شرکت در مسائل سیاسی وظیفه‌ای عمومی است/ حمایت از ولی‌ فقیه وظیفه‌ای همگانی است

15:58 - 04 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۴۱۶
خبرگزاری میزان: رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: کسانی که از تحزب دفاع می‌کناد مصداق تعاون هستند، یعنی می‌خواهند افرادی را پیدا کنند که همفکر بوده و تجربه‌های مشترکی دارند و با هم اهداف الهی را بیشتر پیش ببرند.

: رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: کسانی که از تحزب دفاع می‌کناد مصداق تعاون هستند، یعنی می‌خواهند افرادی را پیدا کنند که همفکر بوده و تجربه‌های مشترکی دارند و با هم اهداف الهی را بیشتر پیش ببرند.

به گزارش گروه سیاسی ، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با هیأت عالی رتبه حزب موتلفه اسلامی که متشکل از دبیرکل و اعضای شورای مرکزی این حزب بود، اظهار داشت: افراد در حزب موتلفه اسلامی عزیزان نادر الوجودی هستند که همواره خدمتگزار اسلام و انقلاب و ولایت و روحانیت بوده اند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با طرح این پرسش که اصولا حزب و تحزب در فرهنگ اسلامی چه مفهوم و جایگاهی و با توجه به مفهوم سیاسی و ادبیات معاصر چه معنایی دارد با اشاره به آیاتی از قران گفت: مسلمانان در کارهای خود به ویژه در کارهای اجتماعی نیاز به همکاری و تعاون دارند و هر قدر بیشتر توان آنها تجمیع پیدا کند و افزایش یابد، بازدهی آن نیز افزایش پیدا می‌کند و هر موضوعی که موجب تعاون و هم‌افزایی قدرت‌ها ، فکرها و توان‌ها باشد، قطعا از نظر اسلام مطلوب است.

وی ادامه داد: مفهوم حزبی در قرآن با عنوان حزب‌الله و حزب شیطان وجود دارد که همه با آن آشنا هستند و مفهوم سیاسی نیست، بلکه کل کسانی که در مسیر خدا باشند حزب‌الله و نقطه مقابل آن حزب الشیطان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر تعریف تحزب با پسوند اسلامی بیان داشت: مشخصات تحزب در دنیا مشخص است و درباره آن کتاب‌ها و رساله‌ها نوشته شده است و در رابطه با ادبیاتی سیاسی، نمی‌خواهیم مفهوم جدیدی ابتکار کنیم بلکه باید ویژگی‌های تحزب اسلامی را تعریف کنیم.

وی افزود: حزب در مفهوم متعارفش با اغراض و اهداف سیاسی تشکیل می‌شود و ملاک این است که افراد با هم یک همبستگی داشته و دنبال یک هدف خاصی باشند، به طور طبیعی هر ملتی منافع دنیوی آنها برایشان اهمیت دارند و به دنبال آن هستند و در اینجا این سوال مطرح است که تعدد احزاب چه معنایی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: احزاب مارکسیستی می‌گویند ما همه یک ملت و یک حزب داریم، کشورهای دیگر دلیلشان بر تعدد احزاب چیست و اینکه می‌گویند اگر بخواهد دموکراسی در کشوری وجود داشته باشد حتما باید احزاب مختلف باشند، والا در یک نظام تک حزبی دموکراسی معنی ندارد و تبدیل به دیکتاتوری می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: تعدد احزاب بر حسب تحلیل از دو حالت خارج نیست، یا گروه‌هایی که مخالف هم هستند و مفاهیم متضاد دارند مانند حزب کارگر و سرمایه‌داری در انگلیس که هر دو پیشرفت کشورشان را می‌خواهند، اما مخالف هم هستند.

وی ادامه داد: در انگلیس برخلاف همه کشورهای اروپایی یک خدمات خاصی به محرومان داده می‌شود و حتی خانه‌های اجاره‌ای هفتگی وجود دارد که هیچ جای دنیا همچین چیزی نیست شهرداری خانه می‌سازد به طبقات محروم کارگر به صورت هفته‌ای اجاره می دهد، اینها برای جلوگیری از شورش کارگرها اینکار را کرده‌اند و حزب کارگر انگلیس چنین اهدافی را دنبال می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: این وجهه معقولی است که برای این که جامعه اقشار مختلفی دارد و فعالیت‌های دو گروهی که منافع کل جامعه رو تأمین می‌کنند احزاب مختلفی دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: وجهه دیگر اهداف مشترک اما با سلایق مختلف است، باعث می‌شود دو گروه و حزب تشکیل شود که به نظر معقول می‌آید اما در برخی از کشورها آنچه منشا تعدد احزاب می‌شود غالبا منافع شخصی و گروهی است، اینها می‌خواهند قدرت را به دست بگیرند تا از موقعیتشان برای رانت‌خواری و سوء استفاده استفاده کنند و کسانی که قدرت دارند تبعا پیروز می‌شوند و کار را از دست آن یکی گروه می‌گیرند و اگر هم همانند هم باشند با هم ائتلاف و تقسیم قدرت و پس از آن تقسیم منافع می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: امام (ره) زمانی به اختلاف حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا اشاره فرمودند و گفتند همه اینها یک کاسه هستند و چنان اختلافی در فکر و عقیده نیست، مانند اینکه وقتی جمهوریخواه‌ها سر کار می‌آیند عمده مسئله‌ای که بر آن تکیه می‌کند، طرفداری از اسرائیل است و بر خلاف اینکه می‌گویند دموکرات‌ها طرفدار اسرائیل هستند، در واقعیت جمهوریخواه‌ها بیشتر طرفدار اسرائیل‌اند.

وی تصریح کرد: هر دو حزب آمریکا به دنبال کسب قدرت هستند و در این راه همه نوع سوء استفاده‌ای می‌کنند از هر وسیله‌ای که برایشان میسر است براساس همان اصل ماکیاولیست استفاده می‌کنند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به سخن شهید دکتر بهشتی مبنی بر اینکه حزب معبد است، گفت: کسانی که از تحزب دفاع می‌کنند مصداق تعاون است، یعنی می‌خواهند افرادی را پیدا کرده که هم فکر و هم سلیقه بوده و تجربه‌های مشترکی دارند و با هم کار کرده تا اهداف الهی را بیشتر پیش ببرند.

وی افزود: بنیانگذار حزب جمهوری اسلامی ابتدا مرحوم شهید بهشتی و خود مقام معظم رهبری بودند و اینها اهدافشان اسلامی بود، اما عملا کسانی که اهل سوء استفاده بودند، عضویت حزب را پذیرفتند، به خاطر اینکه منافع خودشان را دنبال می‌کردند.

وی ادامه داد: کسی نسبت به موسسان حزب جمهوری اسلامی انتقاد نداشت، زیرا قطعا با اهداف دینی الهی این کار را انجام دادند و تا پای جان ایستادند، ولی دیگران سوءاستفاده کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مردم نمی‌توانند همه با هم ارتباط داشته باشند و آنهایی که با هم ارتباط دارند در واقع با هم آشنا هستند و به هم اعتماد دارند و باید بیایند و با هم مجموعه ای تشکیل داده و افکارشان را منتشر کنند، باید دیگران را توجیه کرده و تبلیغات و نشریه و کلاس و سخنرانی داشته باشند و این مسئله بسیار هدف خوبی است، اسم اسلامی این کار تعاون و اسم سیاسی‌اش حزب است و خیلی نباید در قید اسم و اصطلاح و این حرف‌ها بود.

وی افزود: تأیید و تکذیب حزب بستگی به نیت دارد، زیرا اگر اسم خوبی روی کار بد بگذارند آن کار بد را خوب نمی‌کند و اسم بد هم روی کار خوب کار را بد نمی‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: از مقررات کشور است که حزب داشته باشیم اصرار بر اینکه اسم حزب باشد و نباشد هیچ کدام وجه ثابتی ندارد آن مسئله‌ای که مهم است نیت کسانی که می‌خواهند مشارکت کرده و بدانند هدفشان چیست و اگر اهداف اسلامی را دنبال می‌کنند نام مهم نیست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه روحانیت یک ضرورت اجتماعی برای جامعه دینی است، گفت: اگر ما بخواهیم جامعه اسلام را بشناسد و مردم مسلمان باشند و اخلاق اسلام و احکام اسلامی را رعایت کنند کسانی باید حضور داشته باشند که عمرشان را صرف این کار کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه مشارکت در کارهای اجتماعی، سیاسی وظیفه همگانی است و هر کسی باید به سهم خودش را در کارهای سیاسی انجام دهد، تصریح کرد: کار سیاسی را از امام (ره) یاد گرفتیم، قبل از انقلاب این مسئله برای متدینان خیلی روشن نبود و دینداری به معنی نماز و روزه و محاسن و عزاداری و اینها بود و کسی در امور سیاسی دخالت نمی کرد، زیرا آن را جزو دینداری حساب نمی‌کرد.

وی افزود: امام (ره) بود که سیاست را احیا کردند و فرمودند بخش اعظم فقه ما مربوط به سیاست است و این خدمتی بود که امام به اسلام کردند و هیچ کس را در این حد ندیدیم که چنین خدمتی به اسلام کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شرکت در مسائل سیاسی وظیفه‌ای عمومی است، باید بدانیم به چه کسی رأی داده و حتی چه نظامی را بپذیریم، باید از ولی فقیه حمایت کنیم، در مقابل دشمنان، دشمن‌شناس باشیم و بدانیم در مقابل آمریکا چه کار باید بکنیم، اینها، وظیفه همگانی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه وظیفه طلبه‌ها معرفی اسلام است و ما هر خدمتی در اسلام باشد انجام می‌دهیم، گفت: ما اگر برای عزیزان در حزب موتلفه اسلامی خدمت فرهنگی انجام دهیم افتخار می‌کنیم که این وظیفه را انجام می‌دهیم، ما سال‌ها به موتلفه اسلامی ارادت داشته و داریم.

وی در پایان یادآور شد: ارادت من از 40 سال پیش به موتلفه اسلامی بوده، یعنی زمانی که شاید حتی اسم هیئت‌های موتلفه نبود، ولی به مرحوم مهدی عراقی، عسگر اولادی ارادت داشتم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *