چه کسانی در سال 96 از گردونه دریافت یارانه خط می‌خورند؟

6:14 - 22 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۶۸۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
با توجه به نزدیک شدن به زمان واریز یارانه نقدی و با وجود اعلام برخی از مسئولین مبنی بر عدم حذف دهک‌های پردرآمد از گردونه دریافت یارانه، هنوز ابهامات فراوانی در این‌باره وجود دارد و تا زمان واریز اولین مرمحله یارانه در سال 96 جزئیات حذف شدگان در سری جدید مشخص نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در حالی که به زمان واریز هفتاد و چهارمین مرحله واریز یارانه نقدی کمتر از 5 روز دیگر باقی مانده است، هنوز ابهامات فراوانی در خصوص نحوه حذف سری جدیدی از دهک‌های پر درآمد ایجاد شده است.
 
با وجود اینکه نوبخت سخنگوی دولت در ماه‌های پایانی سال 95 خبر از قطع یارانه 4 میلیون و 853 هزارو 386 نفر از افرادی که درآمد ناخالصشان بیش از 3 میلیون داد و تاکید کرد: حذف گسترده یارانه افراد جامعه منجر به نارضایتی از نظام خواهد شد.
 
اما در این میان محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ در توضیح حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه گفت: تنها متناسب با احکام برنامه ششم توسعه مشخص شد که خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به میزان 20 درصد حداقل حقوق را دریافت کنند که این مبلغ به یارانه آنها اضافه خواهد شد و تامین منابع این پرداخت ها از محل حذف یارانه افراد پُردرآمد صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به تصمیمات این کمیسیون برای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال جاری گفت: مبلغ 48 هزار میلیارد تومان به انواع روش های نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند پرداخت می شود که مبلغ یارانه اشخاص نیز در سال 96 همانند سال 95 پرداخت خواهد شد و تغییری پیدا نکرد.
 
به علاوه حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح اینکه نباید حذف یارانه غیر نیازمندان در سال جاری ادامه یابد، گفت: چرا باید حذف داشته باشیم،کجا گفته شده که غیرنیازمندان نباید یارانه بگیرند. در قانون هدفمندی آیا حکمی برای حذف غیرنیازمندان وجود دارد، در قانون هدفمندی بحث پرداخت یارانه به کل کشور بود و از طرفی غیرنیازمندان که خودرو دارند بنزین بیشتری مصرف می‌کنند، در نتیجه هزینه پرداختی بیشتری خواهند داشت،این نگاه مجلس و قانون است. صراحتی برای حذف غیرنیازمندان وجود ندارد و دولت می‌تواند به اختیار این کار را انجام دهد.
 
با وجود نظرات متفاوت برخی از مسئولین مبنی بر حذف و یا عدم حذف دهک‌های پر درآمد از گردونه دریافت یارانه، باید تا زمان واریز اولین یارانه سال 96 صبر کرد تا شاید دولت در این نوبت سری جدیدی از پردرآمدها را از گردونه دریافت یارانه حذف و یا برنامه‌ای برای حذف دهک‌های پردرآمد نداشته باشد.
 
حال باید دید درآستانه انتخابات دهک‌های پردرآمد از گردونه دریافت یارانه حذف می‌شوند و یا حذف افراد به بعد از انتخابات و تعیین کابینه جدید دولت موکول می‌شود؟
 
پیش‌بینی می‌شود هفتاد و چهارمین مرحله یارانه نقدی بامداد شنبه 26 فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.
 
لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همچون ماه گذشته 45 هزار و 500 تومان است.  
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *