افزایش مجازات تعزیری اسیدپاشی/ اصلاح و بازنگری در قانون قدیمی

13:55 - 07 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۸۳۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان: یک حقوقدان با بیان اینکه قانون مجازات اسید پاشی باید بازنگری و مجازات سنگین‌تر از قانون قبلی در نظرگرفته شود گفت: مجازات تعزیری اسیدپاشی باید افزایش یابد و قانون قدیمی نیز اصلاح شود.

:یک حقوقدان با بیان اینکه قانون مجازات اسید پاشی باید بازنگری و مجازات سنگین‌تر از قانون قبلی در نظرگرفته شود گفت: مجازات تعزیری اسیدپاشی باید افزایش یابد و قانون قدیمی نیز اصلاح شود.


حسین میرمحمد صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان در این باره اظهارکرد:قصاص در جرم اسید پاشی با توجه به اینکه صدمات و تغییراتی در صورت از لحاظ سوختگی ایجاد می‌کند قابل اجرا است و در اصل قانون اسید پاشی مشکلی نداریم.

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: شرط مماثله یکی از شرایط اجرای قصاص است که اگر بیم آن رود که مکافات یعنی قصاص بیش از جنایت باشد آن وقت قصاص قابل اجرا نخواهد بود و قطعا مجازات‌هایی که برای اسید پاشی درقانون مربوطه پیش بینی شده قبل از انقلاب قابل اجرا بوده است.

سخنگوی اسبق قوه قضاییه افزود: قوانین کنونی درباره مجرمان اسیدپاش ضعف دارد در حالی که اسیدپاشی جرم بسیار سنگینی است و باید مجازات این جرم نیز متناسب با جرم افزایش یابد.

میرمحمد صادقی در ادامه بیان کرد: در موارد مختلفی از اسیدپاشی این احتمال هست که نتوان عین جنایت را نسبت به مرتکب جرم انجام داد بنابراین قصاص اجرا نمی‌شود بنابراین یکی از راهکار‌ها این است که مجازات تعزیری اسیدپاشی افزایش یابد.


وی با اشاره به اینکه قانون اسید پاشی بسیار قدیمی و نیازمند بازنگری است اضافه کرد: مجازات اسید پاشی باید تشدید شود تا کسی که مرتکب این جنایت می‌شود را بتوان تا حبس ابد هم محکوم کرد و در مواردی که قصاص اجرا نمی‌شود مطمئن باشیم فردی که چنین جنایتی را انجام داده به مجازات حبس سنگینی محکوم خواهد شد.



این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: ما باید در ابتدا دلیل اصلی افزایش جرم و ناامنی در جامعه را مورد بررسی قرار دهیم و در مرحله‌ بعد راه‌های پیشگیری از آن را مشخص کنیم. این امر باید نسبت به همهٔ جرایم که اسید پاشی هم یکی از آنهاست اجرا شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *