فرهنگ غلط رانندگی یا استاندارد نبودن جاده‌ها/ جاده‌هایی که بوی مرگ می‌دهند

12:00 - 06 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۹۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با افزایش حجم مسافرت در ایام تعطیل به‌ویژه نوروز هرساله شاهد وقوع تصادفات جاده‌ای بسیاری هستیم که در وقوع آن عوامل بسیاری دخالت دارد و کمتر به وضعیت نامناسب جاده‌ها و غیراستاندارد بودن زیرساخت‌ها اشاره می‌شود.
فرهنگ غلط رانندگی یا استاندارد نبودن جاده‌ها/ جاده‌هایی که بوی مرگ می‌دهندبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، تصادفات رانندگی در ایران یکی از مهمترین دلایل مرگ‌ومیر به شمار می‌رود و در این مورد عوامل بسیاری چون خطای انسانی، وضعیت بد جاده‌های کشور، کمبود علائم هشداردهنده در برخی جاده‌ها و کیفیت پایین برخی از خودروها دخیل است.

موارد ذکر شده هرساله در کشور باعث به خطر افتادن جان هزاران نفر می‌شود و در پی آن مجروح و معلول شدن بسیاری از هموطنان را درپی دارد  و در این بین دیده می‌شود که مقصر حادثه در بسیاری از موارد، خطای انسانی یاد می‌شود و از وضعیت بد جاده‌ها که عامل بسیار مهمی در ایجاد خطای انسانی است حرفی زده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که عوامل انسانی به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای وقوع سوانح جاده‌ای باشد و باید به مسائل مهمی چون استاندارد نبودن زیرساخت‌ها پرداخت که در ایجاد تصادفات رانندگی نقش مهمی دارند.

در این بین ظرفیت کم جاده‌های کشور، پایین بودن سطح استاندارد و نبود علائم هشداردهنده کافی در بالابردن آمار تلفات تاثیر به‌سزایی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود که در بسیاری از جاده‌های کشور این موارد دیده می‌شود.

همچنین بسیاری از مناطق کشور که توریستی بوده و هرساله افراد زیادی از کشورهای مختلف جهان به آن سفر می‌کنند نیز از وضعیت جاده‌ای نامناسبی برخوردار بوده و این مورد در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری تاثیر منفی به جا می‌گذارد.

البته سانحه‌های جاده‌ای تنها مربوط به جاده‌های اصلی و برون‌شهری نیست و بی‌توجهی به استانداردهای جاده‌های کشور در راه‌های فرعی و شهرهای کوچک و نبود علائم هشداردهنده کافی به گونه‌ای است که هرساله جان شمار زیادی از هموطنان را می‌گیرد.

با شروع تعطیلات و زیاد شدن حجم سفر به شهرهای مختلف کشور هرروز در خبرها شاهد وقوع تصادفات و متاسفانه افزایش تلفات جاده‌ای هستیم که در آن به وضعیت بد جاده‌های کشور اشاره‌ای نمی‌شود.

لازم به ذکر است که هرساله رقم بالایی در جهت تعمیر و نگهداری از راه‌های کشور تعلق می‌گیرد ولی با توجه به افزایش تعداد خودروها در سال و نبود ظرفیت کافی در برخی از جاده‌های کشور، این کمبود در ایام تعطیل به‌ویژه نوروز که حجم بالایی از مسافرت‌ها در این روزها انجام می‌شود بیشتر به‌چشم می‌خورد.

با درنظرگرفتن این موضوع که در طول سال‌های گذشته روند تلفات جاده‌ای تاحدودی کاهش داشته اما هنوز هم برخی آمارها حاکی از آن است که در طول سال بیش از 14 هزار ایرانی در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند اما افکار عمومی نسبت به این موضوع بی تفاوت شده و واکنش‌ها به این آمار که رقم بالایی بوده، چندان جدی نیست.

با این تفاسیر هرچند برای بهبود شرایط جاده‌های کشور و ایمن کردن آن از سوی وزارت راه تلاش زیادی می‌شود اما هنوز هم بیشتر جاده‌های کشور فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد که این امر خود دلیلی برای بالا رفتن آمار تلفات جاده‌ای می‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که درصورت نزدیک شدن راه‌ها به استانداردهای جهانی شمار تلفات جاده‌ای و خسارات جانی و مالی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند اما مسئولین توجه کمتری به این موضوع داشته و هرسال شاهد وقوع حوادث تلخ جاده‌ای و مرگ بسیاری از هموطنان هستیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *