رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خطبه تاریخی حضرت زینب(س) و جاری شدن اشک حاضران/ لزوم الگو قرار دادن عقیله بنی هاشم برای بانوان

11:09 - 24 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۱۸۳
نوری زاده با اشاره به اینکه خطبه تاریخی حضرت زینب(س) اشک حاضران در پی داشت، از لزوم الگو قرار دادن عقیله بنی هاشم برای بانوان جامعه سخن گفت.
حضرت زینبعلی نوری زاده کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: واژه زینب (س) که به فرمان خدا و از سوی پیامبر اکرم (ص) بر دختر گرامی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) نام گذاری شد،‌به معنای زینت پدر است.

وی ادامه داد: این بانوی گرامی اسلام را ام کلثوم کبری و صدیقه صغری نیز می نامیدند. ایشان همچنین لقب هایی مانند محدثه،‌ فهیمه و عالمه نیز داشتند.

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: حضرت زینب (س) در دوران عمر پر خیر و برکت خود رنج ها و مصیبت های بسیاری را تحمل کردند که نمود بزرگترین آن ها را در واقعه عاشورا شاهد هستیم.

وی افزود: البته این بانوی گرامی اسلام در سن 5 سالگی نیز مادر بزرگوارشان را از دست دادند  و این اتفاق در همان سن و سال برای یک کودک نیز بسیار رنج آور بود.

نوری زاده توضیح داد: حضرت زینب (س) همچنین لقب های بسیاری دارند که یکی از معروف ترین آن‌ها ،‌ عقیله بنی هاشم است . عقیله به معنای خانمی است که در قوم خود از ارجمندی و کرامت بسیاری برخوردار باشد.

وی همچنین گفت: سخنرانی های جانگداز و در عین حال تاثیر گذار حضرت زینب (س) بر همگان نمایان است که نمود اصلی آن را پس از حادثه عاشورا و زمانی که بازماندگان کربلا را به اسارت بردند، می توان مشاهده کرد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: بعد از اینکه اسیران را به کوفه بردند،‌ حضرت زینب (س) به ایراد خطبه ای پرداختند که تمامی افراد را شگفت زده کرد و شدت غمگساری این خطبه به اندازه ای بود که گریه و زاری از مردمی که این خطبه را می شنیدند، بلند شد .

وی خاطرنشان کرد: صبر و استقامت ، دفاع از امام زمان خود ،  تحمل رنج ها و مصیبت ها در عین 20 سالگی و مقاومت از صفتهای بارز و تحسین شده ای است که در بانون گرامی اسلام مشاهده می کنیم. شایسته است که تمامی بانوان مسلمان ایشان را به عنوان الگوی برتر همواره مد نظر خود قرار دهند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *