توصیه های مهم برای رانندگان در نوروز

20:56 - 10 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۹۴۸
اگر رانندگان نکات ایمنی را رعایت کنند، بی شک حوادث رانندگی با وجود ترددهای میلیونی در جاده ها در نوروز به صفر نزدیک می شود.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،هر ساله با آغاز تعطیلات سال نو سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و در طول سفر باید به نکات ایمنی توجه کرد و توجه داشت به جای این‌که به فکر زود رسیدن به مقصد باشند، سعی کنند به فکر سالم رسیدن به مقصد باشند.افراد باید قبل از مسافرت، خودروی خود را از نظر نقص فنی بازدید و بارهای داخل صندوق عقب و روی باربند را محکم کنند و از حمل بارهای سنگین و حجیم، خارج از ابعاد خودرو و بیش از حد مجاز بپرهیزند. به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی، تجهیزات ایمنی ترافیک مانند مثلث احتیاط و چراغ‌قوه در طول سفر ضروری است و همچنین همراه داشتن دفترچه بیمه و داروهای مورد نیاز برای بیماران الزامی است.

مرگ‌های ناشی از ضربه به سر با استفاده از کمر بند ایمنی، به میزان 25 درصد کاهش می‌یابد. در طول سفر کمر بند ایمنی خود را بسته نگه داشته و همسفران خود را ملزم به بستن کمربند ایمنی کنید. صندلی عقب خودرو ایمن‌ترین محل برای کودکان است و باید حتی‌الامکان از قرار دادن آنان در آغوش خود، در صندلی جلو یا بیرون از صندلی مخصوص کودکان، پشت شیشه خودرو اجتناب کنند. رانندگان در حین رانندگی از کشیدن سیگار، صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره و شوخی به دلیل کاهش تمرکز در حین رانندگی خودداری کرده و در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت واکنش راننده در رانندگی تاثیر منفی دارند، از رانندگی خودداری کنند. به کودکان خود آموزش دهید که در حین حرکت از بازی کردن با دستگیره‌های خودرو، باز کردن در و قرار دادن دست و سر خود خارج از پنجره خودرو خودداری کنند.

 رانندگان باید نسبت به علائم خستگی آگاه باشند و اگر احساس خستگی می‌کنند، کنار بکشند یا به دیگران اجازه رانندگی بدهند، یا به مدت هر چند کوتاه استراحت کنند. رعایت فاصله ایمنی با اتومبیل جلویی از مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از وقوع حوادث است. با فاصله کم و خطرناک دنبال ماشین دیگر حرکت نکنند و در مواردی که رانندگی خطرناک است فاصله خود را بیشتر کنند. همچنین به خاطر داشته باشند که وسایل نقلیه از آنچه در آینه شما به نظر می‌رسند، نزدیک‌ترند. استفاده از هندزفری برای صحبت کردن نیز خطرناک است و در حقیقت استفاده از تلفن همراه، بینایی راننده را تحت تاثیر قرار داده، سرعت واکنش را کاهش می‌دهد و مسیر رانندگی را تغییر می‌دهد. بهتر است افراد قبل از مسافرت خواب کافی و خوب داشته باشند و از مصرف داروهای خواب‌آور و غذای سنگین قبل از سفر اجتناب کنند.

 افرادی که دارو مصرف می‌کنند باید داروهای خود را از لحاظ خواب آور بودن بررسی کرده و سپس مصرف کنند. پس از هر دو ساعت رانندگی مدتی استراحت کرده و در یک جای مناسب و امن پارک کنند و بعد از بیدار شدن 10 دقیقه قدم بزنند تا سرحال شوند.از رانندگی در بین ساعات 2 تا 5 بعد از ظهر و از 10 شب تا 6 صبح که میزان خواب‌آلودگی در این ساعت‌ها بالاست،‌ باید خودداری کرد.

آرزو دهقانی / کارشناس آموزش اداره پیشگیری از حوادث اورژانس کشور
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *