رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چه کسی «حصر» را به «سطح جامعه» کشاند؟/مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/رفع حصر «آغاز راه»سران فتنه است نه «پایان راه»!

16:05 - 22 خرداد 1396
کد خبر: ۲۹۸۷۰۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنگوی دولت در واکنش به سخنان رئیس قو قضائیه، مسائلی را مطرح کرد که واکنش ناظران سیاسی و حقوقی را برانگیخته است؛ همچنین نامه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس قوه قضاییه نیز واکنش های بسیاری را در پی داشت.
 
آیت الله آملی لاریجانی در بخشی از اظهاراتش گفت: «همه دیدند که برخی در مورد این موضوع(رفع حصر) قبل و حین انتخابات چه کردند و همنوایان آنان چه گفتند. ما این مسائل را هم از دور می بینیم و هم از نزدیک شاهد اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می‌دهد هستیم؛ ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه 88 صورت گرفت. در سال 88 نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند اما از مردم سیلی محکمی خوردند؛ اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه 88 است.»
 
رئیس دستگاه قضا در همین رابطه بیان داشت: «نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم؛ شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟‎موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنیت ملی از مصوبه خود،کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی آغاز می‌شود‎».
 
 رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است. برهمین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: به فرض که شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی کند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می‌شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود.
 
 واکنش شتابزده 
اظهارات رئیس قوه قضائیه واکنش‌های فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت تا اینکه سخنگوی دولت نسبت به سخنان رئیس دستگاه واکنش نشان داد. انتظار بود که این سخنان روشنگرانه رئیس دستگاه قضا، از سوی مسئولانی که مدعی قانونمداری و تشنج زدایی‌اند، مورد استقبال قرار گیرد؛ اما در کمال تعجب، نوبخت سخنگوی دولت در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی پیرامون سخنان اخیر رئیس دستگاه قضا، در مقام توصیه برآمد و اعلام کرد:«سروران محترم اگر مطالبی دارند در جلساتی که برگزار می‌شود مطرح کنند؛ یکی از این جلسات، شورای عالی امنیت ملی است و با توجه به اینکه رئیس محترم قوه قضائیه هم عضو این شورا هستند اگر در جلسات این شورا شرکت بفرمایند، می‌توانند نظراتشان را آنجا بیان کنند، چرا که این مسائل باید در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گیرد و کشاندن این مباحث به سطح جامعه پیام خوبی در داخل و خارج ندارد».
 
مشروح این گزارش را اینجا مشاهده کنید.
 
چه کسی «حصر» را به «سطح جامعه» کشاند؟/مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/رفع حصر «آغاز راه»سران فتنه است نه «پایان راه»! 
 
آقای سخنگو! اشتباه شده؛ این گفته خطاب به رئیس جمهور بوده است
 
سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: «توصیه می‌کنم رئیس قوه قضائیه این نوع مباحث(موضوع حصر) را به سطح جامعه نکشاند و در جلسات شورای عالی امنیت ملی که خودش در آن عضو هست، مطرح کند.» درپاسخ ایشان باید گفت: آقای سخنگو! اشتباه شده؛ این گفته خطاب به رئیس جمهور بوده است.

سخنگوی محترم دولت طوری درباره موضوع «حصر» و ضرورت طرح آن در شورای عالی امنیت ملی سخن گفته که گویی این رئیس قوه قضائیه بوده که در دوران تبلیغات انتخاباتی، موضوع «حصر» را در اجتماعات و مراسم مختلف، در حضور هواداران خود، ضرورت رفع حصر را مطرح کرده و حتی ازطرف خود درباره آن قول‌هایی داده است. 

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.
 
سردبیر روزنامه رسالت:
 
 آقای نوبخت به فردی گوشزد کنید که در تبلیغات انتخاباتی‌اش از «رفع حصر» سران فتنه سخن گفت!
 
محمد کاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «به جای کشاندن برخی مباحث به سطح جامعه، باید آن‌ها را در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کرد»، گفت: آقای نوبخت قبل از آنکه این حرف‌ها را امروز بر زبان بیاورد، باید به آن فردی که در خصوص رفع حصر در تبلیغات انتخاباتی‌اش صحبت کرده این مسائل را گوشزد می‌کرد و به او می‌گفت که جای این قبیل صحبت‌ها در تبلیغات انتخاباتی نیست.

انبارلویی با بیان اینکه مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی اصولا مسائلی خارج از موضوع رقابت‌های انتخاباتی هستند، عنوان کرد: رقابت‌های نامزدهای انتخاباتی عمدتا باید به کارآمدی اقتصادی آن‌ها برگردد و، چون دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی در حوزه‌های اقتصادی نداشت، موضوع تبیلغات را به سمت موضوعات مربوط به امنیت ملی همچون "رفع حصر" و مسائلی از این قبیل برد.
 
مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

 چه کسی «حصر» را به «سطح جامعه» کشاند؟/مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/رفع حصر «آغاز راه»سران فتنه است نه «پایان راه»!
گفتنی است نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه مطالبی را مطرح کرد که واکنش ناظران سیاسی و حقوقی را برانگیخت.

باید خوشحال بود که علی مطهری بر مسند قضاوت ننشسته است/ مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری

می‌گویند دفاع بد از یک موضوع، از حمله به آن بدتر است. علی مطهری در نامه به رئیس قوه قضاییه ظاهرا مدعی دفاع از رفع حصر است؛ اما مطالب وی شامل تناقضاتی آنچنان واضح و دلایلی چنان فارغ از نتیجه استدلال هاست که مخاطب حق دارد گمان کند وی در تداوم حصر سران فتنه منافعی برای خود قائل است.  
 
اگر جز این باشد، علی مطهری باید به جای نامه نگاری به رییس قوه قضاییه نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بنویسد و از اعضای این شورا درخواست کند که موضوع حصر را در دستور کار قرار دهند.  
 
اما آیا جز این است که علی مطهری و هم فکرانش، بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند، منافع خود را در ادامه حصر می‌بینند، تا هر چند وقت یکبار به مغالطه با اصول قانون اساسی روی آورده و از حصر، بهره برداری سیاسی کنند؟  
 
مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.
 
سردبیر روزنامه رسالت:

نامه مطهری «قرون وسطایی» است/ ۲۲ شهید فتنه به دستور چه کسانی به شهادت رسیدند؟

محمد کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به نامه هفته گذشته علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به رئیس قوه قضائیه پیرامون اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره  «حصر سران فتنه» اظهار کرد: آقای علی مطهری متاسفانه گاهی اوقات در حد و اندازه‌های دادستان، قاضی و شاکی ظاهر می‌شوند که این امر معقول نیست.

وی افزود: نمی‌دانیم آقای مطهری چگونه و با استفاده از چه شیوه‌ای رای مردم را ترجمه می‌کنند و می‌گویند «رای اکثریت مردم به یک کاندیدای خاص در انتخابات، در حمایت از رفع حصر سران فتنه بوده است»! ما رئیس جمهور تعیین کردیم، پادشاه که تعیین نکردیم؛ ما در کشورمان اصلی تحت عنوان «تفکیک قوا» داریم.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.
 
چه کسی «حصر» را به «سطح جامعه» کشاند؟/مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/رفع حصر «آغاز راه»سران فتنه است نه «پایان راه»! 
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان:

 آقای مطهری با کدام جایگاه این گونه سخن می‌گویید؟/ تورقی به شرح وظایفتان بزنید

محمدعلی حمیدیان معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز یادداشتی در اختیار قرار داده است که در ادامه می‎‎خوانید: وقتی متن نامه احدی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را خطاب به رئیس محترم قوه قضائیه درباره  واکنش آن نماینده محترم نسبت به ادامه  حصر مطالعه نمودم، نه بعنوان کسی که در منصب قضاست بلکه کسی که هنوز آثار زخم های جبهه و جنگ را بر تن دارد لازم دانستم مطالبی را خطاب به ایشان عرض نمایم:

-قطع نظر از اینکه اظهار نظرهای ایشان در قالب انتقاد غالباً تهی از پیشنهاد است، باید گفت: اولاً؛ مطابق اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، قوه قضائیه ، قوه ای است مستقل که هم پشتیبان حقوق فردی و هم پشتیبان حقوق اجتماعی است؛ ضمن اینکه اقدامات مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم نیز از وظایف قوه قضائیه شناخته شده است.حال آنچه که رئیس محترم قوه قضائیه حضرت آیت ا... لاریجانی فرموده اند براساس و با اقتباس از قانون اساسی بوده و هست.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه:

خرمشهرها در پیش است؛ آتش به اختیارید
 
علی اردکانیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در یادداشتی که در اختیار قرار داده است به اظهارات علی مطهری نماینده مجلس خطاب به ریاست دستگاه قضا واکنش نشان داد. وی نوشت: براین اساس و پس از بررسی مطالبات عمومی و همچنین فهوای نامه یکی از نواب رئیس مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه و بازخوانی فرمایشات رهبری سؤالات مهمی به ذهن متبادر می شود که باید در پی پاسخ دادن به آنها بود، از جمله اینکه:  آیا فرمان آتش به اختیار رهبری در دیدار با دانشجویان نمی تواند دلیلی بر ناامیدی ایشان از برخی مسئولان و مراکز فرهنگی سیاسی در پیشبرد اهداف متعالی نظام تلقی شود؟ آیا مصادره به مطلوب آراء مردم به نفع یک جریان خاص نمی تواند منشأ یک انحراف از انجام وظایف قانونی برخی مسئولان ارزیابی شود؟

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.
 
چه کسی «حصر» را به «سطح جامعه» کشاند؟/مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/رفع حصر «آغاز راه»سران فتنه است نه «پایان راه»! 
مطهری و حرکت بر روی ریل آشوب؟

می توان از بُعد حقوقی بررسی کرد که آیا آنطور که از فحوای نامه وی برداشت می‌شود، تدبیر پیشگیرانه محدودسازی ارتباطات سران فتنه 88، مجازات متناسب با جرم کسانی بوده که کشور را به قول رهبر معظم انقلاب تا پرتگاه سقوط بردند و اکنون دیگر نیازی به محاکمه و مجازات ایشان نیست؟

می توان از بُعد دیگری بررسی کرد که آیا پس از انتخاباتی که برخی کاندیداها برای جلب آراء بعضی افراد، در جریان تبلیغاتِ آن، قول هایی در مورد رفع حصر دادند که در طول چهار سالِ پیش از آن، عملا هیچ اعتنایی به آن نداشتند، طرح مجدد این موضوع درست است؟

ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

«حصر» پوششی امنیتی برای حفظ سران فتنه است؛ اگر برداشته شود باید محاکمه و مجازات شوند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «حصر» را یک پوشش امنیتی برای حفظ سران فتنه دانست و گفت: اگر این پوشش برداشته شود باید محاکمه و مجازات شوند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *