رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مدعیان حقوق بشر از پیشرفت ایران می‌هراسند

13:34 - 06 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۶۷۴
خبرگزاری میزان: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استکبار از کشورهای دارای بمب هسته‌ای هراس ندارد اما از وجود چند سانتریفیوژ نگران است چرا که این تمدن به آن‌ها اجازه ظهور نداده و پیشرفت مضاعف کرده‌ است.

: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استکبار از کشورهای دارای بمب هسته‌ای هراس ندارد اما از وجود چند سانتریفیوژ نگران است چرا که این تمدن به آن‌ها اجازه ظهور نداده و پیشرفت مضاعف کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، سعید جلیلی در دومین مراسم رونمایی از سند جامع نقض حقوق بشر در انگلیس در سال ۲۰۱۴ که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اعتقاد بر اینکه زمانی که درباره حقوق بشر صحبت می‌شود این بحث مطرح می‌شود که در مورد حقوق بشر حق و حقیقت چیست، اظهار کرد: اگر تعریف روشنی از حق نداشته باشیم نمی‌توانیم از حقوق انسان‌ها یک تعریف دقیق ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه آنچه می‌شود با آن حیات انسان‌ها و آزادی آنها را جهت داد حقیقت است و به سایر مفاهیم مفهوم می‌بخشد و تعریفی از عدالت برای ما ارائه می‌دهد و می‌تواند به مفاهیم حیات انسان تعالی بخشد، افزود: چراکه بسیاری از کسانی که اندیشه آنها و هدفشان انکار حقوق انسان است و برای انسان حقی قائل نیستند، چاره‌ای جز انکار اصل حقیقت ندارند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انکار حقیقت ساده نیست و کسی به‌سادگی نمی‌تواند حقیقت را انکار کند، تصریح کرد: برای همین بسیاری از کسانی که درصدد انکار حق انسان‌ها هستند برای حقیقت تعاریفی را ارائه می‌دهند که آن را طبق اظهارات خود دست نیافتنی تلقی کنند.

وی با بیان اینکه از نظر قدرت‌ها چیزی به نام حقیقت وجود ندارد، بیان کرد: بسیاری بر این مبنا مطامع غیرانسانی را بنا می‌کردند و به همین دلیل در 5 قرن گذشته اندیشه‌ای شکل گرفت که بنا برانکار حقیقت بود و مطامع استکباری را مبنای حق جلوه می‌داد.

جلیلی با اشاره به اینکه البته این نگاه جدید نیست و قدیمی است و این تفکر برای محدودیت آزادی انسان و تجاوز به حقوق انسان نیاز به چنین مبنایی دارد، خاطرنشان کرد: آنها برای تحقق استکبار نیازمند انکار حق‌اند و اگر حقی نباشد هرکسی می‌تواند مدعی این حق شود.

وی با اشاره به اینکه آنچه در 5 قرن گذشته شکل گرفت این بود که یک تمدنی ساخته شود که بر مبنای نفی حقیقت بود، گفت: در برابر اندیشه استکباری اندیشه والای انسانی در 4 پنج قرن پیش از سوی ملاصدرا مصرح شد که جهان بر مبنای حقیقتی است که بر هر چیزی تعالی می‌دهد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با توجه به اینکه دکارت‌ها نیز در برابر این اندیشه ملاصدرا بودند و نگاه خود را در قالب تمدنی که امروز شاهدیم تداوم دادند، ابراز کرد: تفکر آنها بر این مبنا بود که حقیقت چیزی است که هرکسی هر چه فکر می‌کند آن است.

وی با بیان اینکه بر همین مبنا شاهدیم بنای انکار حقیقت گذاشته می‌شود و مبنای انکار حقوق انسان می‌شود، عنوان کرد: بر مبنای همین اندیشه است که جان لاک ناقض حقوق بشر پدر آزادی شناخته می‌شود و از افتخاراتش این است که یکی از سهامداران عمده شرکت‌های برده‌داری است چراکه حق را انکار کردند و بر همین مبنا این فرد تشکیل دولت را برای حفظ مالکیت ملاکان می‌داند.

جلیلی با اشاره به اینکه جان لاک هدف اصلی جامعه مدنی را حفظ دارایی سرمایه‌داران بیان می‌کند و به همین دلیل کسانی که در وضع طبیعی قرار دارند حق دارایی ندارند، ادامه داد: به همین دلیل چنین فردی از سهامدار شدن در چنین شرکتی ابا ندارد و پدر اندیشه لیبرال نیز نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تمدنی که با این نگاه شکل می‌گیرد در مسیر خود به چپاول و استعمار می‌پردازد، اظهار کرد: جالب است که با تاریخی که اینها نسبت به حقوق انسان‌ها با مبنای تئوریک خود دارند، باز انتظار تشویق دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در موضوع ملی شدن نفت و در گذشته ایران و کشورهای منطقه می‌بینیم مبنای حق عدالت و مردم‌سالاری نیست بلکه مبنا را قدرت قرار داده‌اند، گفت: چگونه انتظار دارید در مبنای قدرت حق انسان یافت شود؟

وی با بیان اینکه این‌گونه تفکرات تنها در پیشینه قدرت‌های استعماری وجود نداشته بلکه هنوز و در همین سال 2015 نیز با صراحت این مطالب دنبال می‌شود، افزود: اندیشمندان و نخبگان غربی اکنون نیز به همان تفکر پیشین معتقدند و برای خود این حق را قائل‌اند که باید برای تحقق منافع خود در جهان اعمال قدرت کنند.

جلیلی با اشاره به اینکه این سند که امروز رونمایی می‌شود برگی از هزاران برگ سند نقض حقوق بشر در این کشورها است، تصریح کرد: در سال جاری است که این نگاه را دنبال می‌کنند و این است که آنها را اگر بررسی می‌کنیم در روند رفتاری‌شان روند تئوریزه استکباری است.

وی با بیان اینکه در کمتر از 20 سال پیش در یک کشور کوچک آفریقایی در کمتر از 3 ماه یک‌میلیون نفر کشته می‌شوند و نخست‌وزیر وقت بریتانیا نسبت به این مسئله بی‌تفاوت است، بیان کرد: این مقام بریتانیایی نه‌تنها به این مسئله بی‌تفاوت است که حتی سفرا و کارمندان خود را هم از آن کشور بیرون می‌کشند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنها به دنبال این بودند که این کشتار نسل‌کشی معرفی نشود، اما برای 11 سپتامبر دو کشور را اشغال کردند، خاطرنشان کرد: طبق آمار غربی در روند اشغال افغانستان کشت مواد مخدر 4 برابر می‌شود و چرا اینجا کسی از حقوق بشر دفاع نمی‌کند.

وی با توجه به اینکه امروز در منطقه هر حکومتی که بیش‌ترین فاصله را با دموکراسی دارد متحد اینها می‌شود و درجایی دیگر برای تأمین منافع خود فضاهایی را ایجاد می‌کنند که برچسب نقض حقوق بشر به آن بچسبانند، عنوان کرد: با این وجود اگر هزاران زن و بچه در غزه شهید شوند کسی حق دفاع از حقوق بشر را ندارد.

جلیلی با بیان اینکه سیاست‌مداران انگلستان به‌صراحت بیان می‌کند که کار ویژه دولت تأمین منافع ثروتمندان است، پرسید: حال چرا امروز این مدعی حقوق بشر که به نظر خود موفقیتی را کسب کرده امروز علیه اسلام این‌چنین بسیج شده است؟

وی در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه دلیل این مسئله احساس تشکیل اندیشه‌ای است که به‌عنوان تنها تمدن خود را جلوه می‌دهد و تمدن غرب را به چالش می‌کشد و کذب در تعریف دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم را در تمدن غرب نشان می‌دهد، ابراز کرد: به همین دلیل این مسئله برایشان ناگوار بوده و اجازه ظهور و بروز تمدن اسلامی را نمی‌دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *