رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاکسي‌ياب‌های اينترنتی بیشتر می‌شوند

15:05 - 26 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۸۸۷
اپليکيشن‌های تاکسی‌ياب در ايران، کمتر از يک سال کاری کرده‌اند که خيلي از مردم تاکسی‌تلفني‌ها را به‌کلی فراموش کرده‌اند البته اين فرايند اگرچه برای مردم با سرعت و تا حد زيادی بدون دغدغه صورت گرفته اما فراز و نشيب‌های زيادی داشت.
اسنپ
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: اپليکيشن‌های تاکسي‌ياب در همين ايران خودمان در کمتر از يک سال، کاري کرده‌اند که خيلي از مردم تاکسي‌تلفني‌ها را به‌کلي فراموش کرده‌اند؛ البته اين فرايند اگرچه براي مردم با سرعت و تا حد زيادي بدون دغدغه صورت گرفته اما در درون خودش فراز و نشيب‌هاي زيادي داشته است. قديمي‌ترين اپليکيشن يا حداقل معروف‌ترين آنها «اسنپ» بود که فعاليتش بارها با مخالفت نهادهاي زيادي مواجه شد و مدتي هم تاکسيراني با شکايت از آن و ادعاي ضربه‌زدن به زندگي چندين هزار راننده تاکسي، خواستار توقف فعاليت‌هاي اين اپليکيشن و نمونه‌هاي مشابهش شد اما به دلايل زيادي از جمله رضايت بسيار زياد مردم از اين دست اپليکیشن‌ها، حرف نهادهاي مختلف به کرسي ننشست؛ بنابراين بهترين کار براي آنها و احتمالا براي مصرف‌کننده اين بود که ديگران هم وارد اين فضاي رقابتي بشوند. به‌اين‌ترتيب، تاکسيراني اواخر سال گذشته اعلام کرد که از سامانه تاکسي‌يابي خودش که مي‌گفت امن‌تر و ارزان‌تر است، رونمايي خواهد کرد و اين اتفاق در فروردين امسال رخ داد.
 
حالا صحبت از مجوز‌دادن به ساير اپليکيشن‌های موبايلی تاکسي‌ياب مي‌شود. اين خبر را مديرعامل اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري سراسر کشور با تأکيد بر اينکه انحصارگرايي در تاکسي‌ياب‌هاي اينترنتي پذيرفته نيست، منتشر کرد و گفت: «اعمال انحصار در فعاليت اين شرکت‌ها با تاکسيرانی‌ها، زمينه رانت را فراهم مي‌کند.»
 
مسعود طبيبی گفت: «تاکنون سه گروه به‌عنوان شرکت‌هاي تاکسي‌ياب به اعضاي خود معرفي کرديم که فعلا مي‌توانند به شهروندان خدمات بدهند. اين اپليکيشن‌ها به ترتيب «هيترو»، «جابه‌جا» و «اسکورت» نام دارند. درحقيقت هر گروهي که مجوزهای اوليه فعاليت را شامل پروانه فعاليت در زمينه‌هاي مرتبط با موضوع فعاليت خود، نماد تجارت الکترونيک و مجوز وزارت فرهنگ‌وارشاد را دريافت کرده و فراخوان اتحاديه را تکميل کرده باشد، مي‌تواند وارد اين عرصه شود و پروانه موقت (سه يا 6 ماهه) را با حمايت اتحاديه از طريق تاکسيراني‌هاي شهرهاي مختلف دريافت کند.»
 
او ادامه داد: «رانندگان تاکسي مختار هستند با هريک از اين گروه‌ها کار کنند؛ البته رانندگان آژانس‌ها نيز در اولويت بعدي، با کسب مجوز همکاری از سوي آژانس تحت فعاليت، مي‌توانند از خدمات اين مجموعه‌ها استفاده کنند. در مدل مدنظر ما، رانندگان همزمان مي‌توانند با چندين شرکت تاکسي‌ياب کار کنند؛ در چنين شرايطي فضاي رقابت ميان اين شرکت‌ها ايجاد خواهد شد و هريک براي جذب راننده بيشتر، تسهيلات متفاوتي را ارائه خواهند کرد. به‌اين‌ترتيب، راننده مي‌تواند با همکاري یک يا چند شرکت از تسهيلات متفاوتي برخوردار شود و به‌اين‌ترتيب انحصارگرايي در ميان اين شرکت‌ها که زمينه‌ساز ايجاد رانت است، از بين خواهد رفت و بي‌ترديد در اين ميان، نفع مناسبي نصيب رانندگان و شهروندان خواهد شد.»
 
طبيبي ادامه داد: «در اين چارچوب، مسائل رفاهی تاکسيرانان که عموما در قالب هزينه‌های دولتي ديده می‌شد، می‌تواند از طريق بخش خصوصي علاقه‌مند به فعاليت در‌اين‌زمينه تأمين شود. درحال‌حاضر دو شرکت تاکسي‌ياب موبايلي اسنپ و تپسي اعلام مي‌کنند رانندگاني که اپليکيشن ما را نصب مي‌کنند، نمي‌توانند اپليکيشن شرکت ديگري را نصب کنند. اگر در اين مدل‌ها انحصار موجود از بين برود، منافع راننده و مسافر بيش‌ازپيش تأمين و خدمات بهتري به شهروندان و تاکسيرانان حرفه‌اي ارائه خواهد شد. در برخي شهرها وقتي درباره حرکت در مسير ايجاد شرکت‌هاي تاکسي‌ياب اينترنتي سؤال مي‌شود، اعلام شده که اين موضوع در مرحله مزايده و مناقصه است، اين اقدام موجب ايجاد رانت خواهد شد زيرا در مزايده، تنها يک شرکت بايد پيروز باشد و سايرين به کنار بروند. در اين مزايده‌ها يا مناقصه‌ها به‌دليل حذف امکان فعاليت همزمان چند شرکت به رانندگان و شهروندان در يک شهر، عملا امکان سازش‌هاي اداري ميان گروه‌هاي بانفوذ که لزوما بهترين شرکت هم نيستند، با سازمان‌هاي اداري مربوطه قوت پيدا مي‌کند و نتيجه آنکه منافعي که مي‌شود در سايه رقابت براي عموم شهروندان و رانندگان هزينه شود، ميان تعداد محدودتری از ذی‌نفعان مرتبط با اين مناقصات و مزايدات مي‌تواند خداي‌ناکرده تقسيم شود.»
 
طبيبي همچنين تأکيد کرد که ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي، شامل تاکسي‌ها بايد در مدل تاکسي‌ياب‌هاي اينترنتي اولويت داشته باشند اما نبايد انحصارگرايي وجود داشته باشد. مديرعامل اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري کشور با اشاره به موافقت ضمني سرپرست سازمان تاکسيراني براي پذيرش مدل اتحاديه براي استفاده همزمان رانندگان از خدمات چندين شرکت تاکسي‌ياب اينترنتي ابراز اميدواري کرد: «سازمان تاکسيراني شهر تهران هم با چند شرکتي‌بودن موافق است. در چنين شرايطي، فضاي استفاده از شرکت‌هاي مختلف فراهم مي‌شود و مي‌توان «کارپينو» را نيز در سطح ملي براي استفاده تاکسي‌ها معرفي کرد.» قبلا هم رئيس سازمان تاکسيراني در مورد اپليکیشن‌ خود تاکسيراني با نام «کارپينو» گفته بود: «در مرحله اول، هشت هزار راننده تاکسي از طريق دانشکده تاکسيراني آموزش مي‌بينند تا بتوانند از اين اپليکيشن استفاده کنند.» نکته جالب در حرف‌هاي او اين بود که اعلام کرده بود، اين اپليکيشن تنها اپليکيشن قانوني موجود است. او گفته بود: «کارپينو اولين و تنها مجموعه مجاز و داراي استانداردهاي لازم جابه‌جايي مسافر از طريق مراجع قانوني به شمار مي‌رود و فعلا فقط تاکسي‌هاي شهر تهران در آن فعال هستند اما به مرور آژانس‌ها نيز به آن اضافه مي‌شوند.»
 
طبق اظهارات مظفر، سامانه اختصاصي سازمان تاکسيراني در مقايسه با اپليکيشن‌هاي موجود و فعال در کشور، مزايايي را ارائه مي‌دهد که از ميان آنها مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: «ايستگاه‌ها و توقفگاه‌هاي اختصاصي در مراکز پررفت‌وآمد، تأييديه سلامت جسم و روان تمامي رانندگان از مراکز مربوطه، ارائه خدمات بيمه‌اي مسافران براي نخستين‌بار، استفاده از سرورهاي بومي و داخلي براي ذخيره داده‌هاي اپليکيشن، دسترسي به اطلاعات کامل هويتي و شخصي رانندگان به همراه محل سکونت آنها، امکان ثبت درخواست بدون اپليکيشن از طريق اينترنت يا بدون اينترنت از طريق سامانه تلفني، پاسخگويي شبانه‌روزي اپراتورهاي مرکز، مجوز کامل تردد تمامي خودروها در محدوده طرح ترافيک يا زوج و فرد، امکان سفارش خودروي هيبريدي، مدرن، وَن يا خودروی با راننده زن، کسب مجوز قيمت رقابتي و ارائه قيمتي پايين‌تر.»
 
گفتني است رئيس سازمان تاکسيراني شهر تهران معتقد است که اين راهکار، حتي با وجود قيمت رقابتي، باعث افزايش درآمد رانندگان خواهد شد و رانندگاني که در اين طرح شرکت نمي‌کنند نيز از اجراي آن گلايه‌اي ندارند. همين حرف‌ها کافي بود که اپليکیشن‌هاي قديمي‌تر مانند اسنپ، امکانات جديدي مانند راننده خانم، مسير ثانويه و... را در برنامه‌هايشان قرار دهند. اينها همه براي مصرف‌کننده‌ها خبر خوبي است و این حدس را که با پا گرفتن اپليکيشن‌ها قيمت خدمات آنها بالاتر خواهد رفت، رد مي‌کند و به مصرف‌کننده انتخاب‌هاي بيشتري مي‌دهد.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: تاکسیرانی اسنپ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *