط عادی طی شود.

وی ادامه داد: تولید در حال حاضر در شرایط رکود تورمی است از این رو کارشناسان مجلس و دولت وفعالان بازار پول معتقدند که بانک ها عامل اصلی انحراف نقدینگی هستند.

وی افزود: بانک ها بنگاه داری می کنند و منابعی که باید از طریق بازارهای مالی وخرید سهام به سمت تولید سوق پیدا کند در بانک ها بلوکه شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: نسبت نقدینگی به تولید ناخالص ملی که زمانی سه به یک بوده تقریبا یک به یک شده و بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و فشار بالایی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

احمدی گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی بانک ها باید تلاش کنند منابعی که در اختیار شان است را به بنگاه هایی تخصیص دهند که نسبت سرمایه به تولید واشتغال آنها قابل توجه باشد هر چند که در گذشته این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: بانک ها در ادوار گذشته از محل تبصره های تکلیفی و منابع بودجه پول های کلانی را به طرحهای تولیدی دادند اما چون عمده طرح ها توجیه اقتصادی نداشته الان به بن بست رسیده اند و بانکها هم آمدند اموال این بنگاه ها را مصادره کردند و در اختیار گرفته اند که این درست نیست چرا که اینها سرمایه های مردم است از این رو بلوکه کردن و بلاتکلیفی اینها به نفع اقتصاد ملی نیست.

وی افزود: اگر بانک ها به سرعت اموال مازاد خود را بفروشند و سیستم بانکی را به سمت الکترونیکی ببرند بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک ها می توانند با فروش بنگاه های خود در بورس و املاک مازادشان قدرت تسهیلات دهی خود را افزایش دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *