صدور بیش از ۵۰۰ هزار سند کاداستری در تهران/ مردم برای تبدیل اسناد به سند کاداستری اقدام کنند

10:25 - 04 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۳۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران گفت: در ۱۰ ماه اول امسال بیش از ۵۰۰ هزار فقره سند مالکیت در استان تهران به صورت کاداستری صادر شده است.

: مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران گفت: در ۱۰ ماه اول امسال بیش از ۵۰۰ هزار فقره سند مالکیت در استان تهران به صورت کاداستری صادر شده است.

سید صادق سعادتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان درباره صدور اسناد مالکیت کاداستری، اظهار کرد: علی رغم اینکه هیچ گونه استخدامی در ۵ سال اخیر درثبت اسناد و املاک استان تهران وجود نداشت ۲۰ درصد عملکرد این سازمان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش یافته است.

سعادتیان به مزایای سند کاداستری اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل تغییر ارائه خدمات از سنتی به الکترونیکی، سرعت، دقت و افزایش عملکردی در کار‌ها شده است.

وی با بیان اینکه به روز کردن بانک جامع املاک از دیگر مزایای سند کاداستری است، افزود: سند مالکیت به عنوان رسید و گواهی مبنی بر مالک بودن فرد است و قطعی و حتمی بودن مالکیت برای فرد از نظر قانونی با ارائه این سند تائید و اثبات می‌شود.

وی افزود: در ۱۰ ماه اول امسال بیش از ۵۰۰ هزار فقره سند مالکیت در استان تهران به صورت کاداستری صادر شده است در حالیکه در تهران ماهانه ۵۰ هزار سند مالکیت صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران گفت: هدف قانونگذار حاکمیت و به روز بودن ماده ۲۲ ثبت است که ارائه خدمات الکترونیکی و اجرای طرح کاداستری شهری سبب شده تا هر معامله‌ای در کشور در زمینه ملکی انجام می‌گیرد به محض تائید سردفتر، ملک به نام خریدار جدید در دفتر سامانه ثبت می‌شود.


سعادتیان گفت:دولت بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت کسی را به عنوان مالک می‌شناسد که در دفتر املاک  ملک به نام او ثبت می‌شود و ثبت در حقیقت تائید مالکیت فرد است.
وی ادامه داد: املاک کاداستری، سبب پیشگیری از جعل است و همچنین نقشه ملک برای افراد صاحب سند و ملکی که در آن مستقر هستند نیز وجود دارد و این موارد از ویژگی‌های مهم سند کاداستری است.

وی با بیان اینکه جعل اسناد از معضلات بود و بسیاری از پرونده‌های محاکم قضایی را تشکیل می‌داد، اظهار کرد: امنیت سند کاداستری در واقع پیشگیری از سوء استفاده از چنین اسنادی می‌شود و اجازه نمی‌دهد افراد فرصت طلب سوء استفاده کنند.

امروزه در استان تهران تمامی اسناد صادره به صورت کاداستری است سند دفترچه‌ای از معاملات جدید از گردونه کار ثبت اسناد و املاک خارج شده است.

سعادتیان در پاسخ به این سوال که وضعیت اسنادی که به صورت جلدی در دست مردم قرار دارد چگونه خواهد بود، گفت: همه افراد با مراجعه به واحد ثبتی می‌توانند مراجعه کرده و اسناد مالکیت جلدی را تحویل داده و تقاضای سند کاداستری کند.

وی ادامه داد: صاحب سند با فراغت کامل و بدون دغدغه درخواست خود را انجام داده و مشکلات مرتفع شده و سند کاداستری مطابق بانک جامع املاک به فرد ارائه می‌شود و این اقدام از مزایای سند کاداستری است.

سعادتیان اذعان داشت: با اولین اقدام ثبتی، اسناد مالکیت اعتبار خود را از دست داده و مشمول طرح تعویض سند مالکیت می‌شود و متقاضی با ارائه درخواست گام اولیه را در تبدیل به سند کاداستری برمی دارد.

وی افزود: سند جدید به صورت پستی در بازده زمانی ۲۵ روز کاری در تهران برای فرد ارسال می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه مکرر نیست.

مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران از مردم خواست تا برای تبدیل اسناد خود به سند کاداستری هر چه سریع‌تر اقدام کنند چرا که این اقدام مانع بروز مشکلات و جعل اسناد می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *