قوه‌قضاییه بهترین یار بهزیستی در حل آسیب‌های اجتماعی است

11:39 - 07 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۷۸۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بدون همکاری با قوه قضاییه امکان‌پذیر نخواهد بود و بهزیستی در امر مداخله در بحران و پیشگیری از وقوع آسیب یاوری بهتر از قوه قضاییه نخواهد یافت.

: مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بدون همکاری با قوه قضاییه امکان‌پذیر نخواهد بود و بهزیستی در امر مداخله در بحران و پیشگیری از وقوع آسیب یاری بهتر از قوه قضاییه نخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار حقوقی میزان، دکتر علی‌محمد زنگانه در نشست تدوین نهایی تفاهم‌‌نامه با سازمان بهزیستی که با حضور مسئولین امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سازمان بهزیستی برگزار شد، با اشاره به مباحث و آسیب‌های اجتماعی کشور تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی مطالبه‌ سنگینی است که بر گردن ساختارهای متولی این حوزه افتاده است.

وی افزود: بر اساس بند پنجم اصل 156 قانون اساسی ساختارهای پیشگیری باید اقدام مناسب را برای پیشگیری انجام داده و در راستای باز اجتماعی کردن مجرمان و آسیب‌دیدگان اجتماعی برنامه‌های لازم را اجرایی کنند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی از وقوع جرم ادامه داد: علاوه‌براین مقام معظم رهبری در حکم دوره پنج ساله دوم رئیس قوه قضاییه بر ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یا معاضدت دستگاه‌های مسئول و با اغتنام از فرصت‌های پرشتاب تاکید کردند و پیشگیری را امری فراقوه‌ای دانستند و تاکید معظم‌له در این زمینه نشان دهنده آن است که دستگاه‌هایی که وظیفه ذاتی‌شان پیشگیری از آسیب ها و جرائم است باید با هم‌افزایی نسبت به این موضوع اقدام و به قوه قضائیه معاضدت کنند.

وی با تاکید علمی بودن مداخلات پیشگیرانه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: دستگاه‌های متولی حوزه پیشگیری باید با یکدیگر در ارتباط باشند و مداخلاتشان علمی طراحی شود و سازمان بهزیستی با توجه به وجود معاونت های اجتماعی و پیشگیری از آسیب های در آن سازمان بهترین همراه برای قوه قضاییه در امر پیشگیری از وقوع از جرم است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

زنگانه با اشاره به سیمای جرایم در کشور تصریح کرد: در 10 اتهام اول کشور آثاری از خشونت دیده می‌شود، علاوه‌بر آمار خشونت، 46 درصد از جمعیت زندانیان را جرائم و آسیب های مواد مخدر تشکیل می‌ دهند و 68 درصد جرایم ارتباط غیرمستقیم با اعتیاد و مواد مخدر دارند، همچنین باتوجه سیمای دعاوی کشور افزایش ناهنجاری‌های حوزه خانواده (مثل طلاق توافقی، مطالبه مهریه و نفقه، الزام به تمکین و طلاق به درخواست زوجه )مواجه هستیم که حل این مشکلات جز با هم‌افزایی امکانپذیر نخواهد بود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اضافه کرد: ما در پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی نمی‌توانیم هر کدام به صورت جزیره‌ای و متفاوت عمل کنیم بلکه برای رسیدن به هدف به همکاری متقابل نیاز داریم.

وی هم‌افزایی بهزیستی با قوه قضاییه را فرصتی مغتنم دانست و گفت: حل بسیاری از آسیب‌ها بدون همکاری با قوه قضاییه امکان‌پذیر نخواهد بود و بهزیستی در امر مداخله در بحران و پیشگیری از وقوع آسیب یاری بهتر از قوه قضاییه نخواهد یافت و این دو نهاد در مسائلی مثل حل مشکلات کودکان کار و خیابان، زنان ویژه، دختران فراری، معتادان کارتن خواب و... بهترین همکاری را می‌توانند داشته باشند.

زنگانه ادامه داد: تنها با همکاری و هم‌افزایی می‌توانیم مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در کف خیابان وجود دارد را حل کنیم و با شروع همکاری و امضای این سند همکاری، مطالبات بهتر شکل می‌گیرد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یادآور شد: باید به سند همکاری که تدوین آن به پایان رسیده به صورت عملیاتی عمل کنیم و بهتر است برای هم‌افزایی بیشتر در برنامه‌های سال 94 پروژه های مندرج در سند در قالب پروتکل مشترک ارائه شود و به استان‌ها ابلاغ گردد.

زنگانه با بیان اینکه برای همه استان‌ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نباید یک نسخه واحد در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: به طور قطع باید پروتکل های ابلاغی انعطاف پذیری لازم را برای طراحی مداخلات در سطح استان ها را فراهم نماید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *