تلاش نمایندگان مجلس برای کاهش تعطیلات رسمی کشور

10:14 - 28 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۵۲۰
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه تعطیلات نوروز خسارت‌های زیادی به اقتصاد و تولید وارد می‌کند از ارسال طرح تعطیلات رسمی کشور با امضای ۱۵ نفر از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس خبر داد.
تقویم 96به گزارش گروه فضای مجازی ، ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، به تشریح آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور پرداخت و تصریح کرد: این طرح در کمیسیون اجتماعی مورد تایید نمایندگان قرار نگرفت اما طبق آیین‌نامه مجلس اگر طرحی در کمیسیون رد شود ظرف مدت 6 ماه پس از رد آن، این فرصت وجود دارد تا در صحن علنی مجلس مطرح شود.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که تولید ملی آن از تعطیلات مفرط متضرر می‌شود، افزود: یکی از موانع 11 گانه کسب کار ما در کشور که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس مطرح شده،بحث تعطیلات زیاد و پی در پی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعدد تعطیلات به ویژه تعطیلات عید برای تولید مملکت را سمی مهلک بشمار آورد و گفت: واقعیت آن است که تعطیلات عید خسارت‌های مادی و معنوی زیادی به جامعه وارد کرده و در ایام عید صنعت کشور عملا تا 20 روز روی زمین می‌ماند و باید این رویه غلط اصلاح و ساماندهی شود. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز تاکنون 2 بار این موضوع را مطرح فرموده‌اند.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی در کنفرانس 2008 ریاض روزهای جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات رسمی خود انتخاب کردند این درحالی است که در کشور ما روزهای 5 شنبه و جمعه جزو تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند لذا همین امر سبب شده اختلاف تعطیلات در ایران با سایر کشورها 4 روز شود اما سایر کشورهای مسلمان این فاصله را به 3 روز کاهش داده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: این اختلاف تعطیلات 4 روزه سبب شده زواری که به کشور عراق سفر می کنند اگر نیازمند فعالیت های اداری باشند در هماهنگی ها دچار مشکل شوند لذا نیاز است ساماندهی در این عرصه شکل گیرد.

ابوترابی در پاسخ به این سئوال که مجلس در راستای یکسان سازی تعطیلات خود با سایر جوامع بین‌المللی و کاهش اختلاف تعطیلات با سایر کشورها چه راهکاری اندیشیده ، گفت: مقرر شده روز 12 فروردین از تعطیلات برداشته شود و یک روز به روزهای تعطیلی رسمی نوروز اضافه گردد تا روزهای تعطیلی نوروز به 5 روز برسد؛ در حال حاضر این طرح تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و بزودی اعلام وصول خواهد شد.

عضو کمیسیون شوراها و مور داخلی کشور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از سموم مهلکی که گریبان صنعت کشور را گرفته پدیده ای بنام بین التعطیلین است که عملا سرمایه کارخانه دار اعم از ماشین آلات و ساختمان تجاری را چند روز روی زمین بلا استفاده می گذارد که این در شرایط رکود اقتصادی و فضای نامطلوب کسب و کار ضربه کاری به سرمایه گذاری داخلی زده است.

وی در پایان بر ضرورت تشکیل کارگروهی با ترکیب نمایندگان دولت- مجلس و صنعتگران برای تعیین تکلیف تعداد تعطیلات رسمی کشور تأکید کرد.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *