بستر مالی و مسیر توسعه صادرات غیرنفتی را هموار کردیم

21:23 - 23 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۱۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بانک توسعه صادرات ایران از تسهیلات مالی و اعتباری برای هموار کردن مسیر توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین اقتصاد دانش بنیان خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی ؛ دکتر علی صالح ابادی گفت : در سند راهبردی این بانک، سهم تولیدات دانش بنیان، تحقیق و توسعه و ارتقای تکنولوژی از کل مبلغ تسهیلات اعطایی، 1.5درصد، تعیین شده است.

پارسال در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با انعقاد قرارداد با صندوق فن‌آوری شریف ، 900 میلیارد ریال تسهیلاتی پرداخت کرد.


صالح آبادی افزود : بانک توسعه صادرات ایران نقش مشورتی خود به عنوان اگزیم بانک با فعالان بخش صادرات را دارد تا بتواند صادرات غیرنفتی را توسعه دهد. 
وی گفت : بانک توسعه صادرات ایران همواره تامین مالی در حوزه های مختلف اعم از ارز و ریال، کالا و خدمات فنی مهندسی، کوتاه مدت و بلند مدت، اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده را در اولویت قرار داده است.


در مسیر اقتصاد مقاومتی هم بنک توسعه صادرات توانسته است با اهتمام مضاعف در خصوص فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی موجود و افزایش و ارتقا توان رقابت‌پذیری آن‌ها در عرصه بین‌المللی اقدامات موثری را ارائه دهد.


صالح ابادی اظهار داشت : درسال جاری با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند مبنی بر اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط از برخی عوامل بازدارنده جهت دریافت تسهیلات مستثنی نشوند از این رو بانک توسعه صادرات هم درصدد است تا بتواند نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی را که از بازار محصول مناسبی برخوردارهستند ، تامین کند.


وی تصریح کرد: همچنین بانک توسعه صادرات ایران به منظور رقابتی شدن محصولات صادراتی توانسته است به کاهش قیمت تمام‌شده واحدهای تولیدی- صادراتی هم کمک کند و تسهیلات پرداختی متناسب با وضعیت اعتباری مشتریان نزد بانک نمونه بارز کمک های مالی است و صدرکنندگان نمونه می توانند ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات ایران را ارائه دهند تا از تخفیف حدود 2% نسبت به نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار، بهره‌مند شوند.


وی درباره اصلاح ساختار نظام بانکی هم گفت : علل عمده ساختار غلط نظام بانکی را باید در تاریخ تدوین قوانین پولی و بانکی کشور جستجو کنیم چرا که عمر این دسته از قوانین به بیش از 4 دهه گذشته بازمی‌گردد و متأسفانه همگام با تغییر و تحولات در سیستم بانکی، پالایش و به‌روزرسانی هم نشده‌ است.


صالح ابادی گفت : سازوکارهای نظارتی، همچنان مانند گذشته است و باید اصلاح ساختار بانکی به شکل جدی بررسی و اجرایی شود.
وی افزود: منظور اصلی از اصلاح ساختار بانکی این است که نتایجی همچون نظم و استحکام سیستم مالی بانک‌ها، قدرت وام‌دهی را افزایش دهد و مدیریت مخاطراتی که سبب تضعیف و تهدید بانک‌ها و منافع سپرده‌گذاران و سهامداران می‌شود را به حداقل 
کاهش دهد.


صالح ابادی افزود : بسیاری از واحدهای تولیدی به تامین سرمایه در گردش نیاز دارند تا از شرایط مساوی و سالم رقابتی برخوردار شوند و از سویی دیگر هم انحصارگرایی در ارائه خدمات کاهش یابد و بستری مطمئن و سالم جهت کمک به تولید ثروت از طریق روش‌های بهینه تأمین منابع و تأمین بموقع و کافی سرمایه در گردش فراهم شود.


وی گفت : با توجه به این وظایف نظام بانکی از طیف گسترده‌ای برخوردار است از این رو اصلاح قوانین از سوی نهادهای حکومتی، کارآمد سازی ساختار اداری و مالی بانک‌ها، هر دو نقشی تعیین‌کننده در تحقق این هدف بزرگ ایفاء می‌کند.


بانک توسعه صادرات توانسته در راستای همگامی با سایر دستگاه های اجرایی کشور تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند در جهت اصلاح ساختار نظام بانکی گام موثری را برداشته و در اجرای وظیفه تخصصی خود نسبت به تبعیت از قوانین و مقررات موضوعه در این زمینه اقدام کند.


مدیر عامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد : اصلاح نشدن ساختار بانکی می‌تواند فساد مالی در سیستم بانکی را موجب شود و معاشرت با گروه ها یا افرادی که به نوعی کسب مال از راه های درست آن هستند ضروری است در غیر اینصورت ، می تواند سیستم بانکی را به طرف فساد مالی هدایت کند .


وی افزود: به دلیل اسلامی بودن جامعه ایران، انتظار می رود که فساد مالی در آن کمتر دیده شود چرا که آموزه های دین اسلام بر کسب روزی حلال و دوری از فساد تاکید فراوانی دارد و اگر آموزه های دینی در جامعه نهادینه شود از میزان رخداد فساد مالی هم کاسته خواهد شد.


صالح ابادی گفت : بانک‌ها باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهند در شرایط کنونی اقتصادی کشورمان که رکود و تورم حاکم شده است نظام مالی و پولی کشورمان می ‌تواند نقش مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشتی مردم ایفاء کنند؛ لذا بانک‌ها می‌توانند اعتبارات گسترد‌ه‌ و وسیعی در جهت تأمین منابع مالی پروژه‌های اقتصادی را بر عهده بگیرند.


وی تاکید کرد : اصلاح ساختار بانکی تنها این نیست که فساد مالی و پولی را کنترل کند چرا که باید بتواند برای عملی کردن این مطالبه عمومی و چندساله تلاش جدی داشته باشد از اینرو ضروری است که نقشه راهی با کمک نهادهای حکومتی در این مسیر تدوین شود تا بانک‌ها هم نسبت به سهم خود در رونق صنعت و اقتصاد کشور آگاهی لازم را کسب کرده و بتوانند نقش ‌خود را به خوبی ایفاء کنند البته نظارت‌های کافی و لازم به میزانی شکل بگیرد که بتواند مشارکت همه نهادهای مالی و پولی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم آورد.


وی افزود : صادرات غیرنفتی اعم از کالاهای صنعتی نقش ویژه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و می‌‎تواند ارزش افزوده بالایی داشته که در بهبود وضعیت اشتغال هم تاثیری شگرف دارد.


صادرات غیر نفتی می‌تواند درآمدهای ارزی را توسعه و بهبود دهد و ضریب تاثیرپذیری کشورمان را از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی به وجود می‌آید ، کاهش می‌دهد. در جهان شاهد هستیم که تحولات نوین اقتصادی به سمتی در حرکت و تعامل است تا بتواند همه موانع غیرتعرفه‌ای را کاهش دهد.


صالح ابادی گفت : بانک ها می توانند تامین مالی بنگاه های اقتصادی را جهه جهش صادراتی فراهم آورند و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، عزم جدی سیستم بانکی را نیاز دارد.


وی گفت : تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند راه گشایی برای توسعه تجارت خارجی با رویکرد تولیدمحوری و توسعه صادراتی را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورد. 


اقتصاد مقاومتی می‌تواند سطح تخصص‌ها را ارتقا و بهبود دهد و باید امکانات مالی در جهت انتقال دانش و تکنولوژی مورد نیاز فراهم شود.


صالح ابادی افزود : اقتصاد مقاومتی می‌تواند گامی موثر در جهت استفاده مطلوب تر و اقتصادی‌تر از منابع طبیعی محسوب شود که در توسعه اقتصادی کشورمان هم تاثیرات فراوانی دارد و از همه مهمتر اینکه می‌تواند معضلاتی همچون محدود بودن بازارهای داخلی را برطرف کند.


صالح آبادی افزود : بانک توسعه صادرات توانسته مدیریت و جذب منابع مالی را از راه های مختلفی انجام دهد که می‌توان به مواردی همچون جذب سپرده های صندوق توسعه ملی، خطوط اعتباری بانک مرکزی اشاره کرد و همچنین بانک توسعه صادرات ایران با نظارت دایمی بر مدیریت نقدینگی و فعالیت در بازار بین بانکی همواره سعی کرده است با کمترین هزینه نسبت به تامین منابع اقدام کند.


وی اظهار داشت : یکی از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی این است که وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد و محصولات صادراتی از تنوع زیادی برخوردار شوند .


بانک توسعه صادرات برنامه‌ها و اقدامات بانکی خاصی را برای گسترش بازارهای صادراتی و حمایت از صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی فعال در بازارهای بین المللی را انجام داده است .


مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت : برای اینکه صادرکنندگان، پیمانکاران ایرانی علاوه بر دستیابی بازارهای هدف صادراتی را گسترش دهند قراردادهایی را منعقد کردیم تا تسهیلات اعتباری برای خریدار در کشورهای هدف را فراهم کند؛ هدف از اعطای اعتبار خریدار این است که توان رقابتی صادرکنندگان و پیمانکاران در بازار کشورهای هدف ، حفظ شود علاوه بر این هم از امنیت مالی لازم برخوردار شوند و همچنین ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرکنندگان به حداقل برسد.
وی افزود : بانک توسعه صادرات ایران افتخار می کند که برای تامین مالی صادرات کالاها و خدمات ایرانی تاکنون بیش از 2 میلیارد دلار تسهیلات اعتبار خریدار داده است.


تسهیلات اعتبار خریدار را فقط بانک توسعه صادرات در سیستم بانکی کشور اعطاء می کند.


وی تاکید کرد : دریافت خطوط اعتباری فاینانس و ریفایناس از بانکهای خارجی و بین المللی هم از اقدامات موثر بانک توسعه صادرات ایران که در جهت تامین مالی واردات موارد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای استفاده می شود و برای اینکه بتوانیم تامین مالی تولید کنندگان و صادرکنندگان کشورمان را با استفاده از منابع خارجی انجام دهیم؛ مذاکرات فراوانی در این زمینه با بانکهای مختلف داشتیم و قرار است در شرایط کنونی جهت دریافت خطوط اعتباری و تامین مالی واردات کالاهای و خدمات سرمایه ای، ماشین آلات و تجهیزات بتوانیم موافقت بانکهای خارجی همچون اگزیم بانک کره و اکو بانک ترکیه را بدست آوریم.


صالح ابادی اعلام کرد : در موافقتنامه بانکی لحاظ شده است که می ‌توانیم خطوط اعتباری دریافت شده را از طریق قراردادی که میزان مبلغ قرارداد حدود 175میلیون یورو بوده و در حال نهایی شدن است ، اجرایی کنیم. همچنین مبلغ حدود 2.2 میلیارد یورو فاینانس چین برای پروژه پتروشیمی دریافت شده است.
وی افزود: بانک توسعه صادرات ایران در دو سال اخیر به منظور مشارکت فعال‌تر در اجلاس کمیسیون مشترک با کشور های مختلف و مذاکره با هیاتهای تجاری کشورهای مختلف با هدف دستیابی و گسترش بازارهای هدف صادراتی در بیش از 30 اجلاس مشترک با کشورهای مختلف مشارکت فعال داشته است که می‌توان به شرکت در اجلاس مشترک با کشورهای روسیه، سریلانکا، ترکیه، هند، ارمنستان، صربستان، لبنان و آذربایجان اشاره کرد.


صالح ابادی تصریح کرد : همچنین بانک توسعه صادرات برای حفظ تولید داخلی و اشتغال مساعدت لازم و کافی از واحدهای تولیدی کرده است ؛ وضعیت واحدهای تولیدی که دارای مشکل نقدینگی بوده به شکل کارشناسی بررسی شده است و مساعدت‌های قانونی خوبی هم انجام گرفته است.
در این باره می توان به اعطای مهلت مناسب برای بازپرداخت بدهی‌های غیرجاری، بخشش جرایم تاخیر اشاره کرد و در برخی موارد هم در صورت اینکه دلایل کارشناسی وجود داشته است ، تسهیلات سرمایه درگردش را البته تحت نظارت مستقیم بانک، پرداخت می کنیم که این حمایت ها از بروز بحران‌های مالی شدیدتر در واحدهای تولیدی جلوگیری می کند.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد : این بانک در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ؛ تفاهم نامه هایی را با وزارت صنعت معدن و تجارت، برنامه ریزی و منعقد کرده و درصدد است 4000 میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را درجهت اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی از نظر مالی تامین شود را فراهم کند.


وی گفت : بانک توسعه صادرات ایران، میزان سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی را تا سقف مورد نظر تامین می‌کند تا از این طریق توان رقابتی واحدهای تولیدی افزایش پیدا کند، پس از اینکه منابع مالی مورد نیاز توسط وزارت مزبور تعیین شد طی مراحلی در تفاهم نامه مقرر شده است تا به میزان 200 میلیارد ریال از محل منابع تخصیص داده شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر تا 5% یارانه سود به متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش و 10% به متقاضیان تسهیلات در قالب طرح برای کل دوران بازپرداخت تسهیلات، یارانه سود پرداخت کند. 


صالح ابادی گفت : تخصیص یارانه به واحدهای تولیدی و صنعتی نقش به سزایی در کاهش قیمت تمام شده منابع مالی تامین شده خواهد داشت و توان رقابتی واحدهای تولیدی را هم در بازار داخلی و هم در بخش صادرات افزایش می دهد.


وی افزود : سیستم‌های مدون اعتبار سنجی در بانک توسعه صادرات ایران طراحی‌شده است که به تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده کمک می کند. در این طرح تقاضای مشتریانی که دارای محصول تولیدی و صادراتی با ارزش افزوده بالاتری هستند با قید اولویت بررسی می شوند و در فرایند اعتبارسنجی و تامین مالی مشتریان به‌طور خاص لحاظ می‌شود که ملاک تصمیم‌گیری در سطح ارکان اعتباری بانک صورت می‌گیرد.


مراحل بوروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات و یارانه سود واحدهای تولیدی و صنعتی در حد قوانین متعارف بوده است و محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ مفاد تفاهم نامه پس از تخصیص اعتبار یارانه پیش بینی شده توسط وزارت صنعت ، ‌معدن و تجارت، از طریق شعب بانک توسعه صادرات ایران قابل اجراست و اگر تخصیص اعتبار اعلام شود اقدامات لازم هم برای پیشبرد کار انجام می‌شود.


صالح آبادی گفت : از ابتدای اردیبهشت‌ تا پانزدهم بهمن پارسال در حمایت و احیای شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط مبلغ 115.4 میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است؛ برای سایر واحدهای صادراتی هم بیش از 40000 میلیارد ریال از ابتدای سال تسهیلات پرداخت شده است.


صالح آبادی گفت : برای تحقق اقتصاد مقاومتی هفت رویکرد ، جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برونگرا را در بانک توسعه صادرات ایران ترسیم شده است، بررسی و ورود به هریک از این رویکردها، در چارچوب فعالیت‌های بانک توسعه صادرات، نشان‌ می دهد بانک از توان و ظرفیت بالایی در جهت اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار است.


صالح ابادی گفت : ایجاد خلاقیت در دستیابی به روش‌های جدید تامین مالی و ارائه مشاوره‌های همه جانبه به فعالان صادراتی، به منظور مساعدت آنان در شرایط تحریم، نتیجه تفکر جهادی در بانک توسعه صادرات بوده است. 
این بانک با استفاده از روش‌های غیرکلاسیک امور بانکداری بین‌الملل و تامین مالی در شرایط تحریم و منعطف سازی مقررات درون بانکی در چارچوب قوانین نظام بانکی، رویکرد انعطاف‌پذیر بودن را تجربه کرده است.


وی تصریح کرد : درون‌زا و برون‌گرا بودن رویکرد دیگری از اقتصاد مقاومتی است، بانک توسعه صادرات با توجه به اینکه می‌تواند به عنوان تنها اگزیم بانک کشور ایفای نقش داشته باشد دیدگاه درون‌زایی را مورد اهمیت قرار داده است تا با مساعدت مالی بتواند کالاهای واسطه‌ای را که مورد نیاز برای رشد و رونق تولید داخلی است، وارد کند.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : برون‌گرایی در بانک توسعه صادرات هم موجب شده است تا در حد توان بتواند کمک‌های مالی را برای صادرکنندگان فراهم کند و  تامین مالی صادرات می‌تواند علاوه بر حضور کالاهای باکیفیت ایرانی در بازار های منطقه و جهانی، نوعی تضمین کالایی را هم در برداشته باشد.


وی اعلام کرد : یکی از رویکردهای دیگری که در بانک توسعه صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده ، رویکرد پیشرو بودن است؛ بانک از محصولات دانش‌بنیان حمایت جدی دارد و تسهیلاتی را با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه فناوری شریف ،به شرکت های دانش بنیان اعطا کرده است.
نگاه حمایت گرانه بانک توسعه صادرات به شرکت‌های نوپا و جوان، رویکرد فرصت‌ساز بودن در اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیده و بانک حرکت به سمت استفاده 

از تامین مالی خرد و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در دستور کار قرار داده است.


صالح آبادی تاکید کرد : کارویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه امور بین‌الملل، در سال اقتصاد مقاومتی در قالب طبقه بندی کشورهای مختلف و بانکهای مربوطه در حوزه های مشخص ارائه می شود که برنامه جامع بین المللی بانک را در جهت احیا و توسعه روابط با بانکهای خارجی پس از تحریم ها تدوین و تهیه کرده است. همچنین توسعه همکاری با بانک های کشورهای هدف صادراتی و همسایه - رصد فعالیت ها و وضعیت اعتباری بانکهای مختلف بین المللی جهت برقراری ارتباط بدون ریسک و ارائه مشاوره های فنی به مشتریان با هدف افزایش بهره وری شرکتهای داخلی - 
همکاری و مشارکت با بانکهای داخلی در جهت انجام بهینه امور بین المللی بمنظور صرفه جویی در هزینه ها و کارمزدهای بالای بانکهای خارجی - و استفاده از ظرفیت دانش و تجربه نیروهای متخصص در حوزه های برقراری روابط با کارگزاران خارجی بمنظور تسهیل در فرایند صدور کالا و خدمات قابل ذکر است.


صالح ابادی همچنین از موفقیت در ایجاد روابط کارگزاری با حدود 119 بانک خارجی در جهت تسهیل و افزایش تولید داخل و صادرات هدفمند خبر داد و گفت : کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه برنامه‌ریزی، در سال اقتصاد مقاومتی هم شامل بررسی و شناخت سیستم و مستندسازی فرآیندهای داخلی بانک است برای اینکه بتواند حوزه های پر‌خطر را تعیین کند و پیشنهاداتی را به‌منظور تقویت کنترل های داخلی در ارتباط با این فرآیندها در راستای افزایش شفافیت اقتصاد و سالم سازی آن ارائه دهد.


لحاظ کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سند راهبردی یا برنامه‌های محوری، عملیاتی و یا شاخصهای عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد بانک همانند هم از عملکردهای بانک است.


وی همچنین از افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان؛ تسهیل جذب دانش فنی و فن‌آوری‌های روز در قالب افزایش تسهیلات به صادرات خدمات فنی و مهندسی، تقویت عوامل تولید (در زنجیره خلق ارزش/ صادرات) و رقابت‌پذیری اقتصاد خبر داد.


مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به شکل‌دهی بازارهای جدید، گسترش پایدار سهم صادرات ایران در بازارهای هدف و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه و(CIS) گفت : توسعه بانکداری یکپارچه(Core Banking) در اولویت است.


اجرای دستورالعمل "تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط" و سایر ضوابط ابلاغی بانک مرکزی در بانک در راستای تامین مالی نظام اقتصادی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت : کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه شعب و بازاریابی، در سال اقتصاد مقاومتی شامل راه اندازی سامانه باشگاه مشتریان بانک در راستای افزایش تعامل و ارتباط موثر با مشتریان و افزایش رضایت مندی مشتریان با ایجاد ارزش افزوده هم بوده است.
راه اندازی کمپین خدمات بازاریابی و تامین مالی صادرات به کشور روسیه در سامانه باشگاه مشتریان بانک به اعضای باشگاه مشتریان که مقصد صادراتی آنها کشور روسیه باید ، کمک کرده است.


وی گفت: انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با، شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات، شرکت صرافی توسعه صادارت، شرکت پارسیان کسب و کار هم محله (زودل) به منظور ارایه خدمات در حوزه بازاریابی بین الملل، امضاء توافق‌نامه با شرکت پیک فرزانه پویان به منظور ارایه خدمات ویژه به اعضای باشگاه مشتریان بانک در مکان بازار چیگل جهت حمایت از صادرات از عملکردها بانک است.


حمایت مالی از ایده‏های نو و شرکت‏های دانش بنیان ؛ شفافیت و ارائه بموقع گزارشات مالی به عنوان اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری؛ تقویت و نظارت بیشتر بر اجرای نظام کنترل‏های داخلی به منظور جلوگیری از سوء استفاده‏های احتمالی، اتلاف منابع، و عدم کارآیی ؛ و توجه به کیفیت خدمات و نیازمندی‏های اشخاص ذینفع در کنار گسترش دامنه کارگزاران بانک در حوزه انتقالات ارزی هم از اقدامات ارزشمند ماست.


وی همچنین از همگرایی با استانداردهای بین‌المللی (IFRS) به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاران خارجی در مقایسه با سایر گزینه‏ های در اختیار آنان خبر داد.

برچسب ها: صادرات توسعه مالی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *