رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اصلاح نظام بانکی مهم‌ترین الویت بانک مرکزی/ احتمال كاهش نرخ سود بانكی در سال جاری

10:34 - 26 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۷۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اصلاح ساختار نظام بانکی یکی از مهمترین اولویت‌های بانک مرکزی است که مطالعات مرتبط با آن، از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و اکنون به اتمام رسیده است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،  ولی الله سیف در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس، بانك و بیمه بیان کرد: در دنیای کنونی کارکرد سالم و با ثبات بازارهای مالی از ضروریات نظام اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشورها است. بانک‌ها خدمات ضروری را عرضه می‌کنند و به دلیل شکننده بودن کسب و کار بانکها و سرعت تغییر آنها در دنیا ثبات آنها در اولویت است. 

رئیس بانک مرکزی از اعطای تسهیلات ۴۷۷ هزار میلیارد تومانی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۹۵ خبرداد و تصریح کرد: بخشی از این تسهیلات شامل تمدید تسهیلات مساله دار گذشته بوده است.

وی در ادامه افزود: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی مراقبت از توان و استحکام مالی بانکها است تا ضامن تداوم کسب و کار آنها و استمرار خدمت رسانی به اقتصاد باشند. بنابر این، اصلاح ساختار نظام بانکی یکی از مهمترین اولویت‌های بانک مرکزی است که مطالعات مرتبط با آن، از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و اکنون به اتمام رسیده است.

سیف اظهار کرد: انتشار اوراق بدهی بانکها موجب واگرایی نرخ در بازار شد و روند را به مسیر صعودی بازگرداند و توسعه فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت با نرخ‌های بالای ۲۰ درصد اثر تخریبی دیگری را حاکم کرد.

وی به اقدامات حوزه نظارتی بانک مرکزی در خصوص شفاف سازی صورت های مالی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: معاونت نظارتی بانک مرکزی در طول دو سال گذشته، سعی کرده است با شفاف‌سازی صورت‌های مالی، مراقبت از احتساب ذخایر کافی به‌ویژه در رابطه با مطالبات مشکوک‌الوصول و ممانعت از شناسایی سودهای موهوم که سلامت مالی بانک را به مخاطره می‌اندازد، اقدامات تدریجی و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در راستای ثبات مالی عملی سازد.

رئیس بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: استقرار مدل نوین نظارت از سال جاری به‌نحو جامع‌تر، منظم‌تر و فراگیرتر انجام خواهد شد، اگرچه صیانت از حقوق سپرده‌گذاران غایب در تصمیم‌گیری‌های بانک، وظیفه مهم معاونت نظارتی بانک مرکزی است، اما درعین‌حال، توجه به حقوق و منافع سهامداران بالفعل و بالقوه نیز همواره مورد توجه بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الزام بانک‌ها به ارائه صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری در واقع طراحی خط‌کش دقیقی برای تسهیم درست منافع مشاع بین سپرده‌گذاران و سهامداران است. سپرده‌گذاران با بررسی این صورت مالی و یادداشت‌های پیوست آن می‌توانند اطمینان یابند که سهم آنان از منافع مشاع به‌طور کامل تخصیص یافته است. متقابلاً سهامداران نیز می‌توانند رعایت حقوق خود را با مراجعه به این صورت، رصد کنند.

ولی الله سیف در حاشیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاهش نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار در سال جاری افزود: اما مهمتر از کاهش نرخ سود، تعادل در عرضه و تقاضای نقدینگی در بازار است که بتواند نرخ سود را پایدار نگاه دارد.

وی در خصوص مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز گفت: حفظ و مراقبت از منابع سپرده گذاران و مردم عادی باید در دستور کار قرار گیرد و بانک مرکزی هم در این رابطه مراقبت لازم را خواهد داشت. البته مؤسسات غیرمجاز نمی‌توانستند این اقدامات را انجام دهند، اما با شرایط به وجود آمده، ما در بانک مرکزی در تلاش هستیم که خسارت‌هایی را که ممکن است پیش بیاید را مدیریت کنیم و از آن جلوگیری نماییم.

رئیس بانک مرکزی تاکیدکرد: با ایجاد انضباط می‌توان تا حدود زیادی بر روی نرخ سود مدیریت را اعمال کرد، در عین حال با هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی بر روی بازار بدهی، امیدواریم بتوانیم این موضوع را قابل دسترس داشته باشیم.

سیف در ادامه افزود: گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارائه خواهیم داد که بر اساس آن، ممکن است نرخ سود بانکی در سال جاری کاهش یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *