شناسایی نقاط کلیدی، اثربخشی و کارایی در کسب و کار

11:30 - 07 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۱۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی، اقتصاد مقاومتی را مجموعه‌ای دانستند که این مجموعه باید به نقاط مهم تقسیم شود و همت مسئولین و افراد شاخص بر این نقاط کلیدی را خواستار شدند.
شناسایی نقاط کلیدی، اثربخشی و کارایی در کسب و کاربه گزارش گروه اقتصاد ، مقام  معظم رهبری در پیام نوروزی ، اقتصاد مقاومتی را مجموعه ای فرمودند که بایستی این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم و برای هر نقطه ی کلیدی، یک فصلی از زمان را قرارداده و تمرکز همت مسئولین و افراد شاخص و مردم را بر این نقاط کلیدی خواستار شدند و علاج را در شناسایی درست این نقاط کلیدی فرمودند. 

از نقطه نظر علم مدیریت ، اثربخشی به معنای انجام کارهای درست و کارایی به معنای انجام درست کارها است .

 بنابراین توجه به شناسایی درست نقاط کلیدی در واقع توجه به اثربخشی است که لازم است مدیران  در هر سه سطح کلان ، میانه و  خرد  توجه ویژه ای به آن داشته باشند . 

منظور از سطح کلان، سطح بین المللی ، منطقه ای و ملی است و سطح خرد ، سطح بنگاه، خانوار و فرد است . لازمه تولید داخلی برقراری ارتباط مناسب بین این سه سطح می باشد برای مثال افزایش صادرات توجه همزمان به سطح خرد و کلان و همچنین  شناسایی نقاط کلیدی دراین سطوح را می طلبد.

 لازم به توضیح است که بهبود کسب وکار توجه همزمان به اثربخشی و کارایی را در هر سه سطح می طلبد. 

در واقع کارایی انجام درست کارهایی است که شناسایی و انتخاب شده اند . حاصل جمع کارایی و اثربخشی ، بهره وری در هر سه سطح  خواهد بود .

بنابراین در سال جدید که به نام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده است انتظار می رود دولتمردان و مدیران کسب و کار با شناسایی کارهای درست و نقاط کلیدی با مقوله اثربخشی دست و پنجه نرم کنند و با انجام درست کارها به کارایی مناسب هم در مصرف مواد اولیه و هم در افزایش محصول نایل شویم .  

به اعتقاد رهبری انقلاب، تولید(تولید داخلی( و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان نقاط کلیدی اصلی می باشند . دولت با حمایت خود از سطح بنگاه به منظور  افزایش سطح مشارکت مردم می تواند گام مهمی در رونق تولید داخلی و اشتغال جوانان داشته باشد.

حمایت دولت در سال جاری نبایستی فقط معطوف به ارایه تسهیلات گردد و شناسایی چالشهای کلیدی کسب و کار و برطرف نمودن آن با توجه به مفهوم اثربخشی بایستی از اولویتهای دولتمردان در سال96  باشد.

 عمده چالشهایی که تولید داخلی با آن روبرو است فرار مغزها ، قاچاق کالا ، واردات بی رویه، نرخ بالای تسهیلات تامین مالی و مواردی از این قبیل می باشد که به نظر نگارنده اگر اولویت اول دولتمردان در سال جدید ، مسایل اقتصادی باشد برطرف نمودن آنها توسط مسئولین  میسر می باشد . 

سال 96 فرصت مناسبی برای دولت، مردم و صاحبان کسب وکارخواهد بود تا با تکیه بر نظر رهبری، که فرمودند واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود باید بعنوان یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود. مسیر تولید داخلی با حمایت همه جانبه دولت از تولید داخلی و حمایت خانوار ایرانی از طریق مصرف محصولات داخلی هموار گردد و شاهد خروج از رکود، رونق در تولید داخلی و افزایش اشتغال علی الخصوص برای قشر جوان و تحصیلکرده باشیم .    
                 
میر محمد حشمتی
عضو هیات علمی دانشگاه 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *