رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معنای اقتصاد مقاومتی دست به زانو گرفتن است/ بروکراسی اداری برای کارآفرینان همچون تحریم عمل می کند

23:36 - 05 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۷۱۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای چشم پوشی از استفاده صحیح، منطقی و معقول از ظرفیت های خارجی نیست.
کوهکن
به گزارش گروه سیاسی ، محسن کوهکن با اشاره به میزان تحقق شعار سال 95 مبنی بر" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: زمانی که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، ویژگی هایی را برای آن برشمرده و به ویژگی های آن پرداختند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی به زبان بسیار ساده این است که باید دست به زانوی خودمان بگیریم و بلند شویم، افزود: اما این بدین معنا نیست که به استفاده صحیح، منطقی و معقول از ظرفیت های خارجی نگاه نداشته باشیم.                     
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری در کشور اگر هم و غم خود را برای برداشتن موانع به کار برده و سرمایه ایرانی های داخل و خارج از کشور را جذب کرده و به سمت تولید هدایت کنیم،اقدام خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

کوهکن تصریح کرد: اگر سئوال شود که در سال 95 که به نام اقتصاد مقاومتی بوده و به معنای مقاوم کردن اقتصاد و استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی است گام های بزرگی برداشته شده است، پاسخ منفی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان در این مدت آمارهای زیادی در حوزه اشتغال و فعال شدن کارخانجات ارائه داده اند، یادآور شد:زمانی که  در گذشته وارد محدوده شهرک های صنعتی می شدیم با توقف در پشت چراغ قرمز چهارراه شاهد تردد 40 تریلی و کامیون بودیم که موارد اولیه وارد کرده و تعدادی کالای ساخته شده خارج می کردند.

وی ادامه داد:درحال حاضر که به این منطقه می رویم شرایط به گونه ای است که هر 4 دقیقه 2 کامیون از داخل شهرک صنعتی عبور می کنند که یکی از آن ها پر و دیگری خالی است که درواقع رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر و می توان دریافت که وضعیت تولید در این کارخانجات چگونه است ، ضمن اینکه با گرفتن آمار می توان این موضوع را متوجه شد.

کوهکن با اشاره به بازدید اخیر خود و اعضای کمیسیون صنایع مجلس از یکی از کارخانجات بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در این کارخانه  3500 نیرو مشغول به کار بوده که به گفته مالک آن امروز به 1500 نفر کاهش پیدا کرده است؛ چراکه مدیر این شرکت عنوان می کرد که سال های قبل تولید خود را پیش فروش می کردیم اما در حال حاضر محصول را با دریافت چک های مدت دار به فروش می رسانیم.

وی تصریح کرد: زمانی که مواردی از این دست را کنار یکدیگر می گذاریم، این پیام را به ما می دهد که به آمارهایی از قبیل راه اندازی هزار کارگاه در طول این مدت توجه نکنیم چراکه اقدام عملیاتی قوی که بتوان آن را ارائه داد، تا به این لحظه مشاهده نشده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این آسیب شناسی به معنای نفی زحمات مسئولان کشور در بخش های مختلف نیست، افزود: مسئولان تلاش می کنند اما به دلیل وجود اشکالات ساختاری در نظام اقتصادی کشور تلاش ها خیلی به نتیجه نمی رسد.

کوهکن با تاکید بر اینکه به ظرفیت داخلی کشوربرای تحقق اقتصاد مقاومتی کاملا امیدوارهستیم تصریح کرد: راه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که مقدم بر هر اقدام و عمل ابتدا ضرب العجلی برای شناسایی موانع تعیین کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این موانع چارچوب ها ،ضوابط ، مقررات و تصمیمات خلق الساعه است ای که دست کارآفرینان را می بندد و آن ها معتقدند که پیش از هر تحریمی از سوی غرب، بروکراسی اداری آن ها را تحریم کرده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت در سالی که گذشت نیم گامی به سمت شرکت های دانش بنیان برداشت تا  اینکه این شرکت ها تکانی خورده و جانی گرفتند؛اما این مورد جوابگوی نیازها و گذر از مسیر گردنه سنگلاخی با وضعیت فعلی اقتصاد کشور و جمعیت جوان جویای کار که هرسال نیز به آن اضافه می شود، نبوده و نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *