رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخالفت مجلس با هرنوع تغییر کاربری زمین‌های زراعی در استان‌های شمالی کشور

19:20 - 05 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۵۸۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مخالفت مجلس با گونه هر تغییر کاربری در زمین های کشاورزی سه استان شمالی کشور، خاطر نشان کرد: تغییر کاربری زمین های کشاورزی ضربه به محیط زیست، منابع و تولید ملی است.

: سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مخالفت مجلس با گونه هر تغییر کاربری در زمین های کشاورزی سه استان شمالی کشور، خاطر نشان کرد: این اراضی در تامین منابع آبی مشکلات کمتری دارند، به تبع تغییر کاربری زمین های کشاورزی ضربه به محیط زیست، منابع و تولید ملی است.

موید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با تاکید بر این که ساماندهی یا تغییر کاربری زمین های زراعی باید بدون سیاسی کاری و اقدامات تبلیغاتی انجام شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در کشور از طرفی با کمبود آب و بارندگی مواجه هستیم و از سوی دیگر برخی از زمین ها به معنای واقعی دیگر قابلیت کشت را ندارند. بنابراین این موضوع دارای جنبه های متفاوت است.

وی با بیان این که متناسب با شهر و منطقه جغرافیایی برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید متفاوت باشد، اظهار کرد: باید در هر منطقه ای رفتارها متفاوت داشته باشیم، به طور نمونه اگر اراضی مربوط به مناطق شمالی کشور باشد که در تامین منابع آبی مشکلات کمتری دارند، به تبع تغییر کاربری زمین های کشاورزی ضربه به محیط زیست، منابع ملی و نیز تولید ملی است.

حسینی صدر افزود: اما در زمین های مناطق کویری یا کوهستانی همانند آذربایجان می توان حتی با این تغییر کاربری ها می توان شرایط را برای ایجاد اشتغال و تولید بیشتر فراهم یا مشکل مسکن را ساماندهی کرد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در تغییر کاربری ها باید تعادل رعایت شود، گفت: نه رها کردن زمین های کشاورزی و تبدیل یکباره آنها به کاربری مسکونی و صنعتی کار منطقی است و نه مقابله با تغییر کابری زمین های کشاورزی که دیگر بهره وری و کارآیی لازم را ندارند.

حسینی صدر با بیان این که در دنیای کنونی قیمت آب با قیمت نفت برابری می کند، خاطرشان کرد: باید در درجه اول برای بهبود روش های آبیاری تلاش کرد تا بی آبی زمین های کشاورزی را نابود نکند. همچنین زمانی که حجم بالایی آب برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می شود، باید این روند را متوقف کرد.

وی با بیان این که نگاه تک قطبی در استفاده از زمین های کشاورزی از دید ما مردود است اذعان کرد: در میان مناطق مختلف در کشور به دلیل شرایط اقلیمی خاص زمین های سه استان شمالی استثناء هستند. در نتیجه در بررسی های خود در مجلس همواره در برابر تغییر کاربری زمین های کشاورزی این استان ها یا هر اتفاق دیگری در خصوص زمین های این منطقه ایستادگی خواهیم کرد و حساسیت خاصی به این موضوع داریم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *