کارگردان رهایی از بهشت: شهید آوینی خلاقیت و نوآوری داشته است

17:07 - 19 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۶۷۲۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
علی نوری اسکویی با اشاره به زوایای مختلف انیمیشن رهایی از بهشت از خلاقیت و نوآوری شهید آوینی در مسیر فعالیت خود سخن گفت.
کارگردان انیمیشن رهایی از بهشتعلی نوری اسکویی کارگردان فیلم انیمیشن «رهایی از بهشت» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به پیوند موضوعی ساخته خود با موضوع انقلاب اظهار داشت: فیلم «رهایی از بهشت» سرگذشت نویسنده ای فرانسوی است که به ایران سفر می کند و در بخشی از سفر خود که با جنگ ایران و عراق نیز همزمان شده است، قصد دارد تا برای سوژه یابی به منطقه ای جنگی سفر کند. اما این اجازه به او داده نمی شود. با این وجود کلیتی از جنگ در بخش کوتاهی از فیلم به تصویر و آن حال و هوا و فضا نمایش داده می شود. 

وی با اشاره به یک نقطه ضعف در بازنمایی وقایع انقلابی در آثار هنری افزود: واقعیت این است در فضای انقلاب اسلامی ایران، زوایا و جریانات مختلف فکری و سیاسی ظهور و بروز یافته و هریک از این ها به نوعی در این ماجرا تاثیرگذار بوده اند. بخش عمده ای از این جریانات از نگاه مردم بهتر روایت می شود. در حالی که بیشتر آثار معمولا طی سال های بعد از انقلاب تاکنون از زاویه دید معدودی از افراد انقلابی و درگیری شان با ماموران امنیتی رژیم پهلوی روایت شده‌اند. 

نوری اسکویی با اشاره به مغفول ماندن برخی جریانات مهم اجتماعی انقلاب از نگاه مردم در عالم هنر توضیح داد: جریانات انقلابی مختلفی بین مردم بوده است که می توان درباره آن فیلم ساخت و از نگاهی یک طرفانه به این ماجرا فاصله گرفت. زیرا مردم را از نزدیک رویدادهای انقلاب را لمس کرده اند و خود می‌توانند راوی آن باشند. همچنین می‌توان نگاه خبرنگاران خارجی، گروه های دانشجویی، مبارز و مذهبی و حتی گروه های قومی ایران را در آثار انقلابی به تصویر کشید. 

وی با اشاره بر محوریت سینمای شهید آوینی که هفته هنر انقلاب همزمان با شهادت او در تاریخ نامگذاری شده است، توضیح داد: شهید سید مرتضی آوینی در دوران حیات خود، صرفا به فیلمسازی و مستندسازی مطابق جریان موجود نپرداخته است. بلکه خلاقیت و نوآوری داشته و گاهی خلاف جریان حرکت کرده است. 

این فیلمساز با اشاره به یک ضرورت ادامه داد: اکنون پرداختن به این ماجرا که ما چقدر در مسیر تربیت فیلمسازان مولف و خلاقی نظیر او حرکت کرده ایم، اهمیت دارد. هنرمندی که تلاش کند جریان هنری جدیدی را ایجاد کند و نامی از خود به یادگار بگذارد که برایش یادواره برگزار کنند. این در حالی است که عمدتا هنرمندان ما در سال های بعد از انقلاب تاکنون بیش از تاثیرگذاری، تاثیرپذیر بوده اند. 

وی همچنین درباره قابلیت‌های حوزه انیمیشن برای پرداختن به مباحث انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست گذاری در بخش انیمیشن تاکنون در مسیری نبوده که به مخاطبان و فیلمسازان انگیزه بدهد. اگر فضای کلیشه ای حاکم بر سینمای ارزشی شکسته شود، می توان سینمای جدی تری را در این حوزه شاهد بود. سینمایی که از خاستگاه مردمی باشد، به اصطلاح از دل بر آید و بر دل نشیند. در حالیکه سال هاست برنامه ها و آثار انقلابی جنبه سفارشی پیدا کرده اند و تاثیرگذاری بسیار پایینی دارند. 

گفتنی است انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» در قالب هفته هنر انقلاب روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ساعت ۲۰ در تالار اندیشه حوزه هنری اکران می شود و هفته هنر انقلاب به مناسبت سالروز درگذشت شهید مرتضی آوینی تا ۲۵ ماه جاری در حوزه هنری در حال برگزاری است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *