کشف 3 میلیارد فرش سرقتی در عملیاتی پیچیده

8:56 - 23 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۷۸۱۰
اعضای باند سرقت 3 میلیارد تومان فرش نفیس در اردبیل با تحقیقات پلیس دستگیر و فرش های نفیس کشف شد.
فرشبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،چندی پیش در پی وصول پرونده سرقت سه میلیارد تومانی از مغازه فرش فروشی واقع در یكی از میادین حساس و مهم شهر اردبیل و شكایت شاكی، در آن زمان با توجه به اینكه دلایل كافی از سوی مرجع قضایی مبنی بر سرقت از مغازه شاكی یافت نشد و تحقیقات آنان به نتیجه نرسیده بود، پرونده مطروحه از سوی مقام قضایی با قرار ساختگی بودن سرقت مختومه و حكم صادره به شاكی ابلاغ  اما شاکی با مراجعه به آگاهی اردبیل، به حكم صادره اعتراض و خواستار رسیدگی مجدد به پرونده شد. 
 
با توجه به حساسیت موضوع پرونده و ارزش ریالی بالای آن، با دستور سرهنگ عالیزاده رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل، مجددا رسیدگی و بازبینی مدارك ارئه شده توسط شاكی در دستور كار كارآگاهان قرار گرفت. 
 
كارآگاهان با شناخت كافی از سارقان فرش و شگردهای بكار رفته، به سمت سارقین خاصی سوق داده شده و بررسیهای خود را برای یافتن سرنخ از این افراد ادامه دادند. 
 
در ادامه رسیدگی ویژه به این پرونده معلوم شد در سال 93 یك مورد سرقت از مغازه فرش فروشی توسط سارقی حرفه ای كه پس از سرقتهای خود هیچگونه آثاری بر جا نگذاشته ولی با هوشیاری كارآگاهان پلیس آگاهی اردبیل شناسایی و دستگیر شده بود رخ داده است. 
 
لذا به منظور رعایت حقوق شهروندی این سارق، هماهنگی لازم با مقام قضایی انجام و طی یك عملیات غافلگیرانه پلیسی شناسایی و دستگیر و مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفت كه نهایتا به خرید پنج تخته فرش نفیس و تعداد 14 تابلو فرش ابریشمی گران قیمت از شخصی به هویت معلوم كه دارای سوابق متعدد سرقت است، اعتراف کرد.
 
در ادامه مشخص شد چند تخته از فرشها در دست شخص دیگری است که او با دستور قضایی در تهران دستگیر و 4 تخته فرش نفیس از او کشف شد. 
 
با  توجه به سیر موفق پرونده و شناسایی 2 نفر از مالخران كه اموال مسروقه از آنها کشف شده بود،هر دوی آنها به خرید فرش ها از یک نفر اعتراف کردند.  تحقیقات ویژه و پیچیده پلیسی برای شناسایی و یافتن این متهم آغاز و با توجه به نبود هیچگونه نام و نشانی از وی، كارآگاهان تحقیقات ویژه  پلیسی خود را انجام و در نهایت وی را در حین استعمال مواد مخدر در مخفیگاه خود دستگیر كردند. 
 
با انتقال متهم ردیف اول به آگاهی و ادامه تحقیقات، بازجویی فنی و پلیسی  با ارائه دلایل و  مدارک و اموال مكشوفه، به سرقت با همدستی 4 نفر دیگر اقرار و اعلام کرد هیچ گونه مشخصات دیگری به غیر از نام آنها نداشته و بعد از سرقت  با تحویل گرفتن سهم خود جدا شده و تنها به اهل محل مشخصی در اردبیل بودن آنان اطمنیان دارد. 
 
تحقیقات مجدد شروع و در نهایت دو نفر دیگر از متهمان دستگیر كه آنها نیز به بزه انتسابی اعتراف و هر كدام با صدور قرار مناسب از سوی مقام قضایی روانه زندان شدند.

در ادامه دو متهم دیگر پرونده در تهران شناسایی شدند و با هماهنگی مركز عملیات ویژه پلیس آگاهی  اقدامات برای دستگیری آنها آغاز شد. در ادامه مشخص شد یکی از سارقان به اردبیل بازگشته و در قهوه خانه ای مخفی شده است. 

نهایتا با استفاده از اصل غافلگیری این متهم نیز در آن مكان دستگیر و به پلیس آگاهی انتقال كه در پیگیری بعدی و تحقیقات صورت گرفته به سرقت اقرار و از  تعداد او هفت تخته تابلو فرش، دو تخته فرش شش متری، یك تخته فرش نه متری، یك تخته فرش كوچك (زرنیم تك 40) نفیس كه متهم در منزلی جاسازی کرده بود كشف و اموال مكشوفه به همراه خودرو پژو متعلق به وی ضبط شدند. 
 
این متهم نیز با قرار وثیقه مناسب روانه زندان شد.فرشهای مکشوفه با دعوت پلیس از صاحب اصلی آنها به وی عودت گردیدند.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
 

برچسب ها: سرقت فرش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *