تدوین شاخص‌های استاندارد برای صادرات

3:45 - 10 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۷۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین آئین‌نامه وشاخص های استاندارد صادرات خبر داد .
تدوین شاخص‌های استاندارد برای صادراتبه گزارش گروه اقتصاد ، محمد رضا مودودی اظهار کرد: یکی از ضعف های اصلی توسعه تجارت خارجی، مشکلات بنگاه های خصوصی در بازاریابی بین المللی است که به تشکیل رقابت های منفی در سطح بازارهای بین المللی منجر می شود که این ضعف بازاریابی بین المللی باید برطرف شود.

مودودی گفت: شعار امسال یعنی تولید داخلی و اشتغال زیر سایه اقتصاد مقاومتی تعیین شده است و یکی از ارکان مهم که منجر به اشتغال می شود، بازار است که البته منظور بازار بین المللی است.  

معاون کل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: این سازمان یک سازمان بین بخشی است که با بسیاری از دستگاه ها ارتباط دارد و هماهنگ کننده و تنظیم کننده تجارت خارجی مانند گمرک، سازمان مالیاتی، بانک و امثال آنها است.  

وی درباره اهداف این سازمان در سال جاری جهت تحقق شعار سال، گفت : یکی از ضعف های اصلی توسعه تجارت خارجی، مشکلات بنگاه های خصوصی در بازاریابی بین المللی است که منجر به تشکیل رقابت های منفی در سطح بازارهای بین المللی می شود. بنابراین سعی می شود امسال را بیشتر در مسیر ترویج فرهنگ صادرات فعالیت کنیم تا انتقال دانش مرتبط با حوزه بازاریابی بین المللی به بنگاه ها صورت گیرد.  

مودودی از صدور برخی کالاهای کم کیفیت و ایجاد جو منفی در فضای بین الملل سخن گفت و بیان داشت: از یک سو باید تجارت آزاد باشد تا همه بتوانند صادرات را اجرایی کنند ولی از سوی دیگر برخی بنگاه ها استانداردهای لازم را دارند ولی در رقابت با شرکت هایی که زیرزمینی فعالیت می کنند و فاقد استانداردهای لازم هستند، ناموفق هستند زیرا هزینه کالاهای این گروه ها بسیار پایین تر است و اساسا بخش عمده ای از انرژی بنگاه های استاندارد، صرف مقابله با بنگاه های کوچک و بی کیفیت می شود.  

وی ادامه داد: امسال شاخص هایی را تعریف می کنیم و شرکت هایی طرفِ تجارت باید این شاخص های اولیه را داشته باشند و به زودی آئین نامه ان را تنظیم می کنیم. شرکت های ضعیف تر نیز باید استانداردهایشان را ارتقاء دهند یا با شرکت های بزرگتر فعالیت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *