موشک‎های تاماهوک چگونه به سمت الشعیرات شلیک شدند؟/واکنش ایران و روسیه به حمله آمریکا به سوریه/موافقان و مخالفان حمله به سوریه را بشناسید

8:02 - 19 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۶۳۴۶
حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات در استان حمص سوریه همچنان با واکنش‎های مختلفی از سوی رهبران کشورهای مختلف روبرو شده است.
به گزارش گروه بین‌الملل ، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا قصد دارد در پاسخ به «حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان»، تحریم‌های جدیدی علیه دولت سوریه اعمال کند.

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که در راستای تنبیه دمشق به دلیل حمله شیمیایی به غیرنظامیان، آمریکا حمله به پایگاه نظامی در سوریه را با دور جدیدی از تحریم‌ها علیه این کشور ادامه می‌دهد.


وزیر خزانه داری آمریکا

منوشین افزود: ما برای جلوگیری از این اقدامات تحریم‌های جدیدی علیه دمشق اعمال خواهیم کرد.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که این تحریم‌ها در آینده نزدیک اعلام خواهند شد اما جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرد.

بامداد روز جمعه آمریکا با ادعای پاسخ به حملات شیمیایی «خان شیخون» در ادلب، با 59 موشک «تاماهاوک» پایگاه نظامی «شعیرات» در سوریه را هدف قرار داد.


***

«جان کری»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا ضمن دفاع از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر حمله به پایگاه نظامی الشعیرات در استان حمص سوریه، از سرعت عمل ترامپ در صدور دستور حمله به پایگاه ارتش سوریه ابراز خشنودی کرده است.


جان کری

پولیتیکو به نقل از منابع نزدیک به جان کری گزارش داد: جان کری نه تنها از اقدام ترامپ در هدف قرار دادن پایگاه نظامی سوریه حمایت قاطع کرده بلکه از اقدام سریع ترامپ در این راستا نیز ابراز خشنودی کرده است.

***

مولود چاوش اوغلو، جمعه شب در اظهاراتی مدعی شد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وی ادعا کرد که بشار اسد نباید در دولت انتقالی سوریه حضور داشته باشد.


چاوش اوغلو

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری با اشاره به اینکه منبج شهری عربی است که 2 درصد از جمعیت آن از کُردهاست اظهار داشت نباید اجازه اشغال این منطقه را به گروهک یگان‎های مدافع خلق داد.

چاوش اوغلو افزود: ترکیه خواستار حفوظ تمامیت ارضی سوریه است.

***


فاکس نیوز در گزارشی تحت عنوان "جمعه شب چه گذشت؟" گزارش داد که تصاویر ماهواره‎ای نشان می‏‎دهند که پایگاه هوایی سوریه بامداد جمعه به وسیله 59 فروند موشک از نوع "تاماهوک" هدف حمله قرار گرفته است.

بنابر گزارش فاکس نیوز این حمله نظامی به انهدام فرودگاه، هواپیماها و انبارهای سوخت در پایگاه الشعیرات منجر شده است.

این شبکه اعلام کرد که واشنگتن این حمله را اینگونه توجیه کرد که نیروهای سوری حمله‎ای شیمیایی را در ریف ادلب به اجرا گذاشته‎اند.

فاکس نیوز می‎افزاید: حمله موشکی به انهدام 12 آشیانه پرواز، چند انبار سوخت و پایگاه پدافندی ارتش سوریه منجر شده است.


موشک تاماهوک

در همین حال نیروهای سوری اعلام کردند که بر اثر این حمله دستکم 7 سرباز کشته و 9 نفر دیگر مجروح شدند.

استاندار حمص اعلام کرد که حمله موشکی آمریکا تلفاتی نداشته است اما دو مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا اظهار داشتند که حمله موشکی 20 فروند هواپیمای سوری را منهدم کرده است.

این دو مقام آمریکایی گفتند که هیچ یک از هواپیماها نتوانستند پیش از شلیک موشک به آسمان پرواز کنند.

آنها افزودند که تمامی هواپیماها که از نوع جنگی بوده‎اند منهدم شده و هیچ بالگردی هدف قرار نگرفته است.

این دو مقام آمریکایی تاکید کردند که هیچ هواپیمای روسیه در پایگاه الشعیرات مستقر نبوده است.

در همین حال چند مقام آمریکایی گفته‎اند که در زمان حمله موشکی بین 12 تا 100 نیروی روس در پایگاه نظامی سوریه در استان حمص قرار داشتند.

کشتی‎های جنگی آمریکا ساعت 3:45 دقیقه صبح جمعه چندین فروند موشک به سمت پایگاهی نظامی در استان حمص شلیک کردند.

دمشق در واکنش به این حمله نظامی آن را تجاوزی آشکار به خاک سوریه توصیف کرد.

***

نیویورک تایمز در مطلبی ضمن اشاره به حمله هوایی آمریکا به پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص سوریه نوشت: ایران حمله هوایی به این پایگاه نظامی را محکوم کرد.

نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نوشت: ایران حمله به پایگاه هوایی سوریه که به تقویت تروریست‌ها و پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه منجر می‌شود را محکوم می‌کند.

نیویورک تایمز افزود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله نظامی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه اعلام کرد که ایران به عنوان بزرگ ترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملان و قربانیان آن محکوم می‎کند.

نیویورک تایمز در ادامه ضمن اشاره به محکومیت این حمله هوایی از سوی روسیه نوشت: «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات اعلام کرد که این حمله هوایی ضربه‌ای قابل توجه به روابط آمریکا و روسیه خواهد بود.


ظریف و لاوروف

به نقل از دیمیتری پسکوف در این گزارش آمده است: حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تجاوز به یک کشور مستقل با بهانه‌های واهی است.

منابع خبری بامداد جمعه از حمله موشکی غافلگیرانه آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در نزدیکی استان حمص در مرکز این کشور خبر دادند.
 
این حمله به بهانه حادثه شیمیایی روز سه شنبه در استان ادلب صورت گرفت که ماشین تبلیغاتی و رسانه‎ای غرب انگشت اتهام آن را در روزهای گذشته به سمت دولت سوریه نشانه رفته است.

***

کارشناسان نظامی روسیه معتقدند که عدم واکنش سامانه‎های موشکی روسیه در مناطق حمیمیم و طرطوس به عملیات نظامی آمریکا در سوریه به منظور مقابله با خطر احتمالی بروز جنگ صورت گرفت.

یک عضو آکادمی علوم نظامی روسیه به روزنامه ایزوسیتا می‌گوید: خویشتنداری نظامیان روس احتمال بروز جنگ هسته‎ای را خنثی کرد.


پوتین ترامپ

وی با اشاره به اینکه سوال اساسی که اکنون مطرح می‎شود این است که چرا سامانه‎های موشکی روسیه موشک‌های آمریکا را ساقط نکرده‎اند اطهار داشت: در صورت ساقط کردن موشک‎های آمریکایی احتمال بروز جنگ هسته‎ای وجود داشت.

این عضو آکادمی علوم نظامی با بیان اینکه در صورت شلیم موشک‎های روسیه به سمت موشک‎های آمریکایی احتمال جنگ دو کشور در کشوری ثالث وجود داشت افزود: اسرائیل و ترکیه نیز پیشتر خاک سوریه را هدف قرار داده بودند اما با این وجود ما از فرودگاه‌ها و تاسیساتمان حفاظت می‎کنیم.

***

صدها نفر از اهالی نیویورک در اعتراض به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حمله نظامی به سوریه دست به تظاهرات زدند.


نیویورک

بنابر گزارش‌ها حدود 400 نفر از اهالی نیویورک با تجمع در یکی از میدان‌های اصلی این شهر ضمن اعتراض به دستور ترامپ مبنی بر حمله نظامی به سوریه، صحت ادعای مطرح شده مبنی بر انجام حمله شیمیایی در منطقه خان‌شیخون از سوی دولت سوریه را نیز زیر سؤال بردند.

***

ارتش آمریکا بامداد روز جمعه به دستور ترامپ با 59 موشک توماهوک پایگاه نظامی الشعیرات در استان حمص را هدف قرار داد.

تعدادی از کشورهای متحد آمریکا حمایت خود از این اقدام ترامپ را اعلام و کشورهایی نیز این اقدام را محکوم کردند. 

حامیان آمریکا در منطقه حمایت خود را از این اقدام ترامپ اعلام و آن را «پاسخی مناسب» به اقدامات ارتش سوریه عنوان کردند.

این اقدام ترامپ از سوی ایران و روسیه به شدت محکوم شد و مقامات کشور عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله نظامی، آن را مداخله شتابزده در امور سوریه عنوان کرد.


حمله آمریکا به سوریه

سخنگوی دولت انگلیس در واکنش به این حمله هوایی گفت: انگلیس حمایت کامل خود از این حمله هوایی که به اعتقاد ما پاسخی مناسب به حمله شیمیایی دولت سوریه، است را اعلام می‌کند.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن گفت: بسیاری از غیرنظامیان قربانی حملات شیمیایی  شدند؛ دولت ژاپن از تصمیم آمریکا در راستای جلوگیری از گسترش و استفاده از سلاح‌های شمیایی حمایت می‌کند.

«نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این حمله شیمیایی گفت که جوامع بین‌المللی باید موضع خود در برابر اقدامات دولت سوریه را حفظ کنند.

کورتولموش در ادامه گفت: دولت بشار اسد باید در عرصه بین‌المللی مجازات شود و روند صلح در سوریه نیز باید شتاب بگیرد.


***

هیلاری کلینتون رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا ضمن حمایت از حمله موشکی آمریکا علیه سوریه، دونالد ترامپ را به ریاکاری متهم کرد.

کلینتون با پشتیبانی از حمله نظامی علیه سوریه مدعی شد: این اقدام نظامی باید در یک چارچوب و راهبرد کلی‌تری برای پایان‌ دادن به جنگ سوریه انجام بگیرد.


کلینتون

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به حرکت دولت ترامپ به سوی پشتیبانی از آنچه ارزش‎های آمریکایی خواند افزود: امیدوارم که مقامات دولت ترامپ تشخیص دهند که ما نمی‌توانیم از یک سو مدعی باشیم که حامی کودکان سوریه هستیم و از سوی دیگر مرزهای خود را به روی کودکان سوری ببندیم.

***

بن‌علی یلدریم ضمن تماس تلفنی با مایک پنس با بیان این ادعا که حمله موشکی آمریکا به سوریه نشان دهنده آگاهی جامعه جهانی است  تأکید کرد: آنکارا پس از حمله موشکی آمریکا آماده هرگونه همکاری درباره موضوع سوریه است.

یلدریم

نخست‌ وزیر ترکیه همچنین از معاون رئیس‌جمهور آمریکا خواست که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه در دستور کار قرار گیرد تا به ادعای وی جنگنده‌های سوریه بار دیگر نتوانند حمله شیمیایی انجام دهند.

پنس نیز از این اعلام پشتیبانی ترکیه قدرانی کرد و تأکید کرده است که دولت آمریکا قصد دارد در سوریه همکاری خود را با ترکیه افزایش دهد چرا که این همکاری و هماهنگی بین دو کشور در موضوع سوریه مهم است.





خبرهای بیشتر از حمله نظامی آمریکا به سوریه را اینجا مشاهده کنید






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *