آموزش حفظ اطلاعات رايانه‌ شخصی و مانع هک شدن

17:35 - 08 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۵۴۶
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
شايد شما مطالب بسيار محرمانه و سري را برروي رايانه‌ شخصي خود نگه‌داري نكنيد ولي حداقل فايل‌ها و عكس‌هايي داريد كه به آن‌ها علاقه‌منديد و از پاك شدن يا تغيير يافتن ناخواسته و ناگهاني آن‌ها اندوهگين مي‌شويد و احتمالا دوست نداريد اين فايل‌ها به دست غريبه‌ها بيفتد.

به گزارش گروه فضای مجازی، راه‌هاي بسياري براي حفاظت از فايل‌ها و فولدرها برروي رايانه‌هاي شخصي وجود دارد كه در اينجا به شش روش مهم‌تر و عملي‌تر اشاره مي‌كنيم:

*محافظت در برابر ويروس‌ها و ابزار جاسوسي

ويروس‌ها و ابزارهاي جاسوسي از طريق اي‌ميل يا مرورگر وب منتقل مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند انواع خرابي‌ها از تغيير و حذف فايل‌ها گرفته تا قرار دادن در اختيار افراد سودجو را به بار بياروند.

براي مقابله با آن‌ها لازم است يكي آنتي‌ويروس و يك ابزار ضد جاسوسي (Anti-Spyware) را بر روي يارانه‌ خود نصب كرده و مرتب آن‌ها را به‌روزرساني كنيد.

*نصب فايروال

اگر معمولا آنلاين هستيد، فايروال به شما كمك مي‌كند تا مانع از ورود مزاحمان و دسترسي آن‌ها به رايانه‌تان شويد. در بيش‌تر سيستم عامل‌هاي ويندوز يك فايروال پيش فرض نصب شده است ولي مي‌توانيد از فايروال‌هاي ديگري هم استفاده كنيد.

*به‌روزرساني نرم‌افزارها

زماني كه يك حفره امنيتي در نرم‌افزاري كشف مي‌شود، شركت‌ توليد‌كننده آن اصلاحيه‌اي را منتشر مي‌كند كه اگر كاربران آن را دانلود كرده و نصب كنند، مشكل حل مي‌شود بنابراين همواره نرم‌افزارهاي خود را به موقع به‌روزرساني كنيد تا دچار مشكلات بعدي نشويد.

*تهيه نسخه پشتيبان

هر چه‌قدر هم شما مراقب باشيد، ممكن است اتفاق بدي براي رايانه يا فايل‌هاي شما رخ دهد، پس بهتر است عادت كنيد مرتبا از فايل‌ها و فولدرهاي مهم خود نسخه‌ پشتيبان تهيه كنيد. براي اين كار راه‌هاي مختلفي وجود دارد مانند ريختن فايل‌ها برروي CD يا DVD، استفاده يا حافظه‌هاي فلش يا حتي استفاده از ذخيره‌سازي آنلاين، هم‌چنين مي‌توانيد يك هاردديسك خارجي خريده و اطلاعات خود را به‌صورت موازي با هارد رايانه بر روي آن ذخيره كنيد.

*استفاده از رمز عبور

در صورتي كه فايل‌هايي داريد كه نمي‌خواهيد در معرض چشمان كنجكاو ديگران قرار بگيرد، از رمز عبوري قوي براي نام كاربري خود استفاده كنيد و عادت كنيد زماني كه مقابل رايانه خود نيستيد Log Off كنيد.

/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *