از حرف تا عمل اجرای طرح مسکن اجتماعی/ اقشار کم‌درآمد چگونه شناسایی می‌شوند؟

11:42 - 27 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۲۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با توجه به پیشرفت 90 درصدی مسکن مهر، مسئولین دولتی وعده اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی از خرداد ماه سال جاری را برای اقشار کم درآمد با تامین بودجه بیش از 2 هزار میلیاردی داده‌اند.
از حرف تا عمل اجرای طرح مسکن اجتماعی/ اقشار کم‌درآمد چگونه شناسایی می‌شوند؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پس از اجرای 90 درصدی طرح مسکن مهر ، دولت با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی طرح جدیدی را با عنوان تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یا مسکن اجتماعی در دستورکار قرار داده که اجرای آن در خرداد ماه سال جاری شروع خواهد شد.
 
درواقع هم دولت نهم به‌ عنوان مبدع طرح مسکن مهر و هم دولت یازدهم به‌عنوان طراح مسکن اجتماعی با هدف تأمین مسکن ارزان قیمت و آسان برای اقشار کم‌درآمد بوده است. اما طرح مسکن مهر با وجود نقص‌هایی به‌خصوص در بخش تأمین منابع مالی آن توانست به ساخت بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور بسازد، ولی نتوانست به اهداف پیش‌بینی شده خود دست یابد چراکه به علت فاصله زیاد با شهرها و عدم وجود زیرساخت‌های ضروری هم اکنون بسیاری از واحدهای مسکن مهر ساخته شده خالی از سکنه است.

اما طرح مسکن اجتماعی با اشراف بر نواقص و کاستی‌های مسکن مهر با ترکیب دوهدف مهم قصد دارد اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند. در این طرح با انتخاب بافت‌های فرسوده درون شهرها و تأمین زمین مورد نیاز ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری به‌عنوان نخستین هدف در دستورکار قرار گرفته است و از سوی دیگر با ساخت مجتمع‌های مسکونی علاوه بر سکونت مالکان این خانه‌های قدیمی بخشی از متقاضیان کم‌درآمد مسکن در واحدهای ساخته شده جای می‌گیرند. بدین‌ترتیب طرح مسکن اجتماعی با نام تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد که با تفاهم وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شد، اسفندماه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در شورایعالی رفاه به تصویب رسید و از خرداد ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.
 
براساس جزییات طرح مسکن اجتماعی هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته می‌شود که این روند تا شش‌سال ادامه می‌یابد و درنهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد.
 
در حالی قرار بود ‌سال ٩٤ نیز به‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح با ساخت ٢٠‌هزار واحد مسکونی آغاز شود که این طرح با توجه به نیمه تمام ماندن طرح مسکن مهر به سال 96 موکول شد.
 
برای جلوگیری از آثار منفی استفاده از منابع بانک مرکزی که در طرح مسکن مهر عملیاتی شد، در طرح مسکن اجتماعی تکیه بر چندین محل مختلف برای تأمین مالی این طرح است تا کمترین آثار تورمی را به همراه داشته باشد.
 
براین اساس منابع مالی این طرح از محل‌های یارانه‌های مسکن، مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات، منابع داخلی وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و خیران مسکن‌ساز تأمین خواهد‌شد.
 
در این طرح که ویژه اقشار کم‌درآمد و دهک‌های اول و دوم جامعه تدوین شده، روش‌های مختلفی برای تأمین مسکن این خانوارها پیش‌بینی شده‌است که به مرور و در طول ۶‌سال اجرایی می‌شود. طرح تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد علاوه بر این‌که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز دربرمی‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساز و کار شناسایی را در نظر گرفته و براساس تفاهمنامه مسئولیت‌های مشخصی را برعهده گرفته و کاملا برای این امر تجهیز شده است. گروه اول متقاضیان این طرح گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند اما بخش دیگری از جامعه هدف این طرح شامل اقشار میانی جامعه می‌شود؛ در این بخش تأمین مسکن کارگرانی که نیازمند حمایت برای خرید مسکن ازجمله پرداخت تسهیلات هستند در نظرگرفته‌شده‌اند؛ همچنین از طریق تأمین زمین و با شرط ساخت می‌توان به نیاز گروه‌های شناسایی‌شده پاسخ داد.

براساس اعلام مسئولان قرار نیست اشتباه مسکن مهر در این طرح تکرار شود بنابراین ابتدا اقشار مشمول طرح شناسایی می‌شوند، سپس متناسب با استخراج اطلاعات برای ثبت‌نام آنها اقدام خواهد شد. به دلیل نوع اقشاری که هدف طرح هستند قرار است از تمرکز واحدهای مسکونی درقطعات بزرگ جلوگیری ‌شود بنابراین بخشی از تأمین زمین برای ساخت این واحدها در بافت فرسوده و شهرهای جدید و بخش دیگر در زمین‌های شهری انجام می‌شود.
 
در این رابطه جواد حق‌شناس معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ایده دولت یازدهم برای تامین مسکن کم‌درآمدها برنامه جامع و مختصری است که مشمول گروه‌های حقیقی فاقد درآمد می‌شود که در دنیا این طرح تحت‌عنوان مسکن‌اجتماعی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه چیزی حدود سه الی چهار میلیون خانوار شامل این طرح می‌شوند گفت: هرچند قرار بود این طرح زودتر به اجرا برسد اما مشکلات مسکن مهر و پیش‌بینی منابع اجرایی این طرح، دولت را قانع کرد تا ابتدا مسکن مهر را به سرانجام برساند و بعد مسکن اجتماعی را اجرایی کند.
 
حق‌شناس با تاکید بر اینکه طرح مسکن اجتماعی خردادماه با تخصیص بودجه در فاز مسکن استیجاری به اجرا می‌رسد گفت: در بخش ساخت هم کسانی که مسکن مهر فاقد متقاضی را انتخاب کنند می‌توانند از کمک‌های ۷ میلیون تومانی استفاده کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر منابع مورد نیاز تامین شود طرح مسکن اجتماعی به سرعت به اجرا می‌رسد و پیش خواهد رفت.
 
براساس این گزارش، حال با وعده مسئولین دولت یازدهم برای اجرایی کردن مسکن اجتماعی هنوز تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و کابینه جدید دولت مشخص نیست و باید منتظر بودید و دید آیا در خرداد ماه طرح مسکن اجتماعی کلید خواهد خورد یا خیر؟
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *