ادبیات کهن ایرانی در غربت به سر می‌برد/ جوانان حتی روخوانی شاهنامه را بلد نیستند

18:28 - 07 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۱۷۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است عدم توجه به ادبیات غنی ایران، هویت اصیل ایرانی در میان نسل امروز را با توجه به تهاجمات فرهنگی کم رنگ کرده تا جایی که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌توانند شاهنامه را روخوانی کند.
محمد اسماعیل سعیدیبه گزارش گروه سیاسی ،محمداسماعیل سعیدی طی مصاحبه ای به ضرورت حفظ ادبیات و میراث کهن ایرانی از طریق آموزش آن به نسل‌های جدید اشاره کرد و گفت: ایران از پشتوانه غنی ادبیات داستانی و فولکلوریک برخوردار است اما این ادبیات غنی به دلایل متعددی در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌اند در حالی که کشوری همچون کره جنوبی، اسطوره‌های داشته و نداشته خود را به خوبی در قالب فیلم و سریال تصویر می‌کند و حتی با استفاده از تخیل به این اسطوره وجهه خاص می‌دهند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران و فعالان فرهنگی به عظمت داشته‌های فرهنگی ایران پی نبرده‌اند و به همین دلیل ساده از کنار آن می‌گذرند، افزود: عدم توجه به ادبیات غنی ایران هویت اصیل ایرانی در میان نسل امروز را با توجه به تهاجمات فرهنگی کم رنگ کرده و این را باید در عدم خودباوری و بی‌مسئولیتی مسئولان فرهنگی در ادوار مختلف برای حفظ این هویت جستجو کرد.

وی معتقد است داستان‌ها و اشعار بزرگانی همچون سعدی، فردوسی و مولانا در جامعه امروز بسیار غریب مانده‌اند درحالی که آموزه‌های آن‌ها و ضرب‌المثل‌های ایرانی می‌توانند جامعه ایران را به تعمق و تامل در مسائل انسانی و اخلاقی برساند چراکه هویت اصلی و تأمل‌برانگیز نسل‌های گذشته ایران با مطالعه این کتاب‌ها شکل گرفته است.

سعیدی همچنین افزود: با استفاده از قصص و ادبیات کهن ایران می‌توان صدها ساعت فیلم جذاب تولید کرد و استقبال مخاطبان از چند فیلم ساخته شده درخصوص زندگی مشاهیر ایرانی این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با تاکید بر لزوم توجه به این موضوع در مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌توانند حتی روخوانی روان از این ادبیات کهن ایرانی داشته باشند لذا ضروری است سیستم آموزشی کشور کلاس‌های حافظ، سعدی و شاهنامه‌خوانی را در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین فرهنگسراها و... مد نظر قرار دهد تا آموزه‌های این کتب ارزشمند در جامعه گسترش پیدا کند البته نباید نقش رسانه ملی را در این مهم فراموش کرد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *