تجارت ترجیحی با ترکیه به صلاح تولید داخل نیست/ لزوم اصلاح توافقنامه توسط وزارت صنعت

10:56 - 07 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۷۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه به صلاح تولید داخل نیست، گفت: در شرایط فعلی که توان رقابت با تولیدات خارجی را نداریم، این توافقنامه به ضرر تولید تمام خواهد شد.

: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه به صلاح تولید داخل نیست، گفت: در شرایط فعلی که توان رقابت با تولیدات خارجی را نداریم، این توافقنامه به ضرر تولید تمام خواهد شد.

سیدمحمدبیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه باید از تولید داخل حمایت کرد، افزود: دولت باید با روش‌های مختلف به نوعی از تولید داخل حمایت کند. به عنوان مثال به شرطی کالاهای خارجی را وارد کند که مشابه همان کالاها را هم به کشور مقابل یعنی ترکیه صادر کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ویژه در حوزه پوشاک فضای رقابتی برای تولید کنندگان داخلی وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نباید اقدام به ورود جنس خارجی کند.

بیاتیان با اشاره به اعتراض تولیدکنندگان به توافقنامه ترجیحی با ترکیه گفت: به اعتقاد من اعتراض تولیدکنندگان بجاست و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توافقنامه را اصلاح کند.

نماینده بیجار با بیان اینکه کالاهای صادراتی ما باید از موادخام و اولیه خارج شده و به سمت کالاهای صنعتی برویم، افزود: در این توافقنامه کالاهای وادراتی از ترکیه محصولات صنعتی و کالاهای با ارزش صادراتی بالاست در حالیکه کالاهای صادراتی از ایران عموما موادخام و اولیه است که این از معایب این توافقنامه است که باید اصلاح شود.

گفتنی است توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه با اعتراض تولید کنندگان مواجه شده است. به گفته دبیرمجمع کارآفرینان ایران طبق این توافقنامه اقلام مورد تخفیف از طرف ترکیه در این موافقتنامه بیشتر محصولات و موادغذایی است در حالیکه در فهرست مورد تخفیف توسط ایران تماما محصولات صنعتی و کالاهای سرمایه ای است.

همچنین در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس که با حضور وزیر صنعت و دیگر مسئولین و به بهانه اعتراض تولیدکنندگان داخلی به قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه برگزار شده بود؛ رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در خصوص نتیجه این جلسه از موافقت دولت مبنی بر تغییر فهرست کالاهای قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه در هر ۳ ماه یکبار خبر داد.

به گفته حمیدرضافولادگر قرار شده اصلاحات وزارت صنعت در لیست قرارداد مذکور به مجلس شورای اسلامی ارسال و مورد بررسی قرار بگیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *